اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر عاشورایی:

عاشورا پایان دل‌شکستگی است

خبرگزاری فارس: پژوهشگر و نویسنده عاشورایی گفت: عاشورا پایان دل‌شکستگی، بدهکاری و آغاز دل به دست آوردن است.

عاشورا پایان دل‌شکستگی است
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدرضا سنگری در آیین عمومی پانزدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی استان کرمان اظهار داشت: کرمانی‌ها با برگزاری این همایش 90 روز زودتر به استقبال عاشورا رفتند و آنها به دنبال نشر فرهنگ عاشورای حسینی هستند.
وی افزود: عاشورا روزی است که هیچ روزی مانند آن نیست و تمام روزها از سرچشمه زلال عاشورا می‌نوشند.
سنگری با اشاره به اینکه هیچ یک از مقتل‌های نخستینی که برای عاشورا نوشته شده است در دسترس نیست، بیان کرد: هفت نوع نگاه به واقعه عاشورا وجود دارد.
وی ابراز داشت: نگاه تراژدی و سوگ به عاشورا بیشترین آثار را به خود اختصاص داده است و این نوع نگاه عاشورا یک حادثه غمناک و سوزآور می‌داند و می‌کوشد تا بر کربلا اشک بگیرد.
سنگری تصریح کرد: شاخص‌ترین کتاب در این زمینه اثری از سیدبن‌طاووس است.
وی اشک را ترجمان ذاتی انسان برشمرد و افزود: اشک دروغ نمی‌گوید و فرصت زلال کردن درون و راهی برای مستعد کردن انسان برای پذیرفتن حقایق بعدی است.
سنگری با بیان اینکه اشک آغاز مجلس است و نه پایان آن عنوان کرد: در کربلا و نجف ذاکران ابتدا مرثیه می‌خوانند و بعد موعظه را آغاز می‌کنند که با این روش دل انسان حقایق را بهتر می‌پذیرد.
وی ابراز داشت: نگاه سوگ به عاشورا خوب است، اما کافی نیست.
سنگری به نوع نگاه عارفانه به کربلا اشاره و بیان کرد: گنجینه اسرار سامانی و آتشکده تبریزی دو اثر شاخص در این زمینه هستند.
وی نگاه سوم به عاشورا نگاه سیاسی ذکر کرد و گفت: این نگاه که در زمان معاصر بیشتر است، قصد دارد از منظر سیاسی عاشورا را تحلیل کند که کتاب شهید جاوید از جمله این آثار است که بیشترین نقد حوزه کتاب‌های عاشورایی به آن شده است.
سنگری نگاه اسطوره‌های به کربلا را یکی دیگر از این نگاه‌ها خواند و بیان کرد: در این نگاه حادثه کربلا را مبالغه‌آمیز و با غلو و بزرگ‌نمایی نگاه می‌کنند و اسرار الشهادة فاضل دربندی از جمله این آثار است.
وی بیان داشت: در برخی از سروده‌ها و نوحه‌ها نیز این نوع نگاه وجود دارد که رهبر معظم انقلاب نیز به این امر اعتراض کرده‌اند.
سنگری گفت: تحریف‌ها درباره حادثه کربلا آنقدر زیاد است که اگر آنها را از این حادثه جدا کنیم، عاشورا به گونه دیگری می‌بینیم.
وی نگاه تاریخی محض و خشک را یکی دیگر از نگاه‌ها به عاشورا خواند و افزود: تاریخ طبری و تاریخ ابن‌کثیر از آثار شاخص در این زمینه هستند.
سنگری بیان کرد: نگاه کاتولیکی «شفاعتی» نوع دیگری از نگاه به عاشورا است و در دوران صفویه بیشترین نوع نگاه را به خود اختصاص داده بود که بر اساس آن گفته می‌شود، امام حسین (ع) شهید شد تا ما را شفاعت کند.
وی با بیان اینکه این نگاه تا حدودی صحیح است، افزود: این نوع نگاه مانند نگاهی است که مسیحیان به حضرت عیسی (ع) دارند.
سنگری تصریح کرد: نگاهی که امام حسین (ع) به آن توجه دارند، نگاه اسوه‌ای به کربلاست.
وی گفت: امام حسین تنها فردی است که فرمود من برای شما اسوه هستم و امام علی (ع) به ایشان فرمود از آغاز قرار بوده است که تو برای دیگران اسوه باشید.
سنگری بر فراهم کردن زمینه‌های آموزشی و کتابخانه تخصصی عاشورایی در کرمان تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: عاشورا پایان دل‌شکستگی، بدهکاری و آغاز دل به دست آوردن است.
وی با بیان اینکه کتاب کربلا هنوز هم ناخوانده مانده است، افزود: باید کربلا را بهتر بشناسیم.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول