اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه:

طرح تهجد با حضور طلاب حوزه علمیه برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون تهذیب حوزه‌های علمیه گفت: طرح تهجد برای نخستین بار با حضور طلابی که تازه به این عرصه قدم گذاشتند در حرم کریمه اهل بیت(س) برگزار می‌شود.

طرح تهجد با حضور طلاب حوزه علمیه برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام ‌هادی حسینخانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران به فعالیت‌های مرکز قرآن و عترت حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید، این مرکز در تلاش است برنامه‌هایی مدون در راستای آموزش ترویج و توسعه قرآن کریم در مدارس علمیه سراسر کشور اجرا کند.
وی افزود: تدوین برنامه 10 ساله قرآن و حدیث برای پایه اول تا دهم از جمله برنامه‌هایی است که اجرا می‌شود.
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه ادامه داد: این طرح هم‌اکنون در دست تدوین است که بعد از اتمام در مدارس علمیه سراسر کشور اجرایی خواهد شد.
وی هدف از اجرای طرح حفظ قرآن و حدیث را آشنایی با معارف بلند قرآن کریم عنوان کرد و گفت: این دوره‌ها با هدف ترویج قرآن و عترت و انس با قرآن در میان مدت و بلند مدت به اجرا در می‌آید.
حسینخانی از دیگر برنامه‌های مرکز قرآن و عترت را گردهمایی حافظان قرآن و نهج البلاغه ذکر و تصریح کرد: براساس مصوبه حوزه‌های علمیه برای تکریم از حافظان، قاریان قرآن کریم و حدیث دو آزمون کتبی و شفاهی انجام می‌شود.
وی با اعلام زمان برگزاری این آزمون بیان داشت: 800 نفر از طلاب شرکت کننده در این آزمون که هشت مهر ماه برگزار می‌شود در زمینه حفظ کل و یا بخشی از نهج‌البلاغه با یکدیگر رقابت می‌کنند.
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه از دیگر برنامه‌های این مرکز را طرح ترویجی حفظ قرآن و حدیث عنوان کرد و گفت: در این طرح شرکت کنندگان به حفظ تفسیر نور و منتخب میزان الحکمه می‌پردازند.
وی ادامه داد: حفظ تفسیر نور در یک سال و حفظ بخشی از میزان الحکمه در دو سال صورت می‌گیرد و هر سه ماه یک بار آزمونی از شرکت کنندگان گرفته شده و در پایان گواهینامه معتبر به قبول شدگان اهدا خواهد شد.
حسینخانی برگزاری کارگاه‌های کوتاه مدت در سال‌های 90 و 91 را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این مرکز ذکر کرد و بیان داشت: این کارگاه‌ها در مدت زمان هفت تا 14 ساعت برگزار می‌شود.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح ثقلین، این طرح را شامل سه دفتر طلیعه انس، طلیعه حکمت و طلیعه بندگی عنوان کرد.
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه ادامه داد: دفتر اول طلیعه انس است که طلاب در مدت زمان 110روز قرآن کریم را ختم می‌کنند.
وی طرح طلیعه حکمت را مطالعه نهج البلاغه در 365 روز دانست و گفت: طلاب با شرکت در طرح طلیعه بندگی به حفظ و قرائت صحیفه سجادیه اهتمام دارند.
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه تاکید کرد: این برنامه از جمله فعالیت‌های ترویجی است که شرکت کنندگان در مسابقات قرآن و حدیث که در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.
وی زمان برگزاری آزمون مقدماتی را هشتم مهر ماه ذکر و بیان داشت: مراحل نهایی این آزمون در روزهای پنج تا هفت آبان ماه در رشته‌های حفظ ترتیبی، قرآئت، ترتیل، حفظ و تفسیر برگزار خواهد شد.
حسینخانی با بیان اینکه طرح تلاوت نور از دیگر طرح‌های این مرکز است، تصریح کرد: این طرح در سراسر کشور بر اساس مفهوم آیات به صورت دسته بندی برگزار می‌شود.
وی به دیدار طلاب با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان همواره تاکید داشتند اساتید باید نقش تربیتی خود نسبت به طلاب را بیشتر کرده و احادیث و آیاتی از قرآن را که ارتباط مناسبی با مسائل روز دارد بیان کنند.
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه از انتخاب 150 موضوع قرآن و حدیث برای استفاده پایه‌های یک تا ششم حوزه‌های علمیه برای ترویج برنامه قرآن و عترت خبر داد و افزود: این موضوعات با مباحث روز ارتباط مستقیم دارد.
وی همچنین ادامه داد: با توجه به اختصاص نیم درصد از بودجه کشور به فعالیت‌های قرآنی حرکات خوبی انجام شده که در این راستا سه کمیته ترویج، آموزش عمومی و آموزش فعالیت خود را آغاز کردند.
حسینخانی به طرح تهجد اشاره کرد و گفت: این طرح برای نخستین بار با حضور طلابی که به تازگی قدم دراین راه گذاشته‌اند پنجشنبه در حرم کریمه اهل بیت آغاز شده و دومین برنامه آن نیز در روز میلاد امام رضا (ع) در حرم مطهر برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول