اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تصویب توافقنامه همکاری قزاقستان و اتحادیه اروپا

توافقنامه مشارکت گسترده و همکاری اتحادیه اروپا و قزاقستان تصویب و از ماه مارس سال جاری میلادی اجرا می‌شود.

تصویب توافقنامه همکاری قزاقستان و اتحادیه اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزرای فارس در دوشنبه، توافقنامه مشارکت گسترده و همکاری اتحادیه اروپا و قزاقستان در ماه مارس سال جاری میلادی اجرا می‌شود.

این موضوع در چارچوب اجلاس شورای همکاری «قزاقستان – اتحادیه اروپا» با حضور «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان در «بروکسل» اعلام شد.

این مذاکرات را «گردن گریلچ رادمان» وزیر امور خارجه و امور اروپایی کرواسی که ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، نمایندگی کرد.

تمرکز اصلی شورای همکاری در این اجلاس به بررسی چشم انداز همکاری سیاسی، تجاری و اقتصادی قزاقستان و اتحادیه اروپا بود.

طرفین در این اجلاس همچنین در مورد وضعیت فعلی در جهان بحث و تبادل نظر کردند.

در این اجلاس همچنین تلاش‌های مشترک 2 طرف برای توسعه استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی و ارتباطات متقابل اروپا و آسیا مورد بررسی قرار گرفت.

نمایندگان شورای اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای همکاری با طرف قزاق جهت اجرای مفاد توافقنامه در 29 زمینه از جمله موضوعات امنیت بین المللی و منطقه‌ای، تجارت، سرمایه گذاری، توسعه زیرساخت‌ها و همچنین سرمایه، فرهنگ و گردشگری، ابراز کردند.

طرفین توافق کردند که گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری به عنوان زمینه اولویت دار همکاری تلقی می‌شوند.

علاقه مندی ویژه 2 طرف برای تعمیق مشارکت متقابلا سودمند در زمینه انرژی، حمل و نقل، محیط زیست، آموزش و پرورش و علم نیز تایید شد.

دو طرف سفر آتی «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان به بروکسل را بررسی و برنامه‌های پیش رو 2 کشور در چارچوب ساختارهای همکاری «قزاقستان – اتحادیه اروپا» و «اتحادیه اروپا – آسیای مرکزی» را هماهنگ کردند.

اتحادیه اروپا شریک اصلی تجاری و سرمایه گذرای قزاقستان است و تقریبا نیمی از تجارت خارجی و سرمایه گذاری در اقتصاد این کشور با آن مرتبط است.

مبادله تجاری قزاقستان با کشورهای اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال 2019 میلادی 28.7 میلیارد دلار را تشکیل داده که 22.7 میلیارد دلار از آن به صادرات و 6 میلیارد مابقی به واردات مربوط است.

این شاخص در سال 208 میلادی 37.7 میلیارد دلار براورد شده بود که 31 میلیارد دلار از آن به صادرات و 6.7 میلیارد دلار مابقی با واردات مرتبط بود.

در سال ‌های 2017 میلادی گردش مالی میان قزاقستان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا 30 میلیارد و در سال 2016 میلادی 24.1 میلیارد دلار را تشکیل می‌داد.

در نیمه اول سال 2019 میلادی 5.4 میلیارد دلار سرمایه مستقیم اروپایی به اقتصاد قزاقستان جذب شده است.

این شاخص در سال 2018 میلادی 11.6 میلیارد دلار را تشکیل داده است.

قزاقستان نخستین کشور منطقه آسیای مرکزی می‌باشد که در سال 2015 میلادی با اتحادیه اروپا توافقنامه مشارکت گسترده و همکاری را به امضا رساند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول