اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس وقت ستاد لشگر و تیپ 55 ویژه شهدا:

نیروهای همدانی در دفاع مقدس الگو بودند

خبرگزاری فارس: رئیس وقت ستاد لشگر و تیپ 55 ویژه شهدا در دفاع مقدس گفت: قائم مقامی شهید صوفی در لشگر حضرت حجت و فرماندهی شهید ترک در عملیات والفجر پنج استحکام شخصیتی و نیروی قابل توجه رزمندگان همدانی در قدرت جاذبه و فرماندهی مدیریت بحران را می‌‌رساند.

نیروهای همدانی در دفاع مقدس الگو بودند
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، هفته دفاع مقدس آغاز روزهایی است که از شهدای هشت سال جنگ تحمیلی با عناوین و در محافل گوناگون یاد می‌‌شود و نقاط مختلف شهر مجالس خاطره‌گویی، نمایشگاه دفاع مقدس، شب شعر، بازسازی عملیات‌‌ها و ده‌ها مراسم دیگر را میزبانی می‌‌کند.
استان همدان نیز با تقدیم 8 هزار شهید گلگون کفن به امام راحل و انقلاب اسلامی ایران نقش به‌‌سزایی را در تاریخ جنگ رقم زده است و با رهسپار کردن نیروهای ولایی در واحد، تیپ و لشگرهای نظامی در سراسر مرزهای خاکی کشور الگوی قابل تأملی را به لحاظ بصیرت، تبعیت از ولی‌‌فقیه، خلاقیت، ابتکار در امور جنگی و فرماندهی عملیات ارائه کرده است.
به عنوان مثال رزمندگان لشگر 32 انصارالحسین (ع) همدان در دوران دفاع مقدس در بیش از 26 عملیات شرکت مؤثر داشته‌‌اند.
شهیدان حجازی، کاوه، صوفی، قراگزلو، کیانی، ترک و… نمونه‌‌های بی نظیری هستند که در طول هشت سال دفاع مقدس با محوریت امام راحل راهی جبهه‌‌های نبرد حق علیه باطل شدند و با تطهیر نفس تکلیف خود را نسبت به آرمان‌‌های جمهوری اسلامی با کمال اخلاص و بدون توقع انجام دادند، به طوری که امام خمینی (ره) در زمان حیات محمود کاوه در خصوص شخصیت والای این شهید می‌‌فرمایند: دیروز محمود کاوه شاگرد ما بود و امروز استاد ماست.
به همین مناسبت به گفت‌‌وگو با حمید عسگری رئیس وقت ستاد لشگر و تیپ 55 ویژه شهدا نشستیم تا به عنوان یکی از هم‌رزمان شهیدان محمود کاوه و حسن صوفی گوشه‌‌ای از بیانات و خاطرات خود را در جبهه‌‌های هشت سال دفاع مقدس با ما در میان بگذارد.
وی در ابتدا با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ادای احترام به خانواده معظم شاهد، جانبازان، آزادگان و هشت هزار شهید استان اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دانش آموز بودم و از طریق سایر دانش آموزان انقلابی ارتباط ما با مسجد مهدیه همدان برقرار شد زیرا این مسجد با دارا بودن کتابخانه‌‌ای غنی به عنوان یکی از کانون‌‌های انقلابیون به شمار می‌‌رفت.
رئیس وقت ستاد تیپ 55 ویژه شهدا تصریح کرد: در سال‌‌های 56 و 57 فعالیت‌‌های انقلابی دانش‌آموزی بیشتر و شفاف‌‌تر شد و دبیرستان ابن سینا به عنوان مرکز فعالیت‌‌های گروهی ما قرار گرفت تا به طور مشخص با شناخت و همراهی شهید صوفی، حجازی، قراگزلو، ترک، شهیدان کیانی و ... فعالیت‌‌ها ادامه پیدا کرد.
 
* سخنان امام خمینی(ره) به عنوان منشور فعالیت‌‌های دانش آموزی
وی با تأکید بر اینکه اعلامیه‌‌های امام منشور فعالیت‌‌های دانش آموزی قرار گرفته بود، گفت: در ادامه روند کارها بر روی پیروزی انقلاب متمرکز شد و در همین راستا پیام‌‌های امام خمینی را به موقع دریافت و در کنار برپایی نمایشگاه‌‌های مهم و سخنرانی، در باشگاه کارمندان دولت در محل فعلی سپاه نفوذ کرده و با استفاده از دستگاه چاپ این مرکز اقدام به چاپ و توزیع سخنان امام خمینی در تظاهرات و راهپیمایی‌‌های مختلف می‌‌کردیم.
عسگری در ادامه با اشاره به فعالیت‌‌های گروه‌‌های به ظاهر انقلابی اما منحرف و کمونیست خاطرنشان کرد: در آن زمان نقطه خاصی از شهر همدان اقدام به توزیع سلاح و مهمات بین نیروهای وابسته و چپی می‌‌کرد که با همکاری شهید صوفی و با مقابله مسلحانه، کار اطلاعاتی منسجم و اجرای عملیات‌‌های پیروزمندانه موفق شدیم با بمب گذاری در این مرکز مانع ادامه کمک رسانی به گروه‌‌های منحرف بشویم.
 
* حضور آیت‌‌الله مدنی مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی در همدان
وی افزود: با استقرار آیت‌‌الله مدنی در همدان و رهنمودهای وی با محوریت امام خمینی انقلاب در همدان پیروز و هدایت شد و در نخستین اقدام بعد از انقلاب امور درمانی و بهداشتی را با کمک مربیان بهداشت مدارس در مناطق محروم برای دانش آموزان انجام دادیم چرا که در آن مقطع کمیته امداد تازه شکل گرفته بود و نیاز به کار بیشتر و مکمل داشت.
رئیس ستاد لشگر ویژه شهدا با بیان اینکه در تابستان 57 مسئولیت سمعی و بصری جهاد سازندگی را پذیرفتم، ادامه داد: در راستای فعالیت‌‌های این بخش روستاهایی که فاقد برق کشی بودند تنها در جریان انقلاب قرار داشتند و چگونگی شکل گیری و پیروزی انقلاب را ندیده بودند و ما برای پر کردن این خلاء با استفاده از دستگاه فیلم و موتور برق فیلمی را به نام "لیله الرغائب"  که چگونگی انقلاب را نشان می‌‌داد برای این مناطق نظیر بخش‌‌هایی از فامنین، قهاوند، رزن، دمق، اسدآباد، بهار و ... به نمایش درآوردیم.
 
* سال 59 آغاز تحرک صدامیان در غرب کشور
وی بیان کرد: در آغاز سال 59 و تحرک صدامیان در مرزهای غربی کشور با مشورت سپاه قرار شد که تقویت مرزنشین‌‌ها به لحاظ روحیه و انگیزه دفاع در دستور کار قرار بگیرد و با شهید محقق به منطقه سرپل ذهاب و قصر شیرین رفته و روستاهایی را به همین منظور مورد شناسایی قرار دادیم.
عسگری تأکید کرد: آتش‌‌باری عراق در شهرهای مرزی کشور آغاز شده بود و با شروع حملات وسیع رژیم بعث کارهای فرهنگی را کنار گذاشته و با اولویت قرار دادن دفاع به جمع نیروهای رزمی پیوستیم.
وی ادامه داد: نخستین عملیات نظامی جمهوری اسلامی ایران به نام نبرد روز چهارم با محوریت همدان آغاز شد که این عملیات نقش تعیین کننده‌‌ای در طول جنگ ایفا کرده است.
 
* کیفیت بی نظیر رزمندگان همدانی در فرماندهی مدیریت بحران
رئیس وقت ستاد تیپ 55 ویژه شهدا در ادامه با اشاره به نقش تأثیرگذار و مهم استان همدان در دفاع مقدس گفت: نیروهای همدانی در جبهه‌‌های شمال غرب، جبهه میانی و جبهه جنوب با آماده باش کامل در یگان‌‌های مختلف حضور دارند به طوری که لشگر 55 ویژه شهدا، لشگر 27 حضرت رسول (ص) و لشگرهای مهندسی، شاهد ایثار رزمندگانی همچون شهید داغ داغ آبادی، یونسی، صوفی و... بودند و می‌‌توان اذعان کرد که کیفیت نیروهای همدانی، قدرت جاذبه و فرماندهی مدیریت بحران در این افراد بی نظیر است.
وی افزود: قائم مقامی شهید صوفی در لشگر حضرت حجت و فرماندهی شهید ترک در عملیات والفجر پنج نشان از استحکام شخصیتی و نیروی قابل توجه در رزمندگان همدانی است که ارزیابی ابعاد شخصیتی و چگونگی شکوفایی استعداد شهیدان استان همدان توسط واحدهای پژوهش و تحقیق از آرزوهای دیرینه ما محسوب می‌‌شود.
عسگری با تأکید بر ابتکار عمل نیروهای همدان در طول دفاع مقدس اضافه کرد: ساماندهی و تجهیز 100 هزار نفر در سطح استان در قالب 10 لشگر از جمله اقدامی است که در سپاه حضرت رسول شکل گرفت و سخنرانی مقام معظم رهبری در همدان برای تمام کشور پخش شد.
 
* سد منافقان توسط یگان انصار الحسین (ع) سرنوشت جنگ را تغییر داد
وی ادامه داد: در عملیات مرصاد یک کار الگویی توسط نیروهای همدان انجام شد چرا که نخستین واحد درگیر شونده با منافقین بودند و نقش به‌‌سزایی در جلوگیری از حرکت دشمن ایفا کردند.
سرپرست سپاه استان در سال 66 گفت: خبرگان نظامی کشور عنوان می‌‌کنند اگر یگان انصار الحسین (ع) در گردنه چارزبر در مقابل منافقین سد نمی‌‌شد و دشمن به حرکت خود 15 کیلومتر دیگر ادامه می‌‌داد سرنوشت جنگ تغییر پیدا می‌‌کرد.
وی با اشاره به دستاوردهای استان همدان در امر پل سازی و راه سازی تأکید کرد: در عملیات‌‌های گسترده قطعاتی از پل سازی و راه سازی نظیر احداث پل کرخه و ایجاد راه در منطقه سردشت توسط جهاد سازندگی همدان انجام شد که در رأس همه این امور فداکاری تیپ سه زرهی قهرمان در جبهه‌‌ها قابل توصیف نیست.
عسگری خنثی کردن دفاع محرک دشمن توسط رزمندگان اسلام را کاری بزرگ در دفاع مقدس دانست و بیان کرد: رژیم بعث عراق در مقطعی از تاریخ جنگ با کمک نظامی، تسلیحاتی و مالی 45 کشور جهان با تکیه بر استراتژی دیکته شده غرب به این جسارت رسید که عنوان کرد شروع کننده دفاع محرک در عملیات کربلای دو ما خواهیم بود اما در نهایت پیروزی نهایی نصیب رزمندگان اسلام و دفاع محرک عراق خنثی شد.
 
* شهید کاوه در 22 سالگی فرمانده لشگر ویژه شهدا بود
وی شخصیت والای شهید کاوه را در دفاع مقدس بی‌نظیر خواند و عنوان کرد: وی در سن 18 سالگی محافظ حضرت امام بود، در 20 سالگی فرمانده عملیات تیپ 55 ویژه شهدا، در سن 21 سالگی فرمانده همان تیپ، در 22 سالگی فرمانده لشگر ویژه شهدا و در سن 25 سالگی نیز به درجه رفیع شهادت نائل شد.
رئیس ستاد تیپ 55 ویژه شهدا گفت: مسئولان و فرماندهان جنگی عنوان می‌‌کنند که شهید کاوه گره گشای جبهه‌‌های جنگ بود و به خاطر نفوذ و قدرت بالای این شهید در فرماندهی عملیات‌‌ها لشگر ویژه شهدا سه مرتبه با ارتش در عملیات‌‌های بدر، قادر و والفجر2 ادغام شد.
وی با تأکید بر اینکه پیروی از ولی‌‌فقیه بدون هیچ شرط و شروطی، وفاداری نسبت به رزمندگان، قدرت فرماندهی، دلاوری و رشادت شهید کاوه از ویژگی‌‌های بارز وی به شمار می‌‌رفت، گفت: این رزمنده اسلام در ابعاد شخصیتی و مدیریتی الگویی را ارائه کرد که برای اداره کشور در هر مقطعی مؤثر، درس آموز و عبرت انگیز باشد.
 
* سیاست بنی صدر عدم همکاری با سپاه بود
عسگری در ادامه گوشه‌‌ای از عدم همکاری رئیس جمهور وقت را با سپاه مطرح و خاطرنشان کرد: در 15 شهریور ماه 1359 زمانی که آتش باری صدام در مرز خسروی و قصر شیرین زیاد شد به خاطر ارتباط مستمر با پشت جبهه و سرکشی مدام از مناطق مختلف عملیاتی اطلاعات کافی و مناسبی در اختیار ما بود که در یکی از همین روزها هنگام جابه جایی مهمات متوجه حضور رئیس جمهور وقت در جبهه شدیم.
وی افزود: طبق دستور فرمانده گزارشی از مشاهدات خود را در سرپل ذهاب، مرز خسروی و قصر شیرین ارائه کردم اما با توجه به فقیر بودن سپاه در آن زمان و شرایط نامساعد جبهه‌‌ها در غرب کشور توقع و انتظار مجموعه از حمایت‌‌های بنی صدر برآورده نشد و حساسیتی را از جانب وی ندیدیم.
قائم مقام سپاه استان در سال 66 خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در آن موقع نماینده امام در شورای عالی دفاع بود که با حضور در جبهه شوش قول تعویض 30 قبضه سلاح ژ3 را به کلاشینکف داد اما سیاست دولت بر عدم همکاری با سپاه بود و این حمایت جزئی نیز توسط بنی صدر صورت نگرفت.
 
* تیپ 55 ویژه شهدا نوک پیکان جنگ در عملیات بدر
وی به بازخوانی سه عملیات والفجر دو، بدر و کربلای پنج پرداخت و افزود: نخستین عملیاتی که به عنوان یک واحد نظامی منظم به مقابله با عراق پرداختیم ‌والفجر دو‌ بود که با حضور لشگر انصارالحسین (ع) نبرد سختی بین نیروهای بعثی و ایرانی شکل گرفت.
عسگری اذعان کرد: این عملیات روی روان‌دوز عراق در ارتفاع 2519 به نام کله اسبی انجام شد که بخشی از توان نظامی و استعداد عراق را به شمال غرب و جنوب تقسیم می‌‌کرد.
وی در ارتباط با عملیات بدر گفت: این عملیات در سال 63 که تیپ 55 ویژه شهدا تبدیل به لشگر شده بود صورت گرفت و بخشی از منطقه جنوب کشور و منطقه القرنه عراق در کنار دجله و فرات در این عملیات درگیر شد و  نکته قابل توجه حضور همه یگان‌‌های جمهوری اسلامی در این عملیات و قرار داشتن تیپ 55 ویژه شهدا به فرماندهی شهید کاوه در نوک پیکان جنگ بود.
 
* کربلای پنج حضور کشور را در صحنه‌‌های بین المللی فراهم کرد
رئیس وقت ستاد لشگر 55 ویژه شهدا در خصوص عملیات کربلای چهار و کربلای پنج گفت: در سال 1365 به دلیل طولانی شدن جنگ و سیل پشتیبانی 45 کشور دنیا  با تزریق نیروی کارشناس نظامی، هواپیماهای جنگنده پیشرفته، مهمات گوناگون و موشک باران شهرها عملیات کربلای چهار با شکست مواجه می‌‌شود اما به فاصله 15 روز با اجرای عملیات کربلای پنج گشایش بسیار زیادی برای جمهوری اسلامی ایران به لحاظ برداشته شدن فشارها از دوش کشور، حضور در صحنه‌‌های بین المللی و بیان بهتر و راحت تر مسائل در دنیا به وجود می‌‌آید.
وی ادامه داد: در طی هشت سال جنگ تحمیلی اموری نسبت به دفاع مقدس اولویت داده شد که با تذکر امام مواجه شدیم و معمار کبیر انقلاب تأکید داشتند اولویت با دفاع مقدس است و راه قدس از کربلا می‌‌گذرد.
 
* دوری از سنت و کتاب انحراف را در پی دارد
عسگری اظهار کرد: در طول تاریخ هرکسی که از کتاب، سنت، رویه و سیره امام خود دوری کند یقیناً دچار انحراف می‌شود که در طول پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس نیز عده‌‌ای از انقلابیون و جبهه دیده‌‌های ما در پایبندی به آرمان‌‌ها و ارزش‌‌ها خسته شدند و نتوانستند با کیفیت و سرعت بالا مسیر انقلاب را طی کنند.
وی با تأکید بر اینکه با وجود انحراف برخی از خواص فعالیت‌‌های خوب و قابل توجهی در راستای تعالی بخشی به انقلاب صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: گله مندی‌‌هایی از مسئولان فرهنگی و مدیریتی کشور مبنی بر عدم تبیین آرمان‌‌های شهدا در جامعه به خصوص قشر جوانی که زمان جنگ را درک نکرده‌‌اند وجود دارد که برای حل این مشکل باید نقاط ضعف خود را بهتر از قبل شناسایی کنیم و نسل‌‌های دوم و سوم انقلاب را به شکل عمیق‌‌تری با شهدا و آرمان‌‌های آنان آشنا کنیم.
 
* باغ موزه دفاع مقدس در همدان الگویی بی نظیر در کشور
معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار همدان بیان کرد: شهدا از روی تکلیفی برخاسته از تشخیص در دفاع مقدس حضور یافتند و بدون هیچگونه توقعی با نثار خون خود الگویی را به جهان معرفی کردند که امروز از آن به عنوان بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان یاد می‌‌شود.
وی در بخش پایانی سخنان خود در ارتباط با هفته دفاع مقدس اذعان کرد: استان همدان همچون زمان جنگ توانسته است با احداث و تجهیز باغ موزه دفاع مقدس یک کار الگویی را در کشور ارائه دهد و خود را به عنوان یکی از قطب‌‌های مقاومت در سطح کشور معرفی کند.
عسگری تأکید کرد: باید به منظور رسیدن به فضائل اسلامی، اخلاقی و انسانی شهدا از کلی گویی دست برداریم و روی وصیت نامه‌‌ها و توصیه‌‌های فرد فرد شهیدان هشت سال جنگ تحمیلی متمرکز شویم.
وی شهدا را اقیانوسی عظیم و شگرف در فضائل الهی دانست و خاطرنشان کرد: باید به این نکته برسیم که رزمندگان اسلام چگونه به چنین استحکام شخصیتی رسیدند و چه شرایطی را برای خود فراهم کردند که در روزهای نیاز کشور با صلابت در صحنه‌‌های مختلف حضور پیدا کردند.
 
* سخن آخر
بازخوانی فرازی از وصیت نامه شهید سید‌‌حمید میرافضلی یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس خالی از لطف نیست.
"ای سرور و آقا و مولای من، به حرمت آن لحظه‌‌ها و ثانیه‌‌های مقدسی که مخلصین در جبهه‌‌ها شما را به صورت عینی مشاهده می‌‌کنند، قسمتان می‌‌دهم که شفاعت کنید ما را به درگاه ایزد منان که لحظه‌‌ای را روا مدار بر ما آن ننگی که تاریخ از کوفیان یاد می‌کند."
"ای جوانان و پاک‌‌دلان تقویت کنید دوستی اهل بیت را در قلبتان و نورانی کنید قلب خود را با نور قرآن وتفکر نمایید در آیات نجات‌‌بخش آن و مطالعه کنید بزرگترین منبع فضائل اخلاقی و بالاترین رحمت الهی را تا تسخیر ناپذیر شود جهان‌‌بینی و افکارتان از اندیشه غیر الهی"
"اما مادر؛ به جد بزرگوارم به یگانگی خدا این اجازه را اگر خدا داده بود و شرک نبود تو را سجده می‌‌کردم که آفرین و دروت جدت فاطمه (س) بر تو و استقامت تو ..."

- - - - - - - - - - - - - - -
گفت‌وگو از علیرضا بهرامی مجد
- - - - - - - - - - - - - - -
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول