اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مراسم شکست حصر آبادان گزارش می‌دهد؛

شهید دریاقلی رکاب‌زنان 5 مهر را روایت کرد

خبرگزاری فارس: دریاقلی رکاب‌زنان خبر وارد شدن عراقی‌ها به آبادان را را به گوش مردم رسانده و همه را بسیج به قصد عقب راندن دشمن بعثی به سوی منطقه ذوالفقاری رهسپار کرد.

شهید دریاقلی رکاب‌زنان 5 مهر را روایت کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، سال 1360 است و تقویم حماسه و دفاع، پنجمین روز مهرش را با شکوهی به یاد ماندنی، گشوده رایحه خوش رهایی، مشام جبهه‌های جنوب را پر کرده و مردمان بی‌پناه آبادان را در سرودی انقلابی به وجد آورده است.
دشمن، پیش از این هم می‌دانست که محاصره پوشالی‌اش را، اراده‌های استوار سربازان اسلام، درهم خواهد شکست. می‌دانست و اینک به باور رسیده است.
حصارهای زمینی شکسته شد و جنگ به پایان رسید، ایران، آزادگی و آزادی را با تلفیقی انقلابی تصاحب کرد؛ ولی پیام پنجم مهر و عملیات ثامن‌الائمه در طول زمان‌ها، این است که دشمن به هیچ قیمتی نباید بر حریم اسلام، حد زند و حصاری را بر گستره لایتناهی دین ترسیم کند. این است پیام شهدای دفاع. این است رسالت ما وارثان آزادی
این‌بار، ارتش و سپاه، این دو رود طوفانی و خروشان، با هم گره خوردند و در بستری به وسعت دریا، هیچ سنگی را به حال خود وا نگذاشتند.
دشت، به وسعت 150 کیلومتر، زنجیر می‌گسست و ثامن‌الائمه(ع)، نخستین عملیات گسترده و وسیعِ جنگ دانسته شد. فریاد، شب را پرده پرده می‌درید.
رمزِ مقدسِ «نصَرُّ مِنَ اللّه وَ فَتْحٌ قَریبْ» زبانزد ذرات معطر هوا بود، خشم یک ساله ایران، از خراسان لبریز شده بود و پیشانی مبارک اخترِ هشتم، بر سلسله جبال جهاد می‌تابید.
روی در و دیوار شهر، دمادم گل لاله می‌رویید و بی‌سیم‌ها 42 ساعت بعد، خبری را سرمستانه، خاکریز به خاکریز می‌بردند.
این چنین شد که ذوالفقار برنده خمینی، خاک را که تشنه خون متجاوز بود، سیراب کرد.
منطقه، پر از هرم‌های کلاه‌های سبز و چکمه‌های سیاه شده بود. رژیم غاصب بعث، تیزی تیغ را تجربه می‌کرد. نمرود، هنوز طعم شیرین جشن پیروزی را زیر زبان داشت و دهانش بوی خون می‌داد.
ولی ناگهان حق داشت که دیوانه شود؛ او که تمام خدایگان تجهیزات زرهی و حربه‌های تبلیغاتی خود را در هم شکسته می‌دید، هرم‌ها، از رقاصه‌های کابوس‌های هر شبش بودند و خون، جلوی چشم‌های خواب آلودش را گرفته بود؛ تا آنجا که بعد از عملیات، هفت نفر از فرماندهان ارشدش را تیرباران کرد و شخصاً فرمانده لشکر سوم عراق را کشت.
پس ابراهیم زمان، خمینی بت‌شکن، تبر را به شکلی دیگر به دست بت بزرگ داده بود و این شوم خون آشام، با دست خود، تبر به ریشه خویش می‌زد.
حتی به زودی به فکر بمب‌های شیمیایی افتاد و با همکاری شیطان غرب، کارخانه‌های اسلحه‌های شیمیایی را در عراق تأسیس کرد.
و تاریخ به خوبی می‌داند که آتش نمرود، برای ابراهیم گلستان شد؛ گلستانی که عطر لاله‌هایش هنوز کوچه کوچه این سرزمین را سرمست کرده است و از متن آن بی‌شمار کبوتر آزاده، به پرواز درآمده‌اند.
هر سال به‌مناسبت پنجم مهرماه سالروز شکست حصر آبادان، برنامه و ویژه‌ برنامه‌های در آبادان، خرمشهر و شهرهای کلان برگزار می‌شود که سهم دردکشیدگان این شهر تنها گوشه‌ای ناچیز از آن است.
آبادان از آن مردمش است و مردمش سهمی از آن ندارند حتی در این روز.
و اما امسال برگزاری مراسم یاد و خاطره شهدای پنج مهر و دلاورمردی‌های رزمندگان عملیات ثامن‌الائمه در آبادان با حال و هوایی متنوع‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد که دل مردم را به نحوی شاد از پیروزی افتخارآفرینشان کرد.
دعوت از هنرمندان نامی کشور، تقدیر از خانواده شهید دریاقلی و به تصویر کشیدن گوشه‌ای از زندگی این شهید بزرگوار، اجرای موسیقی محلی بوشهری و ... از جمله برنامه‌های قابل توجه این مراسم در سینما نفت آبادان بودند.
شکست حصر آبادان روز پیروزی بزرگ آبادان و به تبع آن ایران اسلامی است و هر سال باید باشکوه‌تر و ارزشمندتر از سال‌های پیش برگزار شود.
 
* آغاز تجاوز رژیم بعثی صدام
در دورترین منطقه جنوب غربی ایران، جزیره‌ای به نام آبادان قرار دارد که از جنوب، آب‌های گرم خلیج فارس و از شمال و مشرق رودخانه‌های کارون و بهمنشیر و از غرب، اروندرود آن را در برگرفته‌اند. اروندرود که تنها رودخانه قابل کشتیرانی در ایران است و تا پیش از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بنادر بزرگ و فعال خرمشهر و آبادان در مسیر این آبراه واقع بوده‌اند. آبادان را از عراق جدا می‌کند، تاریخ شهر آبادان با تاریخ صنعت کشورمان و به ویژه پالایشگاه آن گره خورده است.
پس از تجاوز عراق در 31 شهریور 1359 و اشغال سریع بخش‌هایی از خاک ایران، خرمشهر مهم‌ترین شهر بندری ایران، پس از 40 روز مقاومت دلیرانه، با خیانت آشکار لیبرال‌ها و منافقان، به دست دشمن افتاد. پس از سقوط خرمشهر، رژیم عراق درصدد برآمد تا جزیره آبادان را هم اشغال کند و تلاش کرد تا از طریق شرق کارون و شمال بهمنشیر وارد آبادان شود، زیرا عبور از این قسمت آسان‌تر از عبور از رودخانه کارون در جنوب خرمشهر بود. با چنین وضعیتی آبادان در یک محاصره 330 درجه‌ای قرار می‌گرفت و عبور از رودخانه بهمنشیر می‌توانست آن را با خطر جدی روبه‌رو کند، دشمن می‌پنداشت اگر بتواند از این رودخانه بگذرد، آبادان را برای همیشه از آن خود کرده است.
عراقی‌ها برای تصرف آبادان در هشت آبان 1359، در منطقه ذوالفقاری روی رودخانه بهمنشیر پل شناور نصب و با عبور دادن قسمتی از نیروهای خود، وارد جزیره آبادان شدند و از آن رو منطقه ذوالفقاری را انتخاب کرده بودند که با استفاده از پوشش نخلستان‌ها بتوانند از دید رزمندگان اسلام دور مانده و به راحتی وارد شهر گردند.
عملیات ثامن الائمه(ع) گر چه به عنوان یکی از چهار عملیات بزرگ و برجسته در چارچوب سلسله تلاش‌هایی که برای آزاد سازی مناطق اشغالی انجام گرفت، به شمار می‌رود ولی این عملیات به منزله « نقطه عطف» و «حلقه واسط» برای انتقال استراتژی جنگ از وضعیت گذشته به وضعیت جدید بود.
«عملیات ثامن‌الائمه(ع) نقطه عطف است و به عنوان مبداء آغاز استراتژی مرحله دوم جنگ است و یکی از نقاط اعتماد به نفس در استراتژی مرحله دوم، عملیات ثامن‌الائمه(ع) بود که حلقه واسط و مبداء تحول بود.»
رزمندگان اسلام شبانه سلاح بر دوش، پیاده و سواره به منطقه شتافتند و با جانبازی و فداکاری بسیار، چنان مقاومتی از خود نشان دادند که دلاوری‌ها و شجاعت‌های آنان در این منطقه به نام «حماسه ذوالفقاری» به عنوان برگ زرینی در تاریخ دوران دفاع مقدس به ثبت رسید. در این نبرد 280 نفر از نیروهای بعثی به هلاکت رسیده و 130 نفر به اسارت در آمدند و رزمندگان ایران توانستند از نفوذ نیروهای دشمن به شهر آبادان جلوگیری به عمل آوردند.
نیروهای عراقی بعداز این شکست، سعی کردند از طرف فیاضیه (بین ایستگاه 12 و خرمشهر) به سمت آبادان پیشروی کنند که در این منطقه نیز با مقاومت دلاورمردان اسلام مواجه و مجبور به عقب‌نشینی شدند. این عملیات تا 18 آبان 1359، ادامه داشت و سرانجام نیروهای بعثی از روستای نخلستان عبادی نیز پاک‌سازی و تا چهار کیلومتری شمال رودخانه بهمنشیر مجبور به عقب‌نشینی شدند.
بعداز این حماسه، جهاد سازندگی موفق شد، جاده‌ای در میان باتلاق‌های اطراف آبادان احداث کند. این جاده نیروهای دشمن را دور می‌زد و به جاده آبادان ـ ماهشهر وصل می‌شد، از طریق این جاده که به جاده وحدت معروف بود، تدارکات نظامی نیروهای ایرانی آسان‌تر و سریع‌تر انجام گرفت.
بدین ترتیب، عملیات ثامن‌الائمه(ع) به منظور شکستن محاصره آبادان و انهدام نیروهای دشمن در شرق رودخانه کارون پس از آماده‌سازی مقدمات آن، آغاز شد.

* آغاز عملیات ثامن‌الائمه
عملیات در ساعت یک بامداد روز پنجم مهر 1360 آغاز شد، قوای ایران در ساعات نخست عملیات، باتهاجم به مواضع دشمن و در هم شکستن مقاومت نیروهای آنان، خاکریزهای اول دشمن را تصرف و تأمین کردند. مقاومت اولیه نیروهای عراقی در برخی از محورها و به ویژه تداوم آن در منطقه پل حفار، نشان دهنده هوشیاری نسبی دشمن بود.
بنابر گزارش اسیران عراقی، اسارت یکی از نیروهای خودی در منطقه عملیاتی تیپ هشت مکانیزه در محور دارخوین سبب هوشیاری دشمن شده بود، ولی شناخت نادرست فرماندهان نظامی عراق نسبت به توان نیروهای خودی که بر مبنای برآوردهای عملیات های ناکام پیشین ایجاد شده بود، سبب شد در برابر حمله نیروهای خودی واکنش مناسبی نشان ندهند.
با روشن شدن هوا و ادامه پیشروی نیروهای خودی از محور شمالی به سمت پل مارد و تهدید عقبه نیروهای دشمن، نخستین ضربه شکننده بر نیروهای عراقی وارد آمد. با این حال، نیروهای دشمن در منطقه پل حفار همچنان مقاومت می‌کردند.
گستردگی محورهای تهاجم و عقب‌ماندگی دشمن سبب شد تا نیروهای خودی با به دست گرفتن ابتکار عمل و ادامه پیشروی در محورهای مختلف، دشمن را تحت فشار قرار دهند.
از سوی دیگر، در پی تغییر وضعیت میدان نبرد، فرماندهی نیروهای دشمن تلاش می‌کرد تا تاریک شدن هوا به مقاومت در پل حفار ادامه دهد، دشمن قصد داشت، باتقویت منطقه، ابتدا منطقه سرپل را حفظ کند و پس از آن، با نصب پل روی رودخانه کارون، نیروهای محاصره شده را نجات دهد وسپس، با استقرار در منطقه غرب رودخانه کارون، از ادامه پیشروی نیروهای خودی جلوگیری کند.
بر همین اساس، دشمن در اولین اقدام با وارد کردن تیپ 10 زرهی گارد جمهوری، سعی کرد، پل حفار را حفظ کرده و با استقرار تیپ 16 زرهی از لشکر 6 زرهی درغرب رودخانه کارون، از پیشروی نیروهای خودی جلوگیری کند، تهاجم رزمندگان به نیروهای تیپ 10 سبب شد تا این نیروها در همان لحظات اولیه حضور در منطقه سرپل، محاصره شده و عقب نشینی کنند، در صورتی که اگر در حمله به تیپ 10 تأخیر صورت می‌گرفت، بی‌گمان نیروهای تیپ 10 دشمن پس از حضور در منطقه، دست به ضد حمله می‌زدند.
با آزاد شدن جاده ماهشهر ـ آبادان در ساعت 8:32 بامداد روز پنجم مهر و پیشروی نیروهای خودی از شمال به جنوب و تصرف پل قصبه، امکان مقاومت از عراقی‌ها گرفته شده بود.
در بعد از ظهر همان روز بخشی از پل حفار تصرف شده بود ولی عراقی‌ها برای باز نگه داشتن عقبه نیروهای محاصره شده خود در شرق کارون، همچنان مقاومت می‌کردند، چنان که با تاریک شدن هوا حرکت ستون نیروهای دشمن از اهواز به سمت خرمشهر دیده می‌شد.
بدین ترتیب، روز اول عملیات در حالی به پایان رسید که دشمن به دلیل عقب ماندگی، توان مقابله با نیروهای خودی را نداشت و تنها، به تاریک شدن هوا، باز نگاه داشتن پل حفار برای تقویت منطقه و یا امکان عقب‌نشینی نیروهای محاصره شده امید بسته بود.
در روز دوم عملیات (ششم مهر)، در حالی که پیشروی نیروهای خودی همچنان ادامه داشت، دشمن واکنش جدی از خود نشان نداد و از بعدازظهر همان روز نیروهای عراقی به تدریج تسلیم شده و یا عقب‌نشینی کردند و سرانجام در پایان این روز عملاً منطقه سرپل دشمن آزاد شد.
در روز سوم عملیات نیز در پی پاکسازی منطقه، محاصره آبادان به پایان رسید و فرمان امام خمینی مبنی بر شکستن حصر آبادان، در مدت 48 ساعت آفند تحقق یافت و نیروهای خودی پس از پاکسازی کامل منطقه، در ساحل شرقی رودخانه کارون استقرار یافتند، در این عملیات علاوه بر آزاد سازی منطقه اشغالی در شرق رودخانه، بخش وسیعی از نیروهای خودی که درگیر پدافند در منطقه بودند آزاد و برای عملیات های بعدی آماده شدند.

* پیکره آبادان زخمی است
این مراسم که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد به فضای معنوی مجلس روح نورانی و آسمانی را بخشید.
در ادامه آیت‌الله عبدالله محمدی اصفهانی، امام جمعه آبادان طی سخنانی در خصوص رشادت‌ها و مقاومت‌های مردم این خطه از بهشت گفت: آبادان یادآور مقاومت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان و مردمانی است که سرنوشت آسمانی را برای شهر خود رقم زدند.

* آبادان پایتخت مقاومت‌هاست.
محمدی اصفهانی اضافه کرد: این مراسم به پاس گرامیداشت مردان، زنان و خواهران و برادرانی است که جان خود را در کف اخلاص گذاشته و امروز با نام رزمنده و شهید از آنها نام برده می‌شود.
وی با اشاره به هنرمندان حاضر در جمع تصریح کرد: هنرمندان، در جامعه امروز بسیار اثرگذار و متشخص هستند، هم آنهایی که در سینما نقش ایفا می‌کنند و هم هنرمندانی که در رسانه ملی و تلویزیون خوش می‌درخشند.
خطیب جمعه آبادان خاطرنشان کرد: آبادان امروز جشن سی‌امین سالگرد آزادی‌اش را گرفته آزادی و رهایی از چنگال دشمن بعثی که با اتحاد با دول و ابرقدرت‌ها قصد براندازی کشور ایران را داشت.
وی با اشاره به اینکه نهاد امامت جمعه به نیابت از مردم آبادان حضور هنرمندان، خانواده‌های شهدا، رزمندگان، مهمان‌های خارجی و همه حاضران در جمع را خوش‌آمد می‌گوید افزود: آبادان شهری است که حدود یک سال در اسارت دشمن بود و در این ایام مردم زندگی خود را سپری می‌کردند.
محمدی اصفهانی با گرامیداشت یاد شهیدان، دریاقلی‌ها، قنوتی‌ها و یازعی‌ها ادامه داد: مردم این شهر با دلاوری و غیرت خود دشمن را که از دو راه شمال و جنوب، حاشیه رودخانه بهمنشیر و اروند شهر را محاصره کرده بود متوقف کردند.
وی افزود: آن زمان سخت‌ترین موشک‌ها و بمباران‌ها بر سر مردم فرو می‌ریخت و آبادانی‌ها همچنان نخلداری، کشاورزی و دامداری می‌کردند.
خطیب جمعه آبادان خاطرنشان کرد: زنان علاوه بر گذراندن زندگی اجتماعی روزمره، پا به پای مردان در جبهه‌های حق علیه باطل می‌جنگیدند و این اتحاد و همدلی رمز پیروزی ملت‌ ماست.
به گفته وی آبادان این شهر آسمانی پس از گذشته سی سال از گذشت جنگ همچنان پیکره پاکش مجروح است.
محمدی اصفهانی ادامه داد: مردم آبادان افشره‌ای از فرهنگ‌های ایرانی هستند که با مقاومت‌شان درس استکبار را به کشورهای خاورمیانه و دنیای غرب دادند.
وی در پایان اظهار داشت: امروز خون شهیدان ایران اسلامی در کشورهای خاورمیانه زمینه‌ای برای بیداری اروپاییان شده است.

* نمایش بهترین مجسمه دنیا بسیار خوش درخشید
نمایش فیلم مستند "بهترین مجسمه دنیا" تلنگری بر زندگی و دلاورمری "شهید دریاقلی سورانی" بود.
این فیلم که با آمیزه‌های نیشخند و طنز ترکیب شده بود، محفل معنوی سالروز شکست حصر آبادان را دگرگون ساخت.
فیلم "بهترین مجسمه دنیا" با هنرمندی دو رزمنده به‌عنوان بازیگر آماتور و صدای ماندگار "مرتضی احمدی" و "حمید فرخ‌نژاد" به اجرا درآمد.
"بهترین مجسمه دنیا" به زبان و روایت "شهید دریاقلی" و حال و هوای آبادان در روزهای حصر پرداخت.
آنچه که مخاطبان را میخکوب کرده بود فیلمنامه بسیار مردمی، روان و ساده‌ای بود که توسط "حبیب احمدزاده" نوشته و کارگردانی شده بود.
این فیلم حول محور زندگی این شهید بزرگوار و نحوه اطلاع‌رسانی او به مردم آبادان از اینکه عراقی‌ها وارد شهر شده‌اند ‌می‌چرخد.
بهترین مجسمه دنیا بسیار موفق بهترین شهر و بهترین عملیات جنگ را به تصویر کشید و ذهن مخاطبان را تا لحظات پایانی و حتی بعد از آن به فکر فرو برد.
آنچه که دریاقلی را تاکنون آزاد داده تماشای شهر و مردمی است که هشت سال در جنگ تحمیلی سوختند و ساختند.
او از جایگاه رفیع مجسمه‌اش نظاره‌گر حال و هوای شهر و مردمی است که نه می‌توانند آب شهرشان را بیاشامند و نه از نفت پالایشگاه بهره‌ای ببرند.
در نهایت مجسمه مظلوم و گمنام و بی‌نام و نشان دریاقلی تاب نیاورده و چون سی سال پیش دل به دریا می‌زند و خود به وسط گود، میان مردم می‌آید.
موسیقی محلی و صدای دلنشین خواننده آبادانی در این فیلم به محتوا و معنای فیلم معنایی صدچندان بخشید.

* تجلیل از هنرمندان سینمای دفاع مقدس
در ادامه برنامه از بازیگران به نام و مطرح سینما و تلویزیون که به نحوی در دفاع مقدس دستی داشته‌اند تقدیر و تجلیل و به تعدادی از آنها "سفر به مکه مکرمه" اهدا شد.
پرویز پرستویی، مسعود رایگان، رؤیا تیموریان، حمید فرخ‌نژاد، گوهر خیراندیش، مالک حدپور سراج، کوروش سلیمانی، علی کهندلی، سیاوش سرمدی، بهروز افخمی و همسرش مرجان شیرمحمدی از جمله بازیگرانی بودند که در مراسم شکست حصر آبادان حضور داشتند.
همچنین لیلی فرهادپور نویسنده مطرح کشور نیز در پایان مراسم به نیابت از همه هنرمندان به حبیب احمدزاده کارگردان و نویسنده فیلم بهترین مجسمه دنیا لوح تقدیر اعطا کرد.
در ادامه اسامی تعدادی از رزمندگان و جانبازارن هشت سال جنگ تحمیلی و خانواده‌های شهدا قرائت شده و با اهدای لوح تقدیر از آنها قدردانی شد.
سعید سالمی، سیده زهرا حسینی، محسن مؤمنی از اداره سازمان تبلیغات اسلامی، پورمحمدی رئیس شبکه سه سیما و همچنین مجید خباز از کارمندان شبکه “press tv”دیگر مهمانان شرکت کننده در این مراسم بودند.
خانواده شهید دریاقلی، احمدقلی و پروین سورانی، برادر و دختر این شهید بزرگوار نیز بسیار ویژه با اهدای دو سفر زیارتی به مکه مکرمه مورد احترام و تقدیر قرار گرفتند.

* آزادی فلسطین آرزوی ماست
"ایرم پتری" از مهمانان خانم انگلیسی‌تبار که در مراسم سالورز شکست حصر آبادان حضور داشته و به تازگی به جمع مسلمانان پیوسته است گفت: برای اولین بار است که به ایران و به آبادان آمده‌ام.
وی افزود: از اینکه در بین شما هستم بسیار خوشحال بوده و امیدواریم که در سفرهای بعدی نیز شما را ببینم.
این تازه مسلمان تصریح کرد: شکست حصر آبادان بسیار سخت به دست آمده و دیدن صحنه‌های فیلم بهترین مجسمه دنیا واقعاً من را به وجد آورد.
وی ادامه داد: متأسفانه امروز کشورمسلمان و برادر ما فلسطین در حبس است که امیدواریم مردم است سرزمین نیز به رهایی و آزادی دلنشینی دست یابند.
پتری با اشاره به اینکه احساساتم قابل وصف نیست افزود: ایران سرزمین مردان و زنان، خواهران و برادران دینی و مسلمانی است که همواره به دنبال صلح‌جویی هستند.
وی خاطرنشان کرد: ما همیشه و در همه جا حامی و پشتوانه ملت ایران هستیم و این پیام من به شماست.
همچنین در پایان مراسم گروه بندری بوشهری با اجرای موسیقی زنده و محلی خود مراسم سی‌امین سالگرد شکست حصر آبادان را به پایان رساندند.
------------------------
گزارش از مریم خبازی
------------------------
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول