اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار وزیر خارجه قزاقستان با سفرای اتحادیه اروپا؛ تعامل محور رایزنی

وزیر امور خارجه قزاقستان با سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این کشور دیدار و طرفین طیف وسیعی از مسائل مربوط به تعامل دوجانبه و چندجانبه «نورسلطان» با اتحادیه اروپا را بررسی کردند.

دیدار وزیر خارجه قزاقستان با سفرای اتحادیه اروپا؛ تعامل محور رایزنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان با سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا مقیم «نورسلطان» دیدار و گفت‌وگو کرد.

تلئوبردی در ابتدای این ملاقات خاطرنشان کرد: قزاقستان از مشارکت با اتحادیه اروپا که مشمول گفتمان فعال سیاسی، تجارت متقابل و جذب سرمایه گذاری مستقیم است، قدردانی می کند.

وی از تصویب توافقنامه مشارکت و همکاری گسترده میان قزاقستان و اتحادیه اروپا توسط تمام 28 کشور عضو این اتحادیه و استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای همکاری با آسیای مرکزی استقبال کرد.

در جریان این ملاقات همچنین مسائل مربوط به اجرایی نتایج سفر رسمی «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا به نورسلطان در ماه مه سال جاری میلادی از جمله توافقات دوجانبه وی با نخستین و همچنین رئیس جمهور فعلی قزاقستان مطرح شد.

در چارچوب دستورکار چندجانبه در زمینه چنین مسائلی به مانند تغییر اقلیم، امنیت جهانی و تعامل در چارچوب سازمان های بین المللی از جمله اتحادیه اقتصادی اورآسیا، سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وزیر امور خارجه قزاقستان از شرکای اروپای خود خواست تا با تمرکز به علاقه مندی این کشور برای تعمیق روابط همه جانبه در زمینه های تجارت، کشاورزی، حمل و نقل، لجستیک، محیط زیست، آموزش، اصلاحات حقوقی و همچنین حمایت از تجارت کوچک و متوسط به طور فعال همکاری کنند.

تسهیل رژیم روادید با اتحادیه اروپا که به تقویت همکاری های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و امکانات شهروندان قزاقستان کمک می کند یکی دیگر از موضوعات مهم این ملاقات بود.

 در پایان این ملاقات «استیو آرلاف کارلسان» رئیس نمایندگی اتحادیه اروپا از جلست و ملاقات های مستمر با دیپلمات های اروپای در زمینه همکاری های تجاری و اقتصادی تحت ریاست «عسکر مامین« نخست وزیر قزاقستان را مثبت ارزیابی کرد.

طرفین در پایان این ملاقات در زمینه تداوم حفظ تماس های منظم کاری در قالب قزاقستان – اتحادیه اروپا با شرکت وزیر امور خارجه قزاقستان توافق کردند.

در ماه های ژانویه – سپتامبر سال 2019 میلادی تجارت خارجی قزاقستان با کشورهای اتحادیه اروپا 23.8 میلیارد دلار برآورد شده که 18.8 میلیارد دلار از آن را صادرات و 5 میلیارد دلار مابقی را واردات تشکیل می دهند.

مبادله تجاری قزاقستان با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی 37.7 میلیارد دلار بود که 31 میلیارد دلار از آن با صادرات و 6.7 میلیارد دلار مابقی به واردات مرتبط بود.

در پایان نیمه اول سال جاری میلادی از کشورهای اتحادیه اروپا به قزاقستان حدود 5.4 میلیارد دلار سرمایه گذری مستقیم جذب شده است. میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی از اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی 11.6 میلیارد دلار را تشکیل داده بود که در مقایسه با زمان مشابه سال 2017 میلادی 18.4 در صد افزایش داشته است.

در حال حاضر با مشارکت شرکت های اتحادیه اروپا در قلمرو قزاقستان 25 پروژه سرمایه گذاری به حجم عمومی حدود 3 میلیارد دلار در دست اجرا قرار دارند.

در قلمرو قزاقستان بیش از 4 هزار شرکت با مشارکت اروپا و بیش از 2 هزار شرکت مشترک ثبت نام شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول