اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران:

حوزه علمیه تهران 200 سال قدمت دارد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران با اشاره به قدمت 200 ساله حوزه علمیه تهران گفت: حوزه علمیه تهران از حوزه‌های علمیه با سابقه و کهن ایران و جهان اسلام است.

حوزه علمیه تهران 200 سال قدمت دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد در حاشیه مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران با اشاره به قدمت حوزه‌های علمیه تهران گفت: حوزه علمیه تهران از حوزه‌های علمیه با سابقه و کهن ایران و جهان اسلام است که دویست سال قدمت دارد و در صورتی که شهرری را نیز ملحق به تهران بدانیم قدمت آن به یک‌هزار سال می‌رسد.
رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران با اشاره به ویژگی‌های حوزه علمیه تهران افزود: حوزه علمیه تهران در عرصه‌های مختلف علمی به خصوص در علوم فقه، کلام، اصول، حکمت و فلسفه دارای سابقه درخشانی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیش از تاسیس نظام آموزشی دانشگاهی که 90 سال پیش در تهران صورت گرفته است، تمام علوم روز از جمله فیزیک،‌ شیمی، ریاضیات و نجوم در حوزه عملیه تدریس می‌‌شد.
رشاد با اشاره به میزان حوزه های علمیه احداث شده در استان تهران عنوان کرد: در طول 200 سال گذشته حدود 140 ساختمان و باب به عنوان مدرسه علمیه در تهران ساخته شده است.
رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران بیان کرد: حوزه علمیه تهران طلایه‌دار هدایت نهضت مشروطیت در داخل کشور بود و نقش علمایی چون آیت‌الله کاشانی، آیت‌الله مدرس در رویدادهایی از جمله مبارزات ملی شدن نفت غیر قابل انکار است.
وی ادامه داد: این حوزه به لحاظ سابقه علمی در حوزه حکمت، فلسفه، فقه، کلام، تفسیر و نجوم یکی از حوزه‌های پربار و پربازده به شمار می‌رود و اگر سابقه علمی حوزه شهرری را به تهران متصل کنیم سابقه حوزه علمیه استان تهران به یک‌هزار سال پیش باز می‌شود.
رشاد تاکید کرد: قبل از تاسیس حوزه علمیه قم به دست مرحوم آیت‌الله حائری یزدی حوزه علمیه تهران مرکز فعالیت‌های علمی کشور محسوب می‌شد.
رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران در پایان تصریح کرد: هم‌اکنون 60 مدرسه علمیه در حوزه برادران و 40 مدرسه علمیه در حوزه خواهران در استان تهران با 9 هزار طلبه فعالیت دارند و تعداد کرسی‌های خارج فقه و اصول در تهران 10 کرسی است و پررونق‌ترین درس خارج حوزه تهران درس رهبر معظم انقلاب است که حدود 500 نفر به صورت هفتگی در محضر ایشان حاضر می‌شوند.
در این مراسم آیت‌الله مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه برادران کشور، آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری، مرتضی تمدن استاندار تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، 5 هزار نفر از علما، روحانیون، فضلا، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه قم و تهران حضور دارند.
د ادامه این مراسم آیت‌الله مقتدایی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور و رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران در این مراسم سخنرانی می‌کنند.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول