اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

حوزه علمیه در جلوگیری از انحراف نقش موثری دارد‌

خبرگزاری فارس: آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به نقش و جایگاه حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه در جلوگیری از انحراف نقش موثری دارد.

حوزه علمیه در جلوگیری از انحراف نقش موثری دارد‌
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، ‌آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ساعتی پیش در آیین افتتاح سال تحصیلی حوزه علمیه تهران در حرم مطهر امام خمینی (ره) اهمیت علم دانش در دین مبین اسلام را مورد اشاره قرار داد و گفت: اسلام از محیطی برخاست که از علم و دانش در آن خبری نبود، اما امروز از بزرگترین منادیان علم و دانش در جهان و این یک معجزه است و درست نیست که معجزه پیامبر (ص) را در قرآن خلاصه کنیم.
این مرجع تقلید در ادامه به روایتی از پیامبر عظیم‌الشان اسلام اشاره کرد و افزود: علم‌آموزی در اسلام هیچ گونه محدودیت زمانی، مکانی، سنی و جغرافیایی ندارد و این افتخاری بزرگ برای ما است.‌
وی در ادامه خاطرنشان کرد: من می‌گویم زمان تشکیل حوزه به زمان حضرت خاتم (ص) بر می‌گردد، پیامبر با آیه شریفه نَفر مردم را به این مسئله دعوت کرد که عده ای علوم اسلامی را فرا بگیرند و به دیگران بیاموزند و دومین حوزه علمیه مسجد کوفه بود که حضرت علی (ع) با خطبه‌های خود اندیشه های ناب را نشر می دادند،
آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: حوزه علمیه مدینه در زمان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) نیز جایگاه والایی دارد و هزاران نفر دروس دینی مختلف را فرا گرفتند.
این مرجع تقلید عنوان کرد: در زمان‌های بعدی نیز در بغداد شیخ طوسی کرسی‌های تدریس داشت، در شهر مقدس قم نیز در زمان معصومین حوزه علمیه وجود داشت و محدثان و فقیهان نیز وجود داشتند بنابراین ما مسلمانان ریشه‌دارترین دانشگاه‌های دنیا را داریم و به این موضوع افتخار می‌کنیم.
وی اضافه کر: بعد از پیروزی انقلاب ضرورت وجود حوزه‌های علمیه بیشتر شده است.
آیت‌الله مکارم شیرازی با تبیین فلسفه افزایش حوزه‌های علمیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد: نظام مقدس جمهوری با رهبری امام خمینی (ره) که از جمله مراجع بودند از حوزه‌های علمیه برخاست و اگر این نبود انقلاب شکل نمی‌گرفت و به این جا نمی‌رسید و رهبر بزرگوار انقلاب نیز برگزیده حوزه‌های علمیه است.
مدرس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: حوزه در شکل گیری، حفظ و بقای انقلاب و همچنین در جلوگیری از انحراف و اشتباه نقش موثری دارد.
این مرجع عالی قدر در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری این مراسم در جوار مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تهران ظرفیت و مسئولیتی فراتر از این برای گسترش حوزه های علمیه دارد و امیدواریم در آینده نه چندان دور انتظاراتی که از این حوزه می‌رود، محقق شود.
وی د ادامه موقعیت حوزه علمیه تهران را ویژه دانست و تاکید کرد: تهران مرکز ثقل مدیریت کشور، محل تصمیم‌گیری‌های کلان نظام و مرکز قوای سه‌گانه حکومت است نبض اقتصادی کشور عمدتا در این شهر می‌زند و برنامه‌های کلان فرهنگی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی به صورت عمده در تهران است و وقتی شهری چنین جایگاهی دارد حوزه علمیه آن نیز باید متناسب با این برنامه‌ها خود را بسازد و به آن سطح برسد.
آیت الله مکارم شیرازی در ارتباط با گزارش های ارائه شده در ارتباط با حوزه علمیه تهران بیان داشت: به لطف خداوند متعال همانگونه که در گزارش ها بیان شد 9 هزار نفر در مدارس علمیه تهران تحصیل می کنند اما این تعداد هنوز متناسب با جایگاهی که باید حوزه این شهر داشته باشد نیست و امیدواریم با برنامه ریزی مناسب به جایگاه اصلی خود دست یابد.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول