اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک پژوهشگر میراث فرهنگی اصفهان هشدار داد:

نباید با ساخت هتل ساختار گردشگری تخریب شود

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر میراث فرهنگی با اشاره به ساخت هتل در اطراف حریم کوه تاریخی آتشگاه گفت: کسی با ساخت هتل به عنوان یک زیرساخت گردشگری مخالف نیست، اما ایجاد زیرساخت نباید به قیمت تخریب ساختار، تمام شود.

نباید با ساخت هتل ساختار گردشگری تخریب شود
شاهین سپنتا ‌در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا میراث فرهنگی در سال 82 اجازه صدور مجوز برای ساخت هتل در اطراف کوه آتشگاه را داشته است، اظهار داشت: کمیته جرائم سازمان میراث فرهنگی در آذرماه سال 1378 نقشه، ضوابط و مقررات حریم آتشگاه اصفهان را مصوب کرده و  در این مصوبه آمده که محدوده کوه آتشگاه و ناژوان باید به صورت باغ و زمین کشاورزی باقی بماند و هرگونه ساخت و ساز و احداث بنا در آن ممنوع است.
وی تصریح کرد: با وجود این مصوبه میراث فرهنگی در سال 78، هر نهاد یا کمیسیونی که بر خلاف قانون عمل و حقوق شهروندان را در این مورد نقض کند، نمی‌تواند حقی را برای مالک ایجاد کند.
این پژوهشگر میراث فرهنگی تاکید کرد: به دلیل نقض قانون باید در صورت صدور هر گونه مجوزی برای تغییر کاربری در اطراف کوه آتشگاه در نخستین فرصت این مجوز لغو و حقوق شهروندان اعاده شود.

* منفعت مادی منجر به ساخت و ساز غیر اصولی شده است
سپنتا در ادامه گفت: نماینده استاندار در کمیسیون ماده پنج از رعایت حقوق مالک سخن گفته در حالی که  بحث مهم‌تر رعایت حقوق همه شهروندان اصفهانی و ایرانی مورد غفلت قرار گرفته و استانداری حقوق شهروندان را فدای حقوق یک نفر کرده و قانون را دور زده است.
این پژوهشگر میراث فرهنگی در پاسخ به اینکه عده‌ای با احداث هتل به عنوان زیرساخت گردشگری اصفهان موافقند،‌ ابراز داشت: هیچ کس با عمران و آبادانی مخالف نیست، اما هرگز نباید به این بهانه، ضوابط و قوانین را زیر پا گذاشت و هرکجا که منفعت مادی حکم می‌کند اقدام به ساخت و سازهای غیر اصولی کرد.
 
* افراد پرنفوذ نباید از قوانین مستثنی شوند
سپنتا با تاکید بر اینکه ضوابط برای همه شهروندان باید یکسان باشد و افراد پرنفوذ نباید از قوانین مستثنی شوند، ادامه داد: اگر این بی قانونی‌ها را ادامه دهیم به زودی با یک هرج و مرج گسترده در اطراف حریم‌های بناها و آثار تاریخی روبه رو می‌شویم.
این پژوهشگر میراث فرهنگی، خاطرنشان کرد: کسی با ساخت هتل به عنوان یک زیرساخت گردشگری مخالف نیست اما ایجاد زیرساخت نباید به قیمت تخریب ساختار تمام شود.
وی گفت: سازمان میراث فرهنگی باید افراد سرمایه‌گذار را در راستای حفظ میراث فرهنگی به سمت سرمایه‌گذاری صحیح هدایت و سرمایه‌گذاران را تشویق به خرید و مرمت خانه‌های تاریخی کند تا از این خانه‌ها به عنوان هتل یا مهمان‌سرای سنتی استفاده شود و به این ترتیب زیرساخت گردشگری با حفظ میراث فرهنگی توامان می‌شود.
به گزارش فارس، ساخت هتل در حریم درجه یک آتشگاه، این روزها بحث اصلی رسانه‌ها و سازمان‌های دوستدار میراث فرهنگی اصفهان است.
محل ساخت هتل از یک سو در حریم درجه یک آتشگاه اصفهان و از سوی دیگر در حاشیه بیشه ناژوان قرار دارد.
انتهای پیام/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول