اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی باشت خبر داد:

آغاز برداشت محصول لیموترش در باشت و برخی کمبودها

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باشت گفت: کار برداشت لیموترش از باغات مرکبات شهرستان باشت آغاز شده که در این راه مشکلاتی نیز وجود دارد.

آغاز برداشت محصول لیموترش در باشت و برخی کمبودها
فرج‌الله نارکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در باشت اظهار داشت: کار برداشت لیموترش در 650 هکتار از باغات مرکبات شهرستان باشت آغاز شده است.
وی با بیان اینکه از هر درخت به ‌طور متوسط 80 کیلوگرم لیموترش برداشت می‌شود، افزود: در هر هکتار باغ این شهرستان بیش از 20 تن لیموترش برداشت می‌شود.
این مقام مسئول امور زراعی و باغبانی در شهرستان باشت تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 13 هزار تن لیموترش از باغات مرکبات باشت برداشت شود.
نارکی با بیان اینکه کار برداشت لیموترش از نیمه دوم شهریور آغاز شده، خاطرنشان کرد: برداشت لیموترش تا پایان مهرماه ادامه دارد.
مدیر جهاد کشاورزی باشت عنوان کرد: عمده باغات لیموترش در مناطق پشتکوه  خان‌احمد، مله‌برفی، امام ضامن بوستان و حومه شهر باشت قرار دارد.

* نبود دستگاه فرآوری و سردخانه از مشکلات باغداران باشت
نارکی تصریح کرد: محصولات لیموترش علاوه بر تامین نیاز این استان به استان‌های همجوار صادر می‌شود.
وی به نبود دستگاه‌های فرآوری و سردخانه در باشت اشاره کرد و ابراز داشت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی، محصولات به استان‌های دیگر صادر می‌شود.
این مسئول امور کشاورزی با بیان اینکه شهرستان باشت یکی از قطب‌های مهم باغداری و کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد است و در تمام فصول سال محصولات مختلف باغی و کشاورزی در این شهرستان برداشت می‌شود، اضافه کرد: احداث سردخانه محصولات کشاورزی و احداث دستگاه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی در باشت ضروری به نظر می‌رسد.

* کرایه حمل لیمو به شهرهای دیگر گران است

یکی از باغداران این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از نبود سردخانه در شهرستان باشت ابراز نارضایتی کرد.
شیخ‌ممو متذکر شد: با توجه به نبود سردخانه و دستگاه‌های فرآوری در شهرستان باشت، محصولات را به استان‌های دیگر صادر می‌کنیم که این امر موجب افزایش هزینه‌ها شده است.
وی افزود: در حال حاضر برای حمل لیموترش به اهواز بابت هر سرویس وانت نیسان بیش از 150 هزار تومان پرداخت می‌کنیم.
یکی دیگر از کشاورزان گفت: مسافت طولانی حمل لیمو باعث می‌شود تا مقدار زیادی از محصول حین حمل خراب شود که در نتیجه موجب ضرر و زیان کشاورزان می‌شود.
جهان بین از مسئولان خواست برای حل این مشکل واحداث سردخانه در باشت چاره اندیشی کنند.

* برداشت  لیموترش با دستگاه مکانیکی
کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان باشت ابراز داشت: امسال برای نخستین بار از دستگاه برای برداشت لیمو ترش استفاده شد.
علی امامی با بیان اینکه در سال‌های گذشته باغداران با روش‌های سنتی و با زحمت زیاد لیمو برداشت می‌کردند، اضافه کرد: باغداران مجبور بودند با استفاده از تکان دادن درخت به‌وسیله دست و خم کردن شاخه‌های درخت محصولات را برداشت کنند.
وی به معایب این روش اشاره کرد و ادامه داد: همه ساله موقع برداشت لیموترش تعداد زیادی از شاخه‌ها و جوانه‌های درخت موقع برداشت شکسته و در نتیجه موجب کاهش برداشت محصولات در سال‌های بعد می‌شد.
امامی یادآور شد: برای برداشت محصولات با دست و روش قدیمی، بیش از هشت نفر کارگر لازم بود و زمان زیادی نیز صرف می‌شد.
کارشناس جهاد کشاورزی باشت با بیان این‌که امسال برای اولین بار برای برداشت لیموترش، تعدادی از باغداران از دستگاه مکانیکی استفاده کردند، اذعان داشت: استفاده از این دستگاه علاوه بر کاهش 50 درصدی هزینه برداشت و کم شدن زمان برداشت، موجب می‌شود تا گرد و غباری که روی شاخ و برگ درختان نشسته نیز از بین برود.
وی گفت: این دستگاه به‌ صورت مکانیکی و با لرزشی که ایجاد می‌کند موجب ریزش لیمو از درخت می‌شود.
انتهای پیام/ن20 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول