اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه ـ1:

حوزه‌ علمیه در کنار نظام بوده ولی وابسته به آن نیست

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم گفت: حوزه‌های علمیه از نظام اسلامی حمایت کرده و در کنار نظام است، اما حوزه وابسته به دولت نیست.

حوزه‌ علمیه در کنار نظام بوده ولی وابسته به آن نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه سراسر کشور که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد، با بیان اینکه تحصیل در حوزه‌های علمیه نعمت بسیار بزرگی برای طلاب است، اظهار داشت: عوامل زیادی باید وجود داشته باشند تا چنین فضایی برای تحصیل و درس و بحث فراهم شود.
وی با برشمردن برخی از این عوامل از قبیل امنیت، آرامش فکری، حضور اساتید مجرب، نشاط تحصیل و مواردی از این دست افزود: تمام این نعمت‌ها دست به دست یکدیگر داده‌اند تا این توفیق بزرگ نصیب طلاب علوم دینی شود که در حوزه علمیه به تحصیل مشغول باشند.
استاد حوزه علمیه قم در ارتباط با اهمیت علم و دانش ابراز داشت: شهید ثانی در یکی از کتاب‌های خود با استناد به آیات قرآن،‌ علم و دانش را علت نهایی آفرینش تمام عالم بالا و پایین معرفی می‌کند و در واقع علم را هدف نهایی آفرینش تمام عالم هستی می‌داند.
وی با اشاره به اینکه علم توحید، اساس تمام امور و معارف دینی است گفت: این عالم بزرگوار بر اساس قرآن، برترین شرف را برای انسان‌ نعمت وجود و آفرینش معرفی می‌کند و بیان می‌کند که خداوند بعد از نعمت وجود بلافاصله به علم و دانش به عنوان نعمتی بزرگ یاد کرده است.
آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: خداوند بعد از اینکه انسان را آفرید در نخستین آیاتی که بر پیامبر اسلام نازل فرمود با تاکید بر کلمه قلم که مایه انتقال علوم به نسل‌های دیگر است لباس علم و دانش را بر او پوشاند بنابراین باید قدر علم و دانش را به خوبی دانست.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه حوزه علمیه قم را بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان اسلامی دانست و تصریح کرد: در هیچ نقطه‌ای از جهان حوزه‌ای با این وسعت و عظمت وجود ندارد و حوزه علمیه قم با دارا بودن بیش از 50 هزار طلبه و همچنین 10 هزار نفر از طلاب خارجی از بیش از 100 کشور جهان وسعت بسیار زیادی دارد.
وی با اشاره به وجود بیش از 300 مرکز پژوهشی و بیش از هزار استاد مبرز و لایق در حوزه علمیه قم افزود: یکی از عجایب این حوزه این است که هر هفته حدود 200 کتاب جدید تالیف شده و به زیور طبع آراسته می‌شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی قم را پایگاه علوم اسلامی به‌ویژه معارف اهل بیت‌(ع) دانست و ابراز داشت: باید امکاناتی مناسب با عظمت جایگاه حوزه علمیه قم فراهم شود.
این استاد برجسته حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه قم خاستگاه انقلاب اسلامی، بنیان‌گذار انقلاب و همچنین رهبر کنونی انقلاب است و این مسئله یکی از امتیازات ارزنده این حوزه بوده اما نکاتی در مورد حوزه وجود دارد که بیان آنها ضروری است.
وی به افتخارات و امتیازات حوزه علمیه در طول تاریخ اشاره کرد و بیان داشت: ویژگی‌هایی که از سلف صالح حوزه به ما رسیده باید حفظ شود که یکی از مهم‌ترین آنها استقلال حوزه است که همواره موجب تعجب افرادی می‌شود که از خارج کشور از حوزه دیدن می‌کنند زیرا در کشورهای دیگر، حوزه‌ها وابسته به دولت بوده و مفتی اعظم آنها توسط حکومت انتخاب می‌‌شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: هر چند حوزه‌های علمیه از نظام اسلامی حمایت کرده و در کنار نظام است، اما وابسته و زیرمجموعه حکومت و دولت نیست به همین دلیل همواره نظرات خود را ابراز کرده و اشتباهات را متذکر می‌شود و انتقادات حوزه نیز همیشه سازنده است بنابراین باید ارزش این ویژگی حوزه را همچنان حفظ کنیم.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم دروس آزاد را یکی دیگر از امتیازات حوزه‌های علمیه برشمرد و اظهار داشت: در سیستم تحصیلی حوزه هیچ استادی به طلاب تحمیل نمی‌شود و این امر موجب شناخته شدن نخبگان شده و مراجع تقلید نیز از میان همین نخبگان برمی‌خیزند.
وی با اشاره به فرامرزی بودن حوزه‌های علمیه گفت: در دانشگاه‌ها برخی حساسیت‌ها نسبت به ملیت‌های مختلف وجود دارد اما در حوزه‌ علمیه هیچ‌گونه قید و شرطی برای ورود افراد وجود نداشته و طلاب با ملیت‌های مختلف در کنار هم به تحصیل مشغول هستند زیرا معارف تشیع محدود به یک کشور یا ملیت نیست.
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه رعایت مسائل اخلاقی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم حوزه‌های علمیه بخصوص در میان اساتید است گفت: در طول تاریخ حوزه‌های علمیه، اساتید همواره از میان افراد باتقوا و با معنوی بالا انتخاب می‌شدند و در واقع علم و تقوا در کنار هم برای گزینش استاد مورد تاکید بوده است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فراگیری مسائل ضد اخلاقی در دنیای کنونی افزود: رعایت نکات اخلاقی در میان اساتید و طلاب باید به همان شکلی که تاکنون ادامه داشته مورد توجه حوزویان قرار گیرد.
وی در ادامه به نکات دیگری در مورد ویژگی‌های حوزه‌های علمیه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: هر چند روحانیون برای ورود به برخی مسائل مانند حوزه‌های حکومتی و تدریس در دانشگاه نیاز به مدارکی دارند اما این مطلب نباید فراموش شود که کسب علم در حوزه‌های علمیه همواره به دلیل ارزش واقعی دانش بوده است.
آیت‌الله مکارم شیرازی خودکفایی در بحث استاد را یکی دیگر از امتیازات حوزه‌های علمیه برشمرد و افزود: در حوزه‌های علمیه همواره رسم بوده که طلاب مراتب بالاتر به تدریس درس‌های مراتب پایین‌تر اقدام می‌کردند و این امر موجب خودکفایی این حوزه‌ها در تامین استاد بوده است هرچند در شرایط کنونی باید برای تامین استاد در شهرستان‌ها توجه کافی صورت گیرد.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز داشت: حوزه‌های علمیه همیشه خود را موظف به نشر علم و تبلیغ معارف اهل بیت(ع) می‌دانند به همین دلیل در ایامی مانند ماه مبارک رمضان،‌ محرم،‌ صفر و سایر مناسبت‌ها برای نشر عقاید قرآن و آثار آل محمد(ص) مهیای سفر به مناطق دور و نزدیک می‌شوند و این امر در خطابه‌های پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرت علی(ع) نیز مشهود است که آنها برای مردم موعظه و سخنرانی‌ می‌کردند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول