اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده لشکر 71 روح‌الله استان مرکزی:

فرهنگ دفاع مقدس برای همیشه جاودان میماند

خبرگزاری فارس: فرمانده لشکر 71 روح‌الله استان مرکزی در دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه فرهنگ دفاع مقدس تا ابد جاودانه خواهد ماند، تاکید کرد: فرهنگ دفاع مقدس هیچ‌گاه در بین ایرانیان کمرنگ نخواهد شد.

فرهنگ دفاع مقدس برای همیشه جاودان میماند
احمد سلیم‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: دفاع مقدس آثار و برکات زیادی از ابتدا تا به حال بر تک ‌تک مردم و اقشار جامعه ایران اسلامی داشته و می‌توان گفت اقتدار و عزت امروز ایران اسلامی نشات گرفته از فرهنگ دفاع مقدس است.
وی با اشاره به اینکه جنگ جهانی اول چهار سال و جنگ جهانی دوم شش سال طول کشید، تصریح کرد: جنگ بین ایران و عراق که هشت سال به طول انجامید، طولانی‌ترین جنگ در قرن بیستم به شمار می‌رود که جنگی کاملا نابرابر بود.
فرمانده لشکر 71 روح‌الله استان مرکزی در دوران دفاع مقدس بیان داشت: در  یک طرف این جنگ 30 کشور به عراق کمک‌های نظامی، علمی و سیاسی می‌کردند و در طرف دیگر ملتی با تحریم‌ و بضاعت ناچیز مالی و تسلیحاتی اما با ایمان به اسلام و با رهبری مرد بزرگی به نام امام خمینی(ره) در مقابل دشمن تا بن‌دندان مسلح ایستادگی کرد.
سلیم‌آبادی افزود: از زمان فتحعلی‌شاه قاجار تا انقلاب اسلامی که حدود 200 سال  می‌شود، بخش‌های زیادی از کشور ما در جنگ‌هایی که رخ داد از دست رفت، ولی در هشت سال دفاع مقدس نه تنها یک وجب از خاک کشور ما در اختیار دشمن قرار نگرفت، بلکه در انتهای جنگ سازمان ملل متحد، عراق را به عنوان متجاوز شناخت و به جهان معرفی کرد.
وی با اشاره به دلایل وقوع جنگ خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها بعد از وقوع انقلاب در ایران تلاش همه جانبه‌ای را انجام دادند تا دوباره بر ایران تسلط یابند، ایران به دلیل داشتن منابع غنی، کشور مهمی در منطقه بود بنابر این آمریکایی‌ها سعی می‌کردند به نوعی ایران را وابسته به خود کنند تا بتوانند از این منابع بهره لازم را ببرند.
فرمانده لشکر 71 روح‌الله استان مرکزی در دوران دفاع مقدس گفت: قبل از آغاز جنگ تحمیلی آمریکائی‌ها چند اقدام علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام داده بودند، مثل عملیات طبس، کودتای نوژه، تحریک قومیت‌های ایرانی در کردستان،‌خوزستان، ترکمن صحرا، بلوچستان ولی نتیجه نگرفته بودند، به همین دلیل صدام حسین که انگیزه زیادی برای حمله به ایران داشت را تشویق به این کار کردند.
سلیم‌آبادی ادامه داد: تصور آمریکا این بود که چون ایران توان مقابله با عراق را ندارد دست به دامان آمریکایی‌ها خواهد شد و آنها بدین وسیله می‌توانند با حضور  در ایران مسیر انقلاب را در دست گرفته و آن را از مسیر اصلی منحرف کنند.
وی گفت: عراق شروع به تدارک وسیع برای حمله به ایران کرد که از آن جمله می‌توان به خرید 2 هزار نفربر آبی خاکی از کشور برزیل با هدف عبور از اروند و کارون اشاره کرد.
فرمانده لشکر 71 روح‌الله استان مرکزی در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: عراق که در زمان ابتدای جنگ 38 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و 14 میلیارد دلار هم از عربستان، کویت، امارت و قطر وام بلاعوض دریافت کرد، جنگ روانی شدید را راه‌اندازی کرد، خوزستان را عربستان نامید، اهواز را الحواز، آبادان را عبادان، خرمشهر، محمره، سوسنگرد را خفاجیه و بعد در 31 شهریور 59 با 192 بمب افکن به 19 شهر و مراکز استراتژیک و فرودگاه‌های ما از هوا و از زمین حمله کرد.
سلیم‌آبادی با بیان اینکه سپاه یکم عراقی‌ها از جبهه شمالی، سپاه دوم از جبهه میانی و سپاه سوم از جبهه جنوبی شروع به پیشروی در خاک ایران کردند، گفت: در روزهای آغازین جنگ سپاه پاسداران، ارتش، ژاندارمری و مردم غیور در مناطق مرزی به صورت خودجوش تلفات زیادی به دشمن وارد کردند، در جاهایی حرکت آنها را کند و در بعضی نقاط آنها را متوقف کردند، نیروی هوایی ارتش و هوانیرو نقش خوبی در این مقطع ایفا کردند و رشادت‌های آنها بی‌نظیر بود.
وی ادامه داد: در همان زمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نماینده حضرت امام خمینی(ره) در ارتش پیام رادیویی را صادر کردند بدین مضمون که "دولت دست نشانده و مزدور عراق تجاوز هوایی را به حریم جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده و به چند پایگاه هوایی حمله کرده است، ما هرگز قصد  جنگ و حمله نداشتیم، اما ارتش جمهوری اسلامی تجاوز این بعثی‌های دست نشانده را تحمل نمی‌کند و درس تلخی به صدام خواهد داد.
فرمانده لشکر 71 روح‌الله استان مرکزی در دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: به دنبال این پیام در روز اول مهر ایران پاسخ کوبنده هوایی با نام عملیات کمان 99  به عراق داد که این عملیات با 200 فروند هواپیما همراه بود که 140 فروند برای بمباران از مرز عبور کردند و اکثر پایگاه‌های مهم و استراتژیک در عراق را بمباران کردند.
وی ادامه داد: عراقی‌ها خود را به  20 کیلومتری اهواز و 10 کیلومتری اندیمشک رسانده بودند، بعد از برکناری و عزل بنی صدر که خود مانع پیروزی و وحدت بین ارتش و سپاه بود به سرعت سازماندهی مناسبی در سپاه و بسیج و نیروهای مردمی صورت گرفت و با فرماندهی محسن رضایی در سپاه و شهید صیاد شیرازی در نیروی زمینی ارتش، وحدت خوبی بین سپاه و ارتش به وجود آمد و عطر پیروزی‌های پی‌درپی رزمندگان با عملیات‌های شکست حصر آبادان، طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس و... کشور و فضای جبهه‌ها را عطرآگین کرد.
وی گفت: بعد از فتح خرمشهر عراق درخواست آتش‌بس فوری کرد تا خود را بازسازی کند، امام خمینی(ره) درخواست عراق را منوط به چهار شرط کرد که آزادسازی قصرشیرین و عقب نشینی عراقی‌ها تا مرزهای بین‌المللی، پرداخت 150 میلیارد دلار غرامت به ایران، بازگشت شیعیان رانده شده به کشورشان و برکناری و محاکمه صدام از جمله این شروط بودند.
فرمانده لشکر 71 روح‌الله استان مرکزی در دوران دفاع مقدس افزود: دولت عراق عقب نشینی را قبول داشت، ولی حاضر به پرداخت غرامت و اینکه شروع کننده جنگ بود، نشد، بعد از عملیات کربلای پنج که ایران خود را به نزدیکی بصره رسانده بود و در برتری نظامی  قرار داشت، قطعنامه 598 توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد، بعد از یک سال ایران این قطعنامه را پذیرفت.
سلیم‌آبادی اظهار داشت: عراق مجددا پس از پذیرش ایران برای اینکه امتیازات بیشتری بر سر میز مذاکره بگیرد بعد از سه روز حمله همه جانبه‌ای از جنوب به سمت اهواز و خرمشهر کرد که تا جاده اهواز خرمشهر هم رسید، لشکرهای سپاه شکست سنگینی را به عراقی‌ها در این جبهه تحمیل کردند.
وی اظهار داشت: در غرب هم تا سر پل‌ذهاب و پادگان ابوذر عراقی‌ها پیشروی کردند و منافقین را از همان منطقه برای تصرف تهران به کشورمان گسیل کردند که در عملیات مرصاد اضمحلال منافقین رقم خورد و با خفت و تلفات سنگین به عراق فرار کردند.
وی بیان داشت: در این زمان مردم که می‌دیدند کشورشان در خطر جدی قرار گرفته سراسر عشق و شور به اسلام و انقلاب دوباره به امامشان لبیک گفتند و جبهه را از نیرو و امکانات پر کردند، عراقی‌ها که وضع را برای خودشان بحرانی دیدند قطعنامه را پذیرفتند به مرزهای بین‌المللی عقب نشینی کردند و سازمان ملل عراق را به عنوان متجاوز شناخت.
فرمانده لشکر 71 روح‌الله استان مرکزی در دوران دفاع مقدس تاکید کرد: به برکت هشت سال دفاع مقدس و فرهنگ ایثار، شهادت طلبی و از خودگذشتگی، ایران در برابر تمام توطئه‌های دشمنان بیمه شد و امروز  پیروزی حزب الله لبنان، پیروزی حماس در فلسطین و بیداری اسلامی با تاسی از انقلاب و رزمندگان این انقلاب است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول