اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

بنگاه‌داران و بی‌برنامگی دولت دلیل گرانی خانه است/ دولت اراده‌ای برای ادامه مسکن مهر نداشت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت بازار مسکن را رها کرده است، گفت:‌ مدیریت بازار مسکن در دست دلالان قرار دارد و آنها با شیوه‌های مختلف از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فضاسازی کرده و با ایجاد چالش در کشور قیمت‌ها را به صورت حبابی افزایش می‌دهند تا به سودهای کلان برسند.

بنگاه‌داران و بی‌برنامگی دولت دلیل گرانی خانه است/ دولت اراده‌ای برای ادامه مسکن مهر نداشت

خبرگزاری فارس- وحید ونایی: سیدحسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است وزارت راه می‌تواند با راه‌اندازی سریع‌تر سامانه املاک، مسکن‌های خالی سطح شهر تهران را شناسایی کرده و اقدامات بعدی را انجام دهد. 

وی افزود: دولت اگر ورود نکرده و این سامانه را ایجاد نکند و نظارت و کنترلی بر قیمت‌های خانه نداشته باشد، دلالان زندگی مردم را تلخ خواهند کرد در حالی که قیمت‌های فعلی حباب است. 

حسینی شاهرودی اظهار داشت: قاعده و مبنای پرداخت حق‌الزحمه در بنگاه‌های معاملاتی مبنای اشتباهی است که براساس میزان درصد اجاره‌بها و خرید و فروش ملک تعیین می‌شود، طبیعی است بنگاه‌داران اشتیاق دارند تا هرچه می‌توانند قیمت‌ها را بالاتر برده و سود بیشتری را نصیب خود کنند به همین دلیل آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خرید و فروش و اجاره مسکن کارهای خاصی را دنبال می‌کنند. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: اگر واحدهای مسکونی در قالب اجاره به شرط تملیک تحویل می‌شد و سرمایه‌گذار اصلی آن بانک‌ها بودند شاید این همه مشکلات حقوقی در دادگاه‌ها را نداشتیم و 4 میلیون نفری که بنا بود صاحب مسکن مهر باشند الان  همه در خانه‌هایشان بودند و این مسیر هم اگر دولت اراده این کار را داشت می‌توانست ادامه داشته باشد در حالی که اگر مسکن مهر برای کشور سودی نداشته دولت آقای روحانی چه طرحی داشته و جایگزین آن چه چیزی بوده که ما شاهد افزایش 200 تا 300 درصدی مسکن به یکباره نباشیم؟

وی با انتقاد از دولت از عدم ارائه طرح جامع مسکن گفت: طرح مسکن مهر هر چند نواقص بسیاری داشت اما طرحی بود که صفر تا صد آن دیده شده بود که می‌توانستیم نواقص آنرا رفع کنیم. 

حسینی شاهرودی افزود: دولت یازدهم یا دوازدهم باید تکلیف یک میلیون مسکن مهر باقیمانده را روشن کند زیرا اینها متعلق به دولت گذشته نیست بلکه متعلق به یک میلیون خانواده است که باید بیایند در خانه‌هایشان بنشینند و شاید اگر این اتفاق می‌افتاد الان این چالش جدی در امر مسکن را نداشتیم.

وی گفت: مجلس استحکام ندارد و انسجامی هم در آرا نیست؛ طبیعی است که 290 نفر با سلیقه‌های مختلف سیاسی یا مدیریتی نمی‌توانند تصمیم واحدی را برای یک موضوع اتخاذ کنند.

متن کامل این گفت‌وگو بدین شرح است:

فارس: با توجه به افزایش قیمت مسکن شاهد افزایش شدید اجاره‌بها هستیم؛ چرا سیاستی از سوی دولت اتخاذ نشده است؟ 

حسینی شاهرودی: طبق اعلام مسئولان مربوطه بیش از 2 و نیم میلیون در کل کشور و شهر تهران بالای 300 هزار خانه خالی وجود دارد. این در حالی است که طبق قانون باید مالیات بر واحدهای خالی اعمال شود اما تاکنون اجرا نشده است.

سامانه املاک اجرایی نشد و دولت هم مالیات بر واحدهای خالی را اجرایی نکرد

سامانه‌ای که وزارت راه و شهرسازی بنا بود در سال‌های گذشته راه‌اندازی کند و اخیراً هم وزیر قول راه‌‌اندازی این سامانه را دادند اما هنوز این کار انجام نشده است، زیرا از این طریق می‌توانیم واحدهای مسکونی موجود در کل کشور به ویژه شهر تهران که در این بازار تعیین‌کننده است را پایش کنیم.

 

به دلیل اینکه هر گونه افزایش قیمت اثرات قوی خودش را در کل کشور خواهد گذاشت، طبیعتاً اگر تهران کنترل شود به نوعی کشور کنترل می‌شود و تلاش دولت باید این باشد تا هرچه سریع‌تر سامانه را راه‌‌اندازی کرده و در اعمال مالیات بر واحدهای خالی در کل کشور اجرای قانون کند و این می‌تواند یکی از شاخصه‌های مهم در کنترل قیمت باشد.

دولت بازار مسکن را رها کرده و به دست دلالان افتاده 

فارس: قیمت‌های فعلی خانه حباب ندارد؟ نقش بنگاه‌داران در این قضیه چیست؟ 

حسینی شاهرودی: حباب و تورم فعلی قابل قبول نیست مثل خیلی از موضوعات دیگری که دولت بعضاً رها می‌کند، بازار مسکن هم در دست دلالان افتاد و این دلالان هستند که قیمت‌ها را بالا می‌برند. چرا که در بازار مسکن علی‌رغم اینکه خرید و فروش آنچنانی صورت نمی‌گیرد و رکود حاکم است اما شاهد افزایش بی‌رویه و غیرمتعارف قیمت مسکن هستیم.

دولت اگر ورود پیدا نکرده و سامانه را ایجاد نکند، همچنین نظارت و کنترلی بر قیمت‌ها نداشته باشد، باید شاهد اتفاقاتی از این دست باشیم که معیشت جامعه را تحت تأثیر گذاشته و زندگی را به کام مردم تلخ کند.

قاعده پرداخت حق‌الزحمه در بنگاه‌های معاملاتی مبنای اشتباهی است

بنگاه‌های معاملاتی که بعضی‌ از آنها نقش دلالانی را بازی می‌کنند که هر چه قیمت‌ها افزایش پیدا کند درآمدشان از محل این افزایش بیشتر خواهد شد و یکی از دلایل افزایش قیمت در مسکن می‌تواند همین موضوع  باشد که باید دولت فکری به حال این قضیه کند و آن را کنترل کند.

قاعده و مبنای پرداخت حق‌الزحمه در بنگاه‌های معاملاتی مبنای اشتباهی است که براساس میزان درصد اجاره‌بها و خرید و فروش ملک تعیین می‌شود، طبیعی است اینها اشتیاق دارند تا هرچه می‌توانند قیمت‌ها را بالاتر برده و سود بیشتری را نصیب خود کنند.

بعضی از بنگاه‌ها برای رسیدن به سود بیشتر با شیوه‌های مختلفی از طریق شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خرید و فروش و اجاره مسکن که یکی از دلایل افزایش‌ها هم همین سایت‌ها بودند، انجام می‌‌دهند و اینها با ایجاد فضای روانی جامعه را دچار التهاب و تنش می‌کنند که همواره شاهد افزایش قیمت‌ها در خصوص بحث خودرو، مسکن و اجاره مسکن بودیم و هستیم.

اجاره به شرط تملیک در ایران جان نگرفت

فارس: چرا در ایران اجاره به شرط تملیک و اعطای وام با سود کم و به میزان 70 تا 80 درصد قیمت خانه مانند کشورهای توسعه یافته اجرایی نشد؟ 

حسینی شاهرودی: در مجلس و کمیسیون عمران بحث‌های زیادی در این مورد شده است  به نحوی که در بدو شروع بنا بود همین اتفاق بیافتد که واگذاری به شکل اجاره به شرط تملیک انجام شود نه فروش یا پیش‌فروش تا از این طریق مردم بتوانند خانه‌دار شوند.

در این شرایط شاهدیم 2 واحد مسکونی مثلاً یکی 8 سال قبل واحد خود را با حداقل قیمت تحول گرفته اما یکی هنوز تحویل نگرفته که با گذشت 7 یا 8 سال رقمی که می‌خواهد پرداخت کند بسیار گزاف است.

به خاطر تأخیری که در ساخت و واگذاری واحد مسکونی پیش آمده چون بانک دوره مشارکتش 2 یا 3 سال بوده و طی شده الان 5 یا 7 سال از آن می‌گذرد یک تناقضی ایجاد شده که بالاخره این چند سال تأخیری که در ساخت این مسکن ایجاد شده تورمی که به این مسکن و به اجناسی که پیمانکار کار کرده وارد شده را چه کسی باید پرداخت کند؟ آیا دولت باید پرداخت کند یا در حقیقت خریدار.

دولت اراده‌ای برای ادامه مسکن مهر نداشت

اگر این واحدهای مسکونی در قالب اجاره به شرط تملیک انجام می‌شد و سرمایه‌گذار اصلی آن بانک‌ها بودند و به متقاضیان واگذار می‌کردند شاید هیچیک از این مشکلات حقوقی در دادگاه‌ها را نداشتیم و 4 میلیون نفری که بنا بود صاحب مسکن مهر باشند الان  همه آنها در خانه‌هایشان بودند و این مسیر می‌توانست ادامه داشته باشد.

متأسفانه این مسیر در همان اوایل عوض شد و این دولت هم اراده‌ای برای آن نداشت؛ خصوصاً این موضوع از سوی وزیر سابق (آخوندی)  در ورود به مسکن، ساخت و تأمین مسکن که در حقیقت از مواد قانونی است متأسفانه اراده‌ای بر این موضوع وجود نداشت.

اخیراً اتفاقاتی در حوزه مسکن و شهرسازی در تأمین مسکن صورت گرفته که حالا باید دید شیوه آن چگونه است و باید مراقبت کرد اشتباهی که در گذشته افتاد دوباره تکرار نکنیم. ضمن اینکه در بخش خصوصی هم دخالتی نمی‌کنیم، اما مجلس و دولت از باب سیاست‌گذاری باید ورود حمایتی داشته تا بتوانند افرادی که نیاز به مسکن دارند را صاحب خانه کنند.

فارس: آیا دولت لایحه‌که قابلیت اجرا داشته باشد را به مجلس ارائه کرده است؟

حسینی شاهرودی: لایحه‌ای در خصوص تأمین مسکن برای شهروندان یا جوانان هنوز از سوی دولت ارائه نشده و قرار بود دولت به اصطلاح قاعده‌ای را در این بحث تدوین کند؛ حالا اگر نیازی به مجوزهای مجلس دارد یا قانونی تصویب شود من تا به حال چیزی ندیده‌ام و اگر در کمیسیون عمران هم موضوعی مطرح شده باشد بنده بی‌خبر هستم.

30 درصد قیمت ساخت‌وسازها مربوط به مصالح ساختمانی است چرا وزارت راه و شهرسازی جهت کاهش قیمت تمام شده مسکن مانند اعطای وام ارزان و زمین رایگان کاری نکرده است و وقتی طرح جامعی در این خصوص نباشد دولت هم نمی‌تواند به اصطلاح کلنگی وارد شده و یک روز بگوید زمین می‌دهم و روز دیگر یارانه به مصالح ساختمانی،  سپس بخواهد یارانه به شهرداری برای رایگان کردن پروانه‌‌ها و حامل‌های انرژی و امتیازهایی از این قبیل بدهد؛ چرا که باید طرح جامعی در دست باشد مانند مسکن مهر.

طرح مسکن مهر هرچند نواقص بسیاری داشت اما طرحی بود که صفر تا صد آن دیده شده بود؛  که البته به خاطر اشتباهات و نواقصی که داشت باعث شد توفیقی در تکمیل آن ایجاد نشود.

لایحه‌ای در خصوص تأمین مسکن شهروندان یا جوانان از سوی دولت ارائه نشده 

طرح جامعی باید در بحث مسکن وجود داشته باشد که دولت، بانک‌ها و بخش خصوصی همگی تکلیف‌شان روشن شود و در این شرایط که با افزایش روزافزون قیمت مسکن و اجاره مسکن مواجه هستیم انتظار داریم دولت ورود پیدا کرده تا برنامه‌ای برای این موضوع داشته باشیم که متأسفانه تا الان اقدامی نشده است.

فارس: چرا دولت با نگاه سیاسی به مسکن مانع از توسعه آن و خانه دار شدن همه اقشار شد؟ آیا مجلس نمی‌توانست این ضعف را جبران کند؟

حسینی شاهرودی: موضوع مسکن برای مردم امری حیاتی است اما دولت با نگاه سیاسی مانع از توسعه این صنعت شد در حالیکه با 230 شغل دیگر هم مرتبط است؛ اگر دولت در جایی کوتاهی کند و مجلس بخواهد طرح ارائه بدهد اشتباه است چرا که  باید اراده‌ای برای اجرای آن وجود داشته باشد.

وقتی شما طرحی را می‌نویسید خیلی از قوانین ما چه در برنامه توسعه، چه در برنامه بودجه سنواتی، چه در طرح‌های مستقل و بالا دستی در اجرای آن نه دولت بلکه دولت‌ها دچار مشکل بوده و هستند.

نظام‌های مالیاتی، بانکی، صادرات، واردات، گمرک و بقیه حوزه‌های اقتصادی دخیل در امر مسکن، همچنین محیط زیست و مباحثی مانند سیلاب‌هایی که ناشی از تصویب محیط زیست و دخالت در رودخانه‌ها و جاهای دیگر را شاهد بودیم همه دارای قانون است اما قانون به درستی اجرا نشده است.

مجلس هم در خیلی از جاهایی که قانون اجرا نشده با سؤال، تذکر، و استیضاح به آن ورود کرده اما مجلس که دیگر نمی‌تواند دولت را تغییر بدهد و بگوید دولت عوض می‌کنم. البته طبیعتاً وقتی دولت در شرایط بحران و خاصی قرار دارد باید مراقبت کنیم تا آسیب جدی‌تری به پایه و اساس نظام وارد نشود.

مجلس به جا و به موقع اعلام نظر و موضع کرده است اما اراده‌ای که باید در یک یا چند حوزه اقتصادی در دولت باشد متأسفانه در خیلی از مواقع شاهد آن نبوده‌ایم تا بتوان کاری را پیش برد.

ما در کمیسیون اقتصادی مجلس تذکر دادیم، سؤال کردیم، دعوت کردیم از دوستان و طرح دادیم؛ اما وقتی طرح‌ها به شورای اقتصادی دولت رفت دیدیم خروجی آن چیز دیگری است و از دلش ارز ترجیحی 4200 تومانی به عنوان ارز تک نرخی بیرون آمد و همه ارزها ممنوع شد.

به دنبال این تصمیم دیدیم که چالش بزرگی در کشور به وجود آمد و بانک مرکزی خطایی بزرگ انجام داد که مجلس هم متناسب با اختیاراتش ورود پیدا کرد. ضمن اینکه گاهی اوقات می‌بینیم طرحی می‌آید مثل بحث ساماندهی ارزی ولی در مجلس پس می‌زنند و ریاست محترم مجلس می‌گوید به مصحلت نیست یا دولت می‌گوید اگر طرحی بدهید من عمل نمی‌کنم و چالش ایجاد می‌شود.

یک میلیون مسکن مهر باقیمانده متعلق به مردم است نه دولت گذشته!

فارس:‌ چرا دولت یازدهم و دوازدهم به مسکن مهر بی توجه است؟ 

حسینی شاهرودی: مسکن یکی از همان حوزه‌هایی بود که ما از بدو مجلس دهم، این چالش را داشتیم که آقای دولت یازدهم یا دوازدهم تکلیف حداقل همان یک میلیون مسکن مهر باقیمانده را روشن کنید زیرا اینها متعلق به دولت گذشته نیست بلکه متعلق به یک میلیون خانواده است که باید بیایند در خانه‌هایشان بنشینند و شاید اگر این اتفاق می‌افتاد الان این چالش جدی در امر مسکن را نداشتیم.

 

این یک میلیون مسکن مهر باقیمانده هم متعلق به شهروندان تهران است و هم دیگر شهرستان‌های کشور که متأسفانه تا به حال اراده‌ای برای انجام آن نبوده است. طبیعتاً در مجلس290 نماینده تصمیم می‌گیرند نه یک نماینده؛ چرا که خیلی از طرح‌ها می‌آید، سؤال‌ها از وزیر می‌آید، اما نماینده مجلس بنابه هر دلیلی قانع می‌شود.

چالش جدی مجلس نداشتن استحکام و انسجام در آرا است

چالش جدی ما در مجلس این است که مجلس استحکام ندارد و یک انسجامی در آرا نیست؛ طبیعی است که 290 نفر با سلیقه‌های مختلف سیاسی یا مدیریتی نمی‌توانند تصمیم واحدی را برای یک موضوع اتخاذ کنند.

زمان آقای آخوندی (وزیر وقت) درگیر یک نگاه متفاوت غیرفنی و غیر علمی در حوزه مسکن بودیم که در آن یک لجبازی با دولت گذشته احساس می‌شد و در همان ابتدا در مورد مسکن مهر به شدت موضع گرفته شد.

با اعلام موضع این دولت به خصوص وزیر وقت راه و شهرسازی به مسکن مهر اما در کنار آن هیچ طرح جایگزینی نداشت که اگر مسکن مهر برای کشور سودی نداشته شما چه طرحی دارید و جایگزین آن چیست که شاهد افزایش 200 تا 300 درصدی مسکن به یکباره نباشیم.

فارس: دلیل افزایش 200 درصدی اجاره‌بهای مسکن در چند ماه اخیر چیست؟ 

حسینی شاهرودی: متأسفانه این دولت نه طرح جایگزینی ارائه کرد و نه طرح‌های گذشته را ادامه دادند؛ مجلس هم تکلیفی دارد؛ نهایت آن سؤال از وزیر است، وزیر پاسخ می‌دهد نماینده قانع نمی‌شود، به رأی می‌گذارند که باید 290 نماینده آن را تأیید کنند و نظر بدهند و در بحث تحقیق و تفحص و استیضاح هم همین‌طور است.

مجلس موضوعات را بارها طبق ماده 236 قانون به دستگاه قضا ارجاع داده تا دستگاه قضا به موضوع رسیدگی کند، اما قبل از این اقدام از سوی مجلس دولت برای حل موضوع باید اراده‌ای داشته باشد تا کار به اینجا نکشد. ما هیچگونه نقص و کمبودی در قانون نداشته‌ایم و نخواهیم داشت و هرجا هم کمبودی باشد مجلس نشان داده که در میدان حضور دارد.

می‌دانستیم 14 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی فساد خواهد داشت

فارس: انتقادات زیادی به نحوه تخصیص، واردات و توزیع کالاهای اساسی از سوی دولت وجود دارد؛ علت انتقادات به ارز 4200 چه بود؟ 

حسینی شاهرودی: اگر بنا باشد دولت اتفاق نو و خوبی را در حوزه‌های اقتصادی به خصوص در بحث مسکن داشته باشد مجلس همواره استقبال کرده هرچند جاهایی هم به ناچار این کار را کرده مانند تأمین ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی.

با اینکه می‌دانستیم در 14 میلیارد دلار ارز ترجیحی 4200 تومانی کالاهای اساسی فساد و رانت وجود دارد اما به خاطر اینکه بهانه را از دولت بگیریم و به مردم بگوییم ما این یارانه کلان نفتی را برای تأمین کالاهای اساسی شما گذاشتیم آن را مصوب کردیم که مردم باید از دولت این حق خود را مطالبه کنند.

در نهایت الان هم شاهد هستید که در مجلس باز بحث ارز ترجیحی مطرح است که دولت چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است. ما قانون تصویب می‌کنیم به دنبال آن نظارت داریم سپس سؤال می‌کنیم تا شفافیت ایجاد شود.

مجلس گزارش درستی از مبالغی که به عنوان ارز ترجیحی هزینه شده نداریم اما طبق اطلاعات کلی مبالغی به نهاده‌های دامی و کشاورزی برای تأمین مایحتاجی مثل گوشت داده شده اما ظاهراً بعد از عید داده نشده و اگر هم اختصاص یافته اثر وضعی آن را در جامعه ندیده‌ایم.

نظام توزیع دچار اخلال و مشکل است

باید توجه داشت که نظام توزیع ما دچار اخلال و مشکل است و اگر وارداتی هم باشد طبیعتاً نظام توزیع دچار مشکل خواهد بود و نمی‌تواند توزیع متوازنی در سطح جامعه داشته و یا به جامعه هدف برسد.

طرح‌‌هایی که وزارت صنعت و سازمان تجارت داشته در بحث توزیع در برخی تشکل‌های اقتصادی مثل تعاونی‌ها و تشکل‌هایی که به وزارت کار، مؤسسات اقتصادی، کارخانجات بزرگ و یا حتی تعاونی‌های روستاییان مربوط می‌شود را تا الان شاهد نبودیم که از این امکان در بحث تأمین کالای اساسی بهره‌ای ببرند.

ظاهراً منابعی برای تأمین دارو و نهاده‌های کشاورزی اختصاص یافته، اما آماری نداریم

ظاهراً منابعی به بحث تأمین دارو و نهاده‌های کشاورزی اختصاص داده‌ شده که ما هنوز آمار آن را نداریم و شاید دولت گزارشی از آن را به کمیسیون بودجه داده باشد ولی به کمیسیون اقتصادی هنوز هیچ آمار یا گزارشی ارائه نشده است.

مردم باید در هنگام رأی دادن اظهارات و عمل من را  به عنوان نماینده و یا آقای رئیس جمهور که حرف و عملش را می‌بینند قضات کرده سپس با دید باز و آگاهی کامل تصمیم بگیرند و رأی خود را در صندوق رأی بیندازند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عناوین «برای زوج های جوان بدون مسکن زمین با قیمت مناسب در اختیار گذاشته شود» ، «راه اندازی سامانه اطلاعات بازار مسکن کشور برای کاهش چشمگیر نرخ مسکن» ، «ساماندهی اوضاع مسکن با تغییر در رویه حاکم بر مشاورین املاک» ، «کنترل و مدیریت بازار مسکن شهر تهران از طریق تعویض مسکن قدیمی با نوساز توسط دولت» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول