اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر نیرو خبر داد:

صرفه‌جویی 10 میلیارد دلاری در صنعت برق

خبرگزاری فارس: معاون معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: میانگین مصرف برق کشور هر ساله هشت درصد افزایش داشت و پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به 10 درصد معادل 20 میلیارد کیلو وات ساعت کاهش یافته که 10 میلیارد دلار در اقتصاد صنعت برق صرفه‌جویی شده است.

صرفه‌جویی 10 میلیارد دلاری در صنعت برق
محمد بهزاد در حاشیه سفر خود به گیلان و بازدید از دو پست مدرن در حال احداث GIS برق در رشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه این پست دارای مدرن‌ترین سیستم پیشرفته در دنیاست، اظهار داشت: تاسیسات این پروژه حجم کمتری را می‌گیرد.
وی ادامه داد: این پست 120 میلیارد ریال هزینه در برداشته و خطوط انتقال آن به صورت کابلی است و نیاز به نصب دکل ندارد و مدرن‌ترین پستی است که در کشور در مرکز گیلان در حال احداث است.
معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه ساخت پست‌ها برق در فضای باز به 3 هزار متر زمین نیاز دارد، تصریح کرد: ایجاد پست جدید مذکور در مقدار حدود 980 متر زمین احداث می‌شود که 2 هزار و 20 متر صرفه‌جویی در بر دارد.
این مسئول احداث پست جدید را دارای پایداری بیشتری دانست و تصریح کرد: در این پست دو تا ترانس 89 مگاوات آمپر ظرفیت نصب شده و بسیار در پایداری برق و مرکز استان اهمیت دارد و در دهه مبارک فجر امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
بهزاد سرمایه‌گذاری در صنعت برق را مهم‌ترین برنامه عنوان کرد و افزود: حدود 10 هزار میلیارد تومان در صنعت برق کشور سرمایه‌گذاری می‌شود که 50 درصد در زمینه تولید و 50 درصد نیز در بخش انتقال و توزیع است.
وی هزینه احداث پست‌های مذکور در کشور را 3 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: تامین برق شهرک‌های صنعتی نیز در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است.
معاون وزیر نیرو با تصریح بر اینکه بودجه برق‌های منطقه‌ای در برنامه پنجم دیده شده، اضافه کرد: برای تامین برق شهرک‌ صنعتی رشت 11 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که 4 میلیارد تومان آن توسط استاندار و 7 میلیارد تومان نیز باید توسط وزارت نیرو تامین شود.
این مسئول در باره دیگر شهرک‌های صنعتی ابراز داشت: برای تامین برق دیگر شهرک‌های صنعتی نیز باید 30 درصد توسط استان و 70 درصد وزارت نیرو انجام شود تا بودجه مورد نظر به تصویب برسد و کار شهرک‌ها عقب نیفتد.
بهزاد تولید برق گیلان را سه برابر مصرف آن دانست و متذکر شد: روز گذشته واحد دوم نیروگاه برق پره‌سر رضوانشهر وارد مدار شد و نیروگاه سیکل ترکیبی این استان نیز در حال احداث است.
وی با تصریح بر اینکه پست‌های خوبی در گیلان در حال احداث است، افزود: در گیلان دو هزار مگاوات برق تولید می‌شود که نسبت به 700 مگاوات مصرف برق، مازاد تولید دارد و به استان‌های همجوار صادر می‌شود.
این مسئول درباره بازسازی تاسیسات برق گیلان یادآور شد: شبکه‌های برق گیلان در بحران برف سال 83دچار خسارت شد که باید در شهر رشت بازسازی کامل‌تری انجام شود.
بهزاد اضافه کرد: قرار شده که 50 میلیارد تومان برای بازسازی شبکه‌های برق استان در رشت اختصاص دهیم که 15 میلیارد تومان برای سال جاری و 15 میلیارد تومان نیز سال آینده است.
وی تقویت شبکه‌های توزیع برق به ویژه در روستاها و شهرهای گیلان را از اقدام‌های وزارت نیرو ذکر کرد.
معاون وزیر نیرو میزان مصرف برق در مرداد امسال را بیشترین پیک مصرف عنوان کرد و ابراز داشت: در مرداد امسال 42 هزار مگاوات برق در کشور مصرف شد.
این مسئول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را موجب صرفه‌جویی در مصرف برق دانست و یادآور شد: در راستای اجرای این قانون در بخش صنعت برق 10 میلیارد دلار صرفه‌جویی اقتصادی صورت گرفته است.
بهزاد اضافه کرد: به طور میانگین هر ساله هشت درصد افزایش مصرف برق داشتیم در حالی که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مصرف برق کشور 10 درصد معادل 20 میلیارد کیلو وات ساعت کاهش یافته است.
وی با اشاره به پیشرفت صنعت برق در دولت نهم و دهم اذعان داشت: در سال 84 ظرفیت تولید برق کشور 38 هزار و 100 مگاوات بود، ولی در حال حاضر به 63 هزار و 245 مگاوات افزایش یافته که در صنعت برق کشور در 110 سال گذشته بی‌سابقه است.
به گفته وی، در دوران دولت نهم و دهم درصد ظرفیت تولید برق کشور 66 درصد بوده است. 
سیستم پست برق نوع گازی رشت از مدرن‌ترین و نخستین سیستم‌هایی است که به صورت سیستم کنترل DCS در کشور در حال احداث بوده و از آخرین فناوری‌های دنیا محسوب می‌شود.
این پست حداکثر در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود و هدف آن پایدار کردن برق مرکز گیلان و ظرفیت نصب آن دو ترانس 40 مگاوات آمپر است.
انتهای پیام/ن10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول