اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

معرفی اولین تولید‌کننده بیوگاز در ایران / تأمین برق ۳ هزار خانوار با نیروگاه خورشیدی زاگرس

شرکت تولید و مدیریت نیروگاه کوثر اولین سازمانی است که قصد دارد از تجزیه و تخمیر فضولات حیوانی، انسانی و گیاهی به تولید گاز بپردازد. این گازها بیوگاز نامیده می‌شوند.

معرفی اولین تولید‌کننده بیوگاز در ایران / تأمین برق ۳ هزار خانوار با نیروگاه خورشیدی زاگرس

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر یکی از غرفه داران رویداد نمایشگاهی مسئله محور سازمان اقتصادی کوثر بود و نمایندگان این شرکت در این نمایشگاه به معرفی عملکرد این سازمان به مراجعه‌کنندگان و شرکت‌های تابعه می‌پرداختند.

اولین تولیدکننده بیوگاز در ایران

این شرکت اولین سازمانی است که قصد دارد از تجزیه و تخمیر فضولات حیوانی، انسانی و گیاهی که در نتیجه فقدان اکسیژن و فعالیت باکتری‌های غیر هوازی در محفظه‌ای به نام تانک تخمیر یا هاضم، گاز تولید ‌کند. این گازها بیوگاز نامیده می‌شوند و از آن‌ها برای تولید برق به کمک موتورهای CHP استفاده ‌می‌شود.

شبکه‌ سراسری برق کشور متشکل از نیروگاه‌های کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس است. برق تولیدی این نیروگاه‌ها با سطوح ولتاژی مختلف در شبکه سراسری توزیع برق کشور جمع می‌شود و به تأمین برق نقاط مختلف کشور کمک می‌کند. نیروگاه بیوگاز شرکت زاگرس واقع در کرمانشاه روزانه یک مگاوات برق به شبکه توزیع برق می‌رساند که مقدار زیادی نیست اما چون عملکرد این نیروگاه بصورت ۲۴ ساعته است، با عملکرد یک نیروگاه ۵ مگاواتی برابری می‌کند.

ساخت نیروگاه بیوگاز دامی شرکت زاگرس کوثر حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امید است تابستان سال آینده افتتاح شود.

تأمین برق ۳ هزار خانوار با نیروگاه خورشیدی زاگرس

نیروگاه خورشیدی شرکت زاگرس کوثر در شهرکرد، نیز اسفندماه ۱۴۰۱ افتتاح شد. در این نیروگاه از پنل‌های خورشیدی برای تولید برق استفاده شده است و ۵ مگاوات ظرفیت تولید برق دارد. همچنین حدود ۱۱ هزار و ۱۱۲ عدد پنل خورشیدی در این نیروگاه بکار رفته است. پس از بهره برداری کامل از نیروگاه خورشیدی شهرکرد، برق حدود ۳ هزار خانواده تأمین خواهد شد.

شرکت زاگرس تنها به تولید برق و بیوگاز محدود نمی‌شود

نیروگاه گازی این شرکت سال ۹۱ توسط شرکت مپنا ساخته شد و سال ۹۴ به سازمان اقتصادی کوثر واگذار شد. ضمناً این شرکت سال ۹۸ وارد بورس شد همچنان در بورس به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مجتمع زاگرس علاوه بر تولید برق و بیوگاز محصولات مختلف جانبی دیگری از جمله کودهای مایع ارگانیک، کودهای جامع ارگانیک و خروجی‌هایی مثل CO2 و... نیز تولید می‌کند.

افزایش ۵۰ درصدی راندمان در فاز توسعه نیروگاه بیوگاز

این شرکت برنامه دارد در فاز توسعه نیروگاه کرمانشاه، جلوی هدر رفت حرارت خروجی توربین‌های گازی نیروگاه را بگیرد و آن‌ها را بازیافت کند. در این طرح به کمک گرمای اگزوزهای نیروگاه، آب تبخیر می‌شود، سپس با تبخیر آب توربین‌های بخار تولید برق به چرخش در می‌آیند. مجدداً این آب پس از فرآیند میعان، سرد شده و به چرخه تولید برق باز می‌گردد. با این طرح راندمان نیروگاه حدود ۵۰  درصد افزایش می‌یابد.

این شرکت در حال حاضر ۶۴۸ مگاوات تولید برق دارد. در فاز توسعه، که برای آن حدود ۲۶۰ میلیون یورو هزینه شده، حدود ۳۲۰ مگاوات، بدون استفاده از سوخت، افزایش تولید خواهد داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول