اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

یوزباشی: هرجا به فناوری رسیدیم تحریم‌ها بی‌اثر شد/ کشور در بهره‌وری مشکل دارد

دبیر رویداد نمایشگاهی مسئله محور سازمان اقتصادی کوثر گفت: مقام معظم رهبری اشاره کردند که در هر حوزه‌ای به فناوری رسیدیم تحریم‌های آن حوزه از بین رفت.

یوزباشی: هرجا به فناوری رسیدیم تحریم‌ها بی‌اثر شد/ کشور در بهره‌وری مشکل دارد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا علیرضا یوزباشی، مدیرعامل مؤسسه کسب و کار رویش و دبیر رویداد نمایشگاهی سازمان اقتصادی کوثر، درباره نمایشگاه توضیح داد: نمایشگاه چهار بخش دارد که یکی از بخش‌ها بخش علمی‌ است. این بخش با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، آقای دهقانی، برپا شد تا به دنبال حل کردن ۱۲۴ مسئله و نیازی باشیم که در شرکت‌های تابع سازمان اقتصادی کوثر مطرح است. مقام معظم رهبری امسال را سال دانش‌بنیان نام‌گذاری کردند و در دیدار با نخبگان هم گفتند که کار علمی باید مسئله محور باشد. به همین دلیل به سمت شناسایی مسائل گام برداشتیم و به واسطه این رهنمودها توانستیم این نمایشگاه را برپا کنیم.

کشور در بهره‌وری مشکل دارد

یوزباشی ادامه داد: پس از آن امام خامنه‌ای مسئله‌ای را مطرح کردند و گفتند مشکل مملکت در بهره‌وری است. بهبود بهره‌وری تنها راهی است که می‌تواند به ما کمک کند. به عبارت دیگر تنها راه نجات شرایط و وضعیت اقتصادی پای کار آمدن علم، فناوری و تیم‌های دانش‌بنیان است. با پای کار آمدن علم و فناوری می‌توانیم مسائل و مشکلاتمان را حل کنیم. در آینده در خیلی از حوزه‌ها بهره‌وری تا ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ درصد هم ممکن‌ است افزایش پیدا کند.

پای کار آمدن فناوری جلوی فرار مغزها را می‌گیرد

مدیرعامل رویش تصریح کرد: ما این را در سال‌های گذشته با ورود به حوزه دانش‌بنیان سازمان اقتصادی کوثر مشاهده کردیم. پای کار آمدن علم و فناوری دو حُسن دارد. اول اینکه نیاز ما را به کشورهای خارجی قطع می‌کند. دومین حسن اینکه خودمان مستقل می‌شویم و فرزندان و نخبه‌های ما در کشور خودمان می‌مانند و می‌توانند بر طرح‌های ما کار کنند.

در تلاشیم ارتباط صنعت و دانشگاه را بهبود دهیم

یوزباشی با اشاره به جدایی صنعت و دانشگاه از قدیم‌الایام گفت: در تلاشیم ارتباط صنعت و دانشگاه را بهبود بخشیم. ما یک مرحله جلوتر رفتیم و بین تیم‌های فن‌آور شامل نخبگان، فن‌آورها و تیم‌های دانش‌بنیان و صنایع ارتباط ایجاد ‌کردیم. گاهی اوقات این دو گروه با هم زبان مشترک ندارند. مؤسسه رویش به واسطه این رویداد در حال ایجاد این زبان مشترک است.

او تأکید کرد: از دیروز که نمایشگاه افتتاح شد استقبال خوبی از این حرکت صورت گرفت. تشکیل جلسه بین تیم‌های فن‌آور و مدیرعامل‌های ما در جلسات تعامل خوب و سازنده‌ای را ایجاد کرد. قبلاً هر کدام در اتاق‌های جدا به سر می‌بردند و با هم بحث می‌کردند. این حرکت از سال‌های قبل شروع شده و مقطعی نیست؛ بلکه ادامه دار است. در تلاشیم هر شرکت حداقل یکی از نیازهای خود را به صورت فن‌آورانه حل کند.

از مسئله به راهکار می‌رسیم

دبیر نمایشگاه گفت: تا روز دوم نمایشگاه ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان پای کار آمدند. اینجا از مسئله به راهکار می‌رسیم، نه اینکه اختراعی انجام دهیم بعد ببینیم این اختراع چه مشکلی را می‌تواند حل کند. ما ابتدا مشکلات را پیدا کردیم سپس به نخبگانی که در نمایشگاه هستند مطرح کردیم تا ببینیم چه کسی می‌تواند مشکل و مسئله‌ای را حل کند؟ این رویداد به سازمان اقتصادی کوثر، بنیاد شهید و بنیاد مستضعفان کمک چشمگیری می‌کند. همه این‌ شرکت‌ها مسائلی را دارند که بهتر است آن‌ها را بچه‌های خودمان حل کنند. بعضاً مسائلی در حوزه‌های مختلف پیش می‌آید که برای حل آن مجبوریم سراغ کشورهایی که فناوری مربوطه را دارند برویم و خرید فناوری کنیم در حالیکه می‌توانیم از نخبه‌های خودمان کمک بگیریم.

هر جا به فناوری رسیدیم تحریم‌ها کنار رفت

یوزباشی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری گفت: امام خامنه‌ای هم اشاره کردند که در هر حوزه‌ای ما به فناوری رسیدیم تحریم‌های آن حوزه برطرف شد. الآن هم در صنعت طیور که یک گلوگاه است و مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است، کارهای بسیار خوبی در حوزه دانش‌بنیان انجام می‌دهیم. برای مثال در مسئله مرغ آرین همانطور که مقام معظم رهبری دستور دادند آن را احیا کنیم، سازمان کوثر یکی از پای کار ترین نهادها بودیم که بر این نژاد از مرغ‌ها سرمایه‌گذاری کردیم  تا احیا شوند و این اتفاق افتاد.

یوزباشی ادامه داد: همچنین سعی کردیم ضعفی که در بخش سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان دیده می‌شود را پوشش دهیم و برای نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذار بیآوریم.

در سال‌های گذشته نگاه مسئله محور وجود نداشت

یوزباشی در پاسخ به سؤال «در سال‌های گذشته چه عاملی مانع رخ دادن این رویداد می‌شد» گفت: در سال‌های گذشته اولاً نگاه مسئله محور وجود نداشت. دوماً نام‌گذاری سال این وظیفه را بر ما دو چندان کرد که سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان برویم. همچنین تغییر مدیریت نگاهی که در رأس سازمان اقتصادی کوثر وجود داشت را عوض کرد و رسالت دانش‌بنیانی و نوآوری را بر ما تکلیف قرار داد. نزدیک به ۱۵ ماه است برای برگزاری این رویداد زحمت می‌کشیم.

آینده روشن است

یوزباشی درباره آینده شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با حمایت‌ها و سرمایه گذاری‌های مشترکی که صورت می‌گیرد و رهنمودهایی که مقام معظم رهبری می‌دهند، آینده روشن است. اگر تلاش شود از مسئله به راهکار برسیم قطعاً آینده روشنی را برای شرکت‌ها، نخبه‌ها، فنآوران و جوانان خواهیم‌ داشت.

یوزباشی در پایان درباره نقش نمایشگاه در بهبود اقتصاد مردم توضیح داد: مطالعات نشان می‌دهد وقتی تولید بالا می‌رود، قیمت پایین می‌آید. شما فرض کنید تولید شیر یا مرغ ارزان‌تر شود. قطعاً می‌توانیم آن را در بازار ارزان‌تر بفروشیم. هر چه بیشتر به تولید دانش‌بنیان برسیم، این شرکت‌ها دامنه بیشتری از محصولات بازار را در بر می‌گیرند، در نتیجه قیمت محصولات بیشتری کاهش پیدا می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول