اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ادبیات دفاع مقدس اتفاق افتاد؛

"شاهد نامه" کتابی مهجور

خبرگزاری فارس: نویسنده و پژوهشگر اصفهانی گفت: کتاب "شاهد نامه" یک اتفاق عظیم در ادبیات هشت سال دفاع مقدس بود، که بسیار مهجور مانده است.

"شاهد نامه" کتابی مهجور
محمد کراچیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، اظهار کرد: قضیه دفاع مقدس از طرف کسانی که در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت دارند، مغفور مانده است.
وی با اشاره به کتاب "شاهد نامه" که شهامت‌ها و معنویات را با بیانی زیبا عنوان می‌کند، تصریح کرد: کتاب "شاهد نامه" نوشته مرحوم تیمسار بهمن کرمی در سال 76 چاپ شده ولی نه در زمان حیات ایشان رونمایی شد و نه اینکه تا کنون تجدید چاپ شده است.
پژوهشگر و نقال اصفهانی که از قسمت‌هایی از متن این کتاب نقالی دفاع مقدس را انجام داده است، بیان داشت: کتاب "شاهد نامه" کتابی در قالب شعر و حماسه که با دلایلی مستند عملیات‌های جنگی و به ویژه منطقه جغرافیایی را هم بیان داشته، به گونه‌ای که بهترین متن‌ها را برای نقالی دفاع مقدس در خود جا داده است.
وی کتاب "شاهد نامه" را یک اتفاق خارق‌العاده در ادبیات دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: کتاب "شاهد نامه" مورد ناملایمات و نامهربانی‌های بسیاری قرار گرفته که منجر به مهجور ماندن آن و بی‌اطلاعی دیگران از وجود چنین کتابی شده است، به گونه‌ای که هنوز در نگهداری این گنجینه بزرگ اهتمام نکرده‌اند.
کراچیان ادامه داد: کتاب "شاهد نامه" به سبک شاهنامه فردوسی با حمد و ستایش پروردگار آغاز و با پرداختن حماسه‌ها با اشعار حماسی و با وزن و آهنگی خاص دنبال می‌شود.

*نقالی مکانی برای پیوند سنت و آئین اسلامی است
وی با اشاره به نقالی دفاع مقدسی که انجام داده و متن آن برگرفته از کتاب "شاهد نامه" بود، گفت: جنگ ما وام گرفته از کربلا است اگر کربلا، زیارت عاشورا و توسلات نبود، بدون شک ما نیز نمی‌توانستیم چنین افتخاراتی را در عرصه جنگ بیافرینیم.
نویسنده و نقال با تعریفی از هنر نقالی، اظهار کرد: نقالی یک جریان فرهنگی است که از زمان‌های دور در جامعه ایران رواج داشته و نقالان داستان‌هایی از حماسه‌های قومی، ملی، دینی، و واقعیت‌های تاریخی، شبه تاریخی و مذهبی را با کلامی سنجیده و آهنگین و بیانی گرم و رسا در میان جمع مردم و در فضاهای عمومی یا محفل‌های خصوصی نقل و روایت می‌کردند.
وی با اشاره به کتاب هنر نقالی در ایران نوشته سهیلا نجم تصریح کرد: سنت‌ها و آئین ما سالیان سال در ایران رواج داشته به ویژه در زمان پیروزی حکومت صفوی و قرار دادن اصفهان به عنوان پایتخت و حرکت چهار نقال از چهار گوشه شهر با ذکر علی یا علی کم کم حکایت‌ها و دلاوری‌ها و ذکر مصیبت اهل بیت به نقالی رواج پیدا کرد.
کراچیان افزود: نقالی از روضه‌خوانی، پرده‌خوانی، شمایل خوانی، مداحی، معرکه‌گیری، منقبت خوانی، چامه‌گویی، تعزیه‌خوانی، خنیاگری و غیره متفاوت است، هر چند که بیشتر افراد آنها را جزء نقالی به حساب می‌آورند.
وی با اشاره به اینکه از دوران کودکی به هنرهای نمایشی علاقه داشته است، اضافه کرد: با دنبال کردن روش‌های جدید برای تعالی تکنیک‌های اجرایی به این نکته دست یافتم که نقالی مکانی برای پیوند سنت و آئین اسلامی است.
به گزارش فارس، پژوهشگر و تحلیلگر نقالی را نمایش بی‌نظیری دانست و تاکید کرد: نقالی نمایشی است که با هر وسیله و در هر زمان و مکانی قابل انجام است و با کشیده شدن به طرف ادبیات کلاسیک مانند مثنوی و معنوی، منطق‌الطیر و بعد از آن با نقل‌های مذهبی و دینی قوت گرفت.
انتهای پیام؛/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول