اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها خبرداد:

احداث 2 میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور

خبرگزاری فارس: مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ایجاد 2 میلیون هکتار جنگل دست‌کاشت در عرصه‌های بیابانی کشور به منظور مقابله با پدیده بیابانزایی خبر داد.

احداث 2 میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی عباس کارگر در دومین همایش ملی «مقابله با بیابانزایی و توسعه پایدار تالاب‌های کویری ایران» در دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: 34 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور به صورت طبیعی و تاریخی بیابانی است  که باید در این اراضی اقدامات بیابان‌زدایی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه اگر اعتبارات کافی در اختیار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار گیرد توان فنی مقابله با بیابانزایی و نیروهای توانمند برای این مهم وجود دارد، اظهار داشت:  مقام معظم رهبری مدیریت بیابان و منابع طبیعی را از اولویت‌های کشور مطرح کرده و با تاکید بر این که منابع طبیعی متعلق به نسل‌ها است نه یک دولت یا دوره، اهمیت این حوزه را به خوبی متذکر شده‌اند.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع تصریح کرد: یکی از نمونه‌های موفق بیابان‌زدایی طرح بین‌المللی ترسیب کربن در روستای حسین‌آباد خراسان جنوبی است که از نمونه‌های موفق مشارکت مردمی در ایران است.
کارگر ادامه داد: گونه‌های بیابانی ارزشمندی در کشور تولید می‌شود که در صورت اعتبارات مناسب می‌تواند زمینه اشتغالزایی و جلب مشارکت مردمی را در عرصه مقابله با بیابانزایی به همراه داشته باشد.
وی اضافه کرد: هزینه آبیاری و جنگل کاری یک هکتار عرصه بیابانی بیش از 10 میلیون ریال است که اگر به این موضوع عملیات مالچ پاشی هم اضافه شود، به شدت هزینه‌های آن بالا می‌رود.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور یکی از اصلی‌ترین مناطق بحرانی فرسایش بادی کشور را در حال حاضر در سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: تنها در این حوزه 400 هزار هکتار محدوده خطر ایجاد کرده است.
کارگر یادآور شد: 20 میلیون هکتار عرصه تحت تاثیر فرسایش بادی در کشور وجود دارد که 7 میلیون هکتار آن کانون بحران است.
وی‌ فرسایش بادی کشور را برحسب محدوده و شرایط منطقه بیابانی بین یک تا 100 تن در هکتار اعلام کرد.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از انجام مطالعات ایستگاه‌های رسوب سنجی فرسایش بادی خبر داد و گفت: براساس این طرح در 18 استان بیابانی کشور ایستگاه‌های رسوب سنجی فرسایش بادی راه‌اندازی می‌شود.
کارگر اظهار داشت: رایزنی برای تعیین متولی اجرایی ایستگاه‌های رسوب سنجی فرسایش بادی کشور در دستور کار سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است.
علی‌محمد طهماسبی، رئیس دفتر کمیته فنی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز گفت: سومین چالش بزرگ دنیا بیابانزایی است. چراکه فقر و ضعف اقتصادی و تغییر اقلیم و تشدید بیابانزایی ارتباط و اثرات متقابل دارند که در کشور ما عیناً قابل مشاهده است.
وی افزود: دو پدیده عامل بیابانزایی در ایران فرسایش بادی و گرد و غبار هستند که در کشور ما نتیجه مقابله با فرسایش بادی مطلوب بوده اما پدیده گردوغبار یک مسأله فرامرزی است که نیاز به اقدامات فراملی دارد.
رئیس دفتر کمیته فنی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از 32 میلیون هکتار عرصه بیابانی کشور 22 میلیون هکتار آن در قالب 233 منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی است.
وی اظهار داشت: پدیده گرد و غبار و فرسایش بادی از موضوعات جدید و چالش‌های مهم کشور است و خسارات سالانه ناشی از کانون‌های بحران فرسایش بادی کشور بیش از 771میلیارد تومان است.
طهماسبی تصریح کرد: براساس مستندات موجود رشد پدیده ریزگرد و گرد و غبار از سال 81 در خاورمیانه و کشور قابل ملاحظه است و تغییر اقلیم و رها شدن کشاورزی به ویژه در کشورهای همسایه عامل عمده آن است.
وی خاطر نشان کرد: از بین 16 اولویت برای مدیریت ریسک و بحران در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور پنج اولویت به مدیریت مناطق تالابی داده شده است.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول