اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار بیرجند در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس:

گلوگاه‌های فسادانگیز را در شهرداری می‌گیریم

خبرگزاری فارس: شهردار بیرجند بر شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و گلوگاه‌های فسادانگیز و برنامه‌ریزی برای حذف سیستماتیک این نقاط در شهرداری تاکید کرد.

گلوگاه‌های فسادانگیز را در شهرداری می‌گیریم
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مدیریت شهرداری بیرجند ایده‌ای برای تحقق خدمت‌رسانی مطلوب‌تر ارائه کرده که به صورت تشکیل کمیته‌های مختلف در مجموعه شهرداری برای اداره بهتر شهر به مرحله اجرا درآمده است.
از آنجا که دیگر نمی‌توان به شیوه‌های سنتی مدیریت کرد، تحقق مدیریت واحد شهری نیاز به اقدام فوری دارد که تشکیل 24 کمیته با عناوین و فعالیت‌های مختلف راهی برای پیشبرد بهتر اهداف مدنظر است.
محمد وحدتی‌فرد شهردار بیرجند در گفت‌وگویی مفصل به شرح وظایف کمیته‌های مختلف پرداخت. آنچه می‌خوانید بخشی از این گفت‌وگو است.
 
فارس: در کمیته درآمد و زیباسازی شهرداری چه هدفی دنبال می‌کند؟
شهردار بیرجند: کمیته درآمد با 9 نفر عضو از جمله کمیته‌هایی است که در شهرداری مشغول فعالیت است، که پیگیری مشکلات درآمدی شهرداری، ارائه راهکار برای حل مشکلات و پیگیری ردیف‌های جدید درآمدی از جمله وظایف این کمیته است.
در کمیته زیباسازی سیمای شهر نیز هشت نفر از اعضا حضور دارند که با تشکیل جلسات متعدد به فعالیت می‌پردازد.
ارائه، بررسی، نظارت و مدیریت طرح‌های پیشنهادی برای زیباسازی مبلمان شهری و کمک فکری و مشاوره به مدیران سازمان‌های ذیربط در راستای زیباسازی شهری از جمله وظایف این کمیته است.
 
فارس: برنامه شهرداری در کمیته مناسبت‌های ملی چیست؟
شهردار بیرجند: یکی دیگر از کمیته‌های شهرداری بیرجند کمیته مناسبت‌های ملی و مذهبی با هفت نفر عضو است و با توجه به برنامه‌ریزی سالیانه شهرداری برای مناسبت‌های رسمی کشور و از طرف دیگر لزوم وجود ساختار مناسب برای حضور فعال شهرداری در گرامیداشت کلیه مناسبت‌ها شامل اعیاد ملی و مذهبی، عزاداری‌ها، ایام شهادت و وفات، کمیته مناسبت‌های ملی و مذهبی شهرداری برنامه‌ریزی برای اینگونه مراسم را بر عهده دارد.
 
فارس: در راستای اصلاح الگوی مصرف در شهرداری چه اقداماتی شده است؟
شهردار بیرجند: در این راستا کمیته اصلاح الگوی مصرف با عضویت 9 نفر تشکیل شده که راهکارهای منطقی اصلاح و مدیریت مصرف و کاهش هزینه‌های غیر ضروری را اندیشیده، مصوب کرده و برای اجرا به سازمان‌ها، مناطق و دوایر تابعه ابلاغ می‌کند.
تاکنون پیشنهادهای ارزنده‌ای در مورد کاهش مصرف حامل انرژی و استفاده از فناوری‌های نوین به این کمیته ارائه شده است.
 
فارس: تا چه اندازه شهرداری به رسیدگی به شکایات اهتمام دارد؟
شهردار بیرجند: در این راستا کمیته رسیدگی به شکایات با چهار نفر عضو تشکیل شده که رسیدگی و پاسخگویی به شکایات، انتقادات و نظرات شهروندان در مورد امور عمرانی، خدماتی و اداری از طرف کارکنان شهرداری را بر عهده دارد.
تصمیم‌گیری در مورد مناسبت‌های ویژه، رسیدگی و پاسخگویی به شکایات، انتقادات و نظرات کارمندان شهرداری و تامین ارتباط شهرداری با مردم از جمله وظایف دیگر این کمیته است.
در کمیته نظام پیشنهادات نیز که با عضویت هفت نفر از اعضا به تشکیل جلسات تخصصی برای بررسی پیشنهادات دریافت شده می‌پردازد، دریافت و بررسی تخصصی پیشنهادات، تصویب، عدم تصویب و در دست بررسی بودن پیشنهادات بررسی می‌شود.
 
فارس: کمیته‌های طبقه‌بندی مشاغل و تحول اداری چه برنامه‌ای دارند؟
شهردار بیرجند: کمیته طبقه‌بندی مشاغل جلسات خود را با پنج نفر عضو تشکیل می‌دهد که به ساماندهی پرسنل اداری و اجرایی بر اساس نوع مدرک، تجربه و سابقه کار می‌پردازد.
کمیته تحول اداری نیز یکی دیگر از کمیته‌های شهرداری است که با 13 نفر عضو مشغول فعالیت است و با توجه به اینکه ارزیابی عملکرد، یکی از مهم‌ترین فرآیندهای راهبردی است که ضمن ارتقای پاسخگویی، میزان تحقق اهداف و برنامه‌های سازمان را مشخص می‌کند و به عنوان فعالیت کلیدی و عنصر اصلی مدیریت است بر این اساس کمیته تحول اداری با مشارکت مسئولان مرتبط در این حوزه تشکیل و مشغول فعالیت است.
 
فارس: برای توسعه حمل و نقل درون شهری چه کرده‌اید؟
شهردار بیرجند: در این راستا نیز کمیته حمل و نقل درون شهری با حضور شش نفر عضو فعال شده و به بررسی مشکلات و معضلات و مباحث مربوط به حمل و نقل شامل اتوبوسرانی و تاکسیرانی می‌پردازد.
از طرفی کمیته استقرار مدیریت کیفیت با 12 نفر عضو به منظور استقرار نظام مدیریت کیفیت در راه تعالی سازمانی و کسب گواهینامه 9001ISO تشکیل شده است.
 
فارس: هدف از تشکیل کمیته تخلفات اداری و معاملات شهرداری چیست؟
شهردار بیرجند: کمیته تخلفات اداری به منظور رسیدگی مستقیم به تخلفات انجام شده از طرف کارکنان شهرداری، مناطق، نواحی، سازمان‌ها و دوایر تابعه تشکیل شده و همانند تمامی دستگاه‌ها به عنوان اهرم نظارت، رسیدگی و برخورد مقتضی با کارکنان متخلف برای حفظ سلامت در نظام اداری فعالیت می‌کند.
در کمیسیون معاملات شهرداری نیز مبحث بازگشایی پاکت مزایدات و مناقصات و تصمیم‌گیری در مورد آن انجام می‌شود.
 
فارس: برای مبارزه با رشوه و فساد چه کرده‌اید؟
در این راستا کمیته‌ای با همین نام تشکیل شده و ساز و کارهای ارتقای سلامت اداری، پیشگیری و مقابله با فساد، پیش‌بینی مکانیسم تشویق برای کارکنان شایسته و دارای سلامت در نظام اداری، شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و گلوگاه‌های فساد انگیز و برنامه‌ریزی برای حذف سیستماتیک این نقاط، ارجاع متخلفان به هیئت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات اداری و سایر مراجع ذی‌صلاح را در برنامه کاری خود دارد.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول