اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چاپ دوم " از مروارید تا نفت" وارد بازار شد

خبرگزاری فارس: چاپ دوم از مروارید تا نفت (تاریخ خلیج ‏فارس از بندر سیراف تا کنگان و عسلویه ) توسط انتشارات نخستین وارد بازار شد.

چاپ دوم " از مروارید تا نفت" وارد بازار شد
نویسنده کتاب از مروارید تا نفت امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: امروزه چراغ توسعه سواحل خلیج ‏فارس با نفت افروخته می‏‌شود، دیرزمانی دانه ‌های مروارید، گوهر شب ‎چراغ زندگی مردم این سامان بوده ‎است.
رضا طاهری افزود: از آن ‏جا که به گفته ابن ‏خلدون گذشته با آینده چون آب با آب برابر است، ضرورت نوشتن کتابی برای معرفی خلیج‏ فارس، بنادر قدیمی آن و تاریخ عروس بنادر تجاری جهان سیراف، شهر سندباد بحری،در مقایسه با وضعیت امروز الزامی به‎ نظر می‌‏رسید، از این‏ رو در این کتاب با بررسی و تفحص و غور در بیش از ۳۰۰ کتاب معتبر و مرجع تاریخی و تحقیقات میدانی تلاش شده ‏است، پیشینه‏ مردمان حاشیه خلیج ‏فارس به‌ویژه شهرستان کنگان از هزاره‏‌های پیشین تا امروز بررسی شود، تا در کنار توسعه صنعت نفت، هویت تاریخی این مردم به فراموشی سپرده نشود و حضور صنعت جدید موجب از هم گسیختگی بافت فرهنگی نشود، شاید با یادآوری گذشته شاهد توسعه یکپارچه، متوازن و آگاهانه در حاشیه خلیج‏ فارس باشیم.
نویسنده از مروارید تا نفت گفت: در این کتاب خلاصه‏ وار تاریخ ایران و خلیج‌ فارس بررسی می ‌شود و آن‏ گاه به‏ صورت جزیی ‌تر به تاریخ سواحل خلیج ‌فارس و سپس منطقه‌‏ای بنام شیبکوه خلیج‌ فارس (واقع در جنوب شرق استان بوشهر و در حد فاصل کوه‏ های زاگرس تا دریای خلیج‌ فارس که بنک و کنگان تا گاوبندی را فرا می‏‌گیرد) پرداخته‏ می‏شود.
طاهری در ارتباط با موضوعات این کتاب در سه‏ بخش تنظیم شده ‏است، اضافه کرد: در بخش‌ اول تمدن سیراف تا دوران زوال است که به ناگزیر خلاصه‌‌ای از وضعیت دریای‌ فارس را به آن افزوده ‏شده و نگاهی نیز به دیگر بندرها و شهرهای خلیج فارس دارد.
وی ادامه داد: بخش‌ دوم که حدود40 درصد حجم کتاب است به تاریخ کنگان پس از دوران ویرانی سیراف و از دوران ‏صفویه تا معاصر اختصاص داده ‏شده ‏است، این کتاب معرفی بنادر و سواحل جنوبی خلیج ‏فارس، پسکرانه خلیج‏ فارس و وضعیت تاریخی ایران در هر دوره را به صورت تحلیلی ارائه داده‎ است.
طاهری گفت: علاوه بر این دو بخش، برای معرفی کامل‏تر بنادر شیبکوه، مطالبی را با عنوان بخش‌سوم (ضمیمه ‌ها) به آن پرداخته شده،کارنامه نفت ایران، کارنامه گاز در منطقه ‏ویژه اقتصادی انرژی پارس، کارنامه مروارید، معرفی شناورهای چوبی دریایی ایران، از بازرگانی تا سلطه‏ گری کشورهای اروپایی در خلیج ‏فارس، خانوده‏ های عرب مهاجر از سواحل جنوبی به سواحل شمالی خلیج‏ فارس، نگاهی به بندر کنگان در حال حاضر و همسایگان آن از نوشته ‌های بخش ضمیمه‌‏اند.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول