اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان تاکید کرد:

ضرورت اجرای قانون حمایت از معلولان

خبرگزاری فارس: معاون توانبخشی بهزیستی گیلان با تاکید بر ضرورت اجرای قانون حمایت از معلولان گفت: در صورت اجرای کامل این قانون بسیاری از مشکلات این قشر برطرف می‌شود و فرد معلول نیاز به مساعدت دیگران پیدا نمی‌کند.

ضرورت اجرای قانون حمایت از معلولان
رحیم تکاملی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 31 هزار نفر معلول در بانک اطلاعاتی مددجویان بهزیستی استان ثبت نام کرده‌اند، اظهار داشت: حدود هفت هزار و 200 نفر از معلولان به صورت ماهانه مستمری می‌گیرند.
وی با بیان اینکه دو هزار و 413 نفر دانش‌آموز معلول و 270 دانشجوی معلول زیرپوشش بهزیستی استان هستند، تصریح کرد: سازمان بهزیستی برای توانمندی معلولان و سالمندان برنامه‌های متعددی دارد.
معاون توانبخشی بهزیستی گیلان بحث آموزش را یکی از برنامه‌های بهزیستی برای توانمندسازی سالمندان ذکر کرد و گفت: تلاش می‌شود تا افراد سالمند آموزش‌های لازم مهارت‌های زندگی را ببینند.
این مسئول آموزش‌های مهارت‌های زندگی، آموزش تغذیه و آموزش حرکت‌های ویژه دوران سالمندی را از برنامه‌های بهزیستی استان برای توانمندسازی سالمندان ذکر کرد.
تکاملی ادامه داد: در باره دانش‌آموزان معلول نیز با ارائه وسایل توانبخشی و کمک هزینه تحصیلی زمینه‌های ارتقای مهارت‌های تحصیلی آنها فراهم می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از معلولان در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند، ابراز داشت: سازمان بهزیستی تلاش می‌کند با کمک‌های متعدد مانند ارائه وسایل توانبخشی و کمک هزینه و شهریه دانشجویی به این قشر معلول کمک کند.
معاون توانبخشی بهزیستی گیلان یکی از اصلی‌ترین موضوعات درباره معلولان را بحث مناسب‌سازی عنوان کرد و گفت: تلاش زیادی در این راستا صورت گرفته که مبلمان شهری و اداره‌ها و سازمان‌های دولتی برای معلولان قابل دسترسی باشد.
این مسئول وضعیت مناسب‌سازی در استان را راضی کننده ندانست و افزود: تنها 32 درصد از مراکز عمومی و دولتی استان مناسب‌سازی شده است.
تکاملی اضافه کرد: با توجه به فرهنگ بالای گیلان باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا فضاهای عمومی و اداره‌ها برای معلولان و سالمندان مناسب‌سازی شود.
وی از تشکیل کمیته مناسب‌سازی استان به ریاست معاون عمران استاندار گیلان خبر داد و یادآور شد: این کمیته متشکل از سازمان‌ها و اداره‌های مرتبط است که تلاش می‌کند بحث مناسب‌سازی ارتقا یابد و به همین منظور خیابان پرستار رشت به صورت نمادین برای تمام گروه‌های معلول مناسب‌سازی می‌شود.
معاون توانبخشی بهزیستی گیلان مناسب‌سازی را یکی از مقوله‌های اصلی و مهم خواند و گفت: مناسب‌سازی رعایت حقوق شهروندان معلول و دسترسی آنها به مراکز است.
تکاملی با تصریح بر اینکه در ماده 20 قانون جامع حمایت از معلولان به بحث مناسب‌سازی و دسترسی معلولان تاکید شده، یادآور شد: در صورت اجرای کامل این قانون بسیاری از مشکلات معلولان برطرف می‌شود و فرد معلول نیاز به کمک و مساعدت دیگران پیدا نمی‌کند.
وی تصریح کرد: مناسب‌سازی نه تنها برای معلولان بلکه برای سالمندان و زنان باردار و کودکان نیز نیاز است و امیدواریم با توجه به مصوبات کمیته مذکور پیگیری مناسب‌سازی استان در آینده رشد چشمگیری پیدا کند.
این مسئول مناسب‌سازی معابر، فضاهای دولتی و عمومی استان را از موارد مهم و قابل پیگیری عنوان کرد و خواستار توجه نهادهای دولتی و عمومی استان نسبت به این امر شد.
معاون توانبخشی بهزیستی گیلان درباره نقش بهزیستی در امر مناسب‌سازی اذعان داشت: طبق قانون جامع حمایت از معلولان سازمان بهزیستی موظف به نظارت است.
انتهای پیام/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول