اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل تعاون خراسان جنوبی خبر داد:

فعالیت 230 تعاونی بانوان در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیر کل تعاون خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی ما شاهد حضور فعال بانوان در تشکیل تعاونی‌ها هستیم به گونه‌ای که ما در حال حاضر 230 تعاونی فعال بانوان در استان داریم.

فعالیت 230 تعاونی بانوان در خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند،‌ در حال حاضر و در کشور ما بخش عمده نیروی کار بالقوه زنان خارج از اقتصاد قرار دارند.به دلیل نیاز کشور به نیروهای کارآمد و لایق، سازماندهی و هدایت بانوان علاقمند و متخصص در مسیر درست و واقعی بسیار حائز اهمیت است.
تعاونی‌های بانوان بنا بر تعریف وزارت تعاون شامل آن دسته از تعاونی‌ها است که بیش از 50 درصد اعضای آن را زنان تشکیل می‌دهند.بدین ترتیب حتی تعاونی‌هایی که هفت نفر عضو دارند چنانچه چهار نفر از اعضای آن را بانوان تشکیل دهند جزو تعاونی‌های بانوان محسوب می شوند.
 زنان نیمی از جمعیت فعال هر کشوری را تشکیل می‌دهند و این نیمه جمعیتی نه تنها موضوع و هدف هر نوع توسعه‌ای هستند بلکه اهرم موثری در پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌روند؛حسین خوشایند در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه در حال حاضر کلیه زیرساخت‌های لازم برای حمایت از تعاونی‌ها در استان وجود دارد، اظهار داشت: راه‌اندازی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری نیز می‌تواند بخشی از مشکلات تعاونی‌ها در استان را حل کند.

 *فارس: چه راهکار‌هایی برای رسیدن به سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد وجود دارد؟
خوشایند: در سال 84 مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ کردند که در این سیاست‌ها عنوان شده بود که باید جای بخش دولتی و غیردولتی در اقتصاد عوض شود.
در آن زمان 85 درصد اقتصاد کشور در دست بخش دولتی بود و تنها 15 درصد اقتصاد در بخش خصوصی و تعاون خلاصه می‌شد و بر اساس سیاست‌های ابلاغی باید سهم تعاون در پایان برنامه پنج ساله پنجم به 25 درصد برسد که هم دولت و هم تعاونی‌ها باید در این راستا تلاش کنند.
تاکنون برای تحقق این هدف یک سری مشوق‌هایی در قانون دیده شده است و اقدامات خوبی نیز تاکنون برای گسترش فعالیت‌های تعاونی‌ها انجام شده است. 

*فارس: طرح واگذاری سهام عدالت تا چه اندازه در ارتقای تعاونی‌ها نقش داشته است؟
خوشایند: یکی از اقدامات مناسب دولت برای افزایش سهم تعاونی‌ها از اقتصاد ملی طرح واگذاری سهام عدالت به مردم بوده که سهام شرکت‌های دولتی در این غالب واگذار شده است که در این طرح حجم واگذاری سرمایه‌های دولتی خیلی فراوان بوده است.
 
*فارس: در خراسان جنوبی چند نفر عضو تعاونی‌ها سهام عدالت هستند؟
خوشایند: در خراسان جنوبی 585 هزار نفر عضو تعاونی‌های سهام عدالت هستند و در سطح کشور نیز 42 میلیون نفر سهامدار تعاونی‌های سهام عدالت هستند.
یک هزار و 750 تعاونی فعال نیز در استان هستند که از مجموع این تعاونی‌ها 17 اتحادیه نیز تشکیل شده است که در حال حاضر فعال است.
 
*فارس: در چند سال اخیر بخش تعاون در کشور چه میزان رشد داشته است؟
خوشایند: قبل از انقلاب تنها 11 شرکت تعاونی در استان فعالیت می‌کرده است که این رقم تا سال 84 به 660 شرکت تعاونی افزایش پیدا کرده که در دولت نهم و دهم این رقم به یک‌هزار و 750 تعاونی و 17 اتحادیه رسیده است همچنین تا سال 84 تنها 89 هزار نفر در استان عضو این تعاونی‌ها بوده‌اند.
190 هزار نفر در تعاونی‌های مرزنشین استان نیز عضو هستند که غیر از اعضای تعاونی‌های سهام عدالت در استان 270 هزار نفر عضو سایر تعاونی‌ها هستند.
 
*فارس: حضور بانوان در بخش تعاون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خوشایند: در استان ما بانوان در تشکیل و مدیریت شرکت‌های تعاونی نقش و حضور پررنگی دارند به صورتی که 230 شرکت تعاونی بانوان در استان فعال است که حدود 2 هزار نفر نیز در این تعاونی‌ها عضو هستند.
ما در روستاهای بالای 50 خانوار استان سرگروه‌هایی را برای مشاغل خانگی تعیین کردیم که 80 درصد این این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند و این افراد برای ارتباط با این مجموعه در روستاها فعال می‌شوند.
در استان ما 11 درصد بانوان در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت می‌کنند این در حالی است که 65 درصد ورودی دانشگاه‌ها ما را بانوان تشکیل می‌دهند.
بر اساس گزارش سازمان‌های جهانی 70 درصد فقرای جهان را بانوان تشکیل می‌دهند و این نشان دهنده لزوم حضور و فعالیت بانوان در امور اقتصادی است.
 ما یک عدم خودباوری را در بین بانوان مشاهده می‌کنیم که حضور این افراد در غالب شرکت‌های تعاونی در بالا بردن اعتماد به نفس بانوان تاثیر زیادی دارد.
 
*فارس: چه حمایت‌هایی از شرکت‌های تعاونی صورت می‌گیرد؟
خوشایند: در صورت کلی دولت مقرر کرده الست که هر گونه حمایتی که از بخش خصوصی صورت می‌گیرد برای تعاونی‌ها 20 درصد بیشتر لحاظ شود به عنوان مثال حق بیمه کارفرما برای تعاونی‌ها با 20 درصد تخفیف بیشتر انجام می‌شود.
همچنین ما کمک‌هایی را در غالب تسهیلات و کمک‌های بلاعوض نیز به تعاونی‌ها ارائه می‌کنیم که در ارتقای سطح تعاونی‌ها و گسترش فعالیت‌های این مجموعه‌ها می‌تواند اثرگذار باشد.
 
*فارس:‌ بانک توسعه تعاون چه حمایت‌هایی را از تعاونی‌ها انجام می‌دهد؟
خوشایند: بانک توسعه تعاون به منظور کمک به شرکت‌های تعاونی در اخذ تسهیلات و پیشبرد امور تشکیل شده است و این بانک ملزم است که تا 70 درصد منابع خود را برای تعاونی‌ها صرف کند.
همچنین ما در چند روز گذشته صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون را در استان راه‌اندازی کردیم که این نیز کمک زیادی به اخذ تسهیلات این تعاونی‌ها می‌کند.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول