اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل شیلات مازندران خبر داد:

صید 17 میلیارد ریالی ماهی کیلکا در مازندران

خبرگزاری فارس: مدیرکل شیلات مازندران از صید 5 هزار و 103 تن ماهی کیلکا تا پایان شهریورماه در استان مازندران به ارزش 17 میلیارد ریال خبر داد.

صید 17 میلیارد ریالی ماهی کیلکا در مازندران
حسن حبیب‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابلسر بیان داشت: ارزش اقتصادی ماهیان کیلکای صید شده تا پایان فصل صید این ماهی 17 میلیارد ریال بوده است.
وی خاطرنشان کرد: حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان نیازمند توجه صیادان به زمان صید است که بر همین اساس شیلات از 17 فروردین تا پایان خرداد صید ماهی کیلکا را به دلیل تخم‌ریزی و وجود ماهیان غیراستاندارد تعطیل بوده کرده بود.
مدیرکل شیلات مازندران گفت: مشارکت جامعه صیادی در زمینه توسعه پایدار صید و صیادی ضروری است.
این مسئول بیان داشت: 410 صیاد در قالب 44 فروند شناور صیادی در بخش صید ماهیان کیلکا در استان فعالیت دارند.
 
* رهاسازی 90 میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه‌های مازندران
مدیرکل شیلات مازندران گفت: 85 درصد صید ماهیان در دریای خزر در مازندران نتیجه تکثیر نیمه‌ مصنوعی و رهاسازی بچه ماهیان بوده است.
حبیب‌نژاد بیان داشت: با استمرار این حرکت توسعه پایدار صید و صیادی در استان فراهم می‌شود.
وی با اشاره به رهاسازی سازی 90 میلیون قطعه بچه ماهی در سال جاری در رودخانه‌های مازندران خاطرنشان کرد: ماهیان استخوانی به ویژه ماهی سفید و کپور یکی از گونه‌های با ارزش دریای خزر است.
مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه سال‌های اخیر به دلیل تخریب محیط زیست، توسعه بخش کشاورزی و صنعت، برداشت بی‌رویه شن و ماسه در رودخانه‌ها، ایجاد موانع فیزیکی در مسیر مهاجرت ماهی کاهش یافته، تصریح کرد: در این راستا سازمان شیلات ایران به منظور بازسازی ذخایر در کنار فعالیت‌هایی از قبیل بازسازی و لایروبی دهانه رودخانه‌های مهم شیلاتی، حفظ و حراست و جلوگیری از صید آن در زمان تخم‌ریزی، نظارت بر رعایت قوانین و مقرارت صید و صیادی و صید مسئولانه توسط بهره‌برداران، اقدام به تکثیر نیمه مصنوعی و تولید انبوه بچه ماهیان اقتصادی دریای خزر از جمله ماهی سفید و کپور کرده است.
وی این اقدام شیلات را حفظ و بازسازی ذخایر ماهی سفید و کپور برشمرد و گفت: توسعه پایدار صنعت صید و صیادی و مشاغل وابسته به آن و تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز از اهداف شیلات بوده است.
مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه جامعه صیادی استان در تکثیر و رهاسازی 20 میلیون قطعه مشارکت داشتند، یادآور شد: کارشناسان مرکز بازسازی ذخایر شهید رجایی ساری تا پایان شهریور ماه 86 بیش از 86 میلیون قطعه بچه ماهی سفید و نیز 4 میلیون قطعه بچه ماهی کپور را تولید و به رودخانه‌های استان مازندران رهاسازی کرند.
این مسئول ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده با احتساب ضریب بازگشت شیلاتی حدود 10 تا 12درصد، صید سالانه 9 هزار تن صید ماهی در سبد صیادان استان را شاهد خواهیم بود.
مدیرکل شیلات مازندران در پایان اذعان داشت: یک‌ هزار و200 صیاد در قالب 55 شرکت تعاونی پره در فصل صید سال گذشته 7  هزار و 400 تن ماهی استخوانی صید و به بازار عرضه کردند.
انتهای پیام/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول