اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس:

وزارت جهاد کشاورزی جلوی واردات بادام را بگیرد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت جلوگیری از واردات بی‌رویه بادام به کشور تاکید کرد و گفت: نباید اجازه داد که بادام ‌زمینی نیز به سرنوشت ابریشم دچار شود.

وزارت جهاد کشاورزی جلوی واردات بادام را بگیرد
به گزارش خبرنگار فارس از آستانه‌اشرفیه، سیدمهدی صادق شامگاه شنبه در جریان جشنواره بادام زمینی در این شهرستان، اظهار داشت: برنج و بادام ‌زمینی دو محصول عمده شهرستان آستانه‌اشرفیه است که به لحاظ کیفیت در دنیا نظیر ندارد.
وی افزود: با توجه به گستره تحقیقات علمی در سطح استان، این شهرستان در بحث تولید برنج با مشکلی مواجه نیست.
نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و کیاشهر در مجلس ادامه داد: در بحث تولید بادام زمینی به دلیل انحصاری بودن تولید آن در این شهرستان و نبود مرکز تحقیقات مناسب، بادام‌کاری در آستانه‌اشرفیه با مشکلاتی مواجه است.
وی با تصریح بر اینکه در حال حاضر بیش از 90 درصد بادام ‌زمینی کشور در شهرستان آستانه‌اشرفیه تولید می‌شود، اذعان داشت: ضروری است که وزارت جهاد کشاورزی همانطور که به برخی از محصولات نظیر زیتون، چای و فندق بها داده است، به بادام نیز اهمیت ویژه‌ای دهد.
صادق ابراز داشت: بادام ‌زمینی آستانه‌اشرفیه از 51 درصد چربی برخوردار است در حالی که بادام تولید خارج از کشور حدود 30 درصد چربی دارد.
وی اضافه کرد: با توسعه صنایع تبدیلی می‌توان روغن این نوع بادام را استحصال کرد و ارزش افزوده این محصول را ارتقا داد.
نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و کیاشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه صنایع تبدیلی بادام از خواست‌های به‌حق بادام‌کاران این شهرستان است، خاطرنشان کرد: با وجودی که تلاش‌های بسیاری برای توسعه صنایع تبدیلی این محصول شده‌ ولی هنوز این امر محقق نشده است که باید برای پیدا کردن مشکل پیگیری‌های لازم صورت گیرد.
وی با انتقاد از واردات بادام زمینی به کشور عنوان داشت: در حالی که می‌توانیم بهترین بادام دنیا را توسعه دهیم و بهره‌برداری بهینه کنیم شاهد واردات بی‌رویه بادام از کشور عراق و هند هستیم.
صادق اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل این مشکلات محصول بادام در این شهرستان در حال تبدیل به کشت دوم و یا حتی کشت تفریحی شده است و نباید اجازه دهیم که بادام زمینی نیز به سرنوشت پیله ابریشم دچار شود.
وی تصریح کرد: به طور یقین راه‌اندازی مرکز تحقیقات بادام ‌زمینی در این شهرستان نقش مهمی در رسیدن به ارقام جدید بادام زمینی، ایجاد روش‌های نوین تولید بادام زمینی و مقابله موثر با آفات این محصول دارد.
نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از افت کیفی محصول بادام زمینی و حمایت از بادام‌کاران ضروری است که به تنظیم بازار، نظارت، کنترل و ایجاد محدودیت در واردات بادام ‌زمینی از خارج به منطقه توجه بیشتری شود.
وی با اشاره به اینکه بادام یک محصول بسیار ارزشمند است، اظهار داشت: امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی از واردات بی‌رویه این محصول جلوگیری کرده و آن را احیا کند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول