اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

وزارت راه در حوزه شهرسازی هم ورود کند/پرهیز دولت از انفعال در قبال بحران مسکن

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: از وزیر راه و شهرسازی انتظار داریم به سیاست‌های مربوط به شهرسازی که اینقدر به بهانه تامین مسکن و دیگر موارد لجام گسیخته شده است، ورود جدی داشته باشد.

وزارت راه در حوزه شهرسازی هم ورود کند/پرهیز دولت از انفعال در قبال بحران مسکن

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به وضعیت کنونی بازار مسکن، اظهار داشت: به نظر من شروع تلاطم در بخش مسکن بخاطر تصمیمی بود که سال گذشته در بحث کاهش نرخ سپرده‌ها گرفته شد.

وی افزود: مردم در این وضعیت متلاطم اقتصادی به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن هستند و این باعث جریان پیدا کردن و سمت و سو یافتن سرمایه‌گذاری مردم به سمت مسکن بود.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: البته برخی سپرده‌گذاری‌ها در مؤسسات مالی اعتباری، بحران‌هایی را ایجاد کرد و همه اینها پول‌های سردرگمی است که مردم را دچار اضطراب کرد، لذا به دنبال جایی برای سرمایه‌گذاری بدون ریسک بودند و سرمایه‌ها به سمت مسکن و ارز روانه شد؛ در واقع مردم به فکر سرمایه‌گذاری در جایی می‌گردند که در مواقع بحرانی ارزش مالی آن ثابت مانده یا افزایش پیدا نمی‌کند. 

صادقی همچنین گفت:‌ من فکر می‌کنم تا زمانی که سیاست‌های اثرگذار در بخش اقتصاد کلان اصلاح نشوند، این مسائل و مشکلات هم حل نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همیشه حرف وزیر مسکن سابق یعنی آقای آخوندی این بود که وظیفه ما در بخش مسکن وظیفه تولی‌گری و تصدی‌گری نیست.

* بحران مسکن سیاست‌گذاری فعال دولت را می‌طلبد

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از وضعیت کنونی مسکن، گفت: می‌گویند در مسکن کار ما سیاست‌گذاری است اما بنده  معتقدم اگر دولت به جای درگیر شدن به صورت مستقیم در مسائل مسکن، به بخش سیاست‌گذاری در این حوزه روی بیاورد بخش اعظمی از مشکل حل می‌شود.  البته به شرطی که این سیاست‌گذاری منفعلانه نباشد و در صورت فعال شدن آن می‌تواند بازار مسکن را ساماندهی کند.

عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا این سیاست‌گذاری می‌طلبد نرخ و تعرفه مشخصی برای بخش مسکن تعیین شود تا دلالان و صاحبان املاک به صورت سلیقه‌ای اعمال سلیقه نکنند؟ بیان کرد: البته این بحث، تخصصی است و بخشی از آن به همان مطالبی که عرض کردم برمی‌گردد. یعنی اقتصاد کلان و تصمیمات آن خود در بخش‌های مختلف پیامد دارد از جمله بخش مسکن؛ در واقع همان سیاست‌‌های مالی و ارزی است که روی همه چیز تاثیر می‌گذارد.

صادقی ادامه داد: فردی که احساس می‌کند ارزش پول او در مقایسه با ارزهای خارجی کاهش پیدا می‌کند مشخص است دنبال جایی می‌گردد که سرمایه‌گذاری کند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: مطابق با اطلاعاتی که بنده کسب کردم بخش‌ مسکن ما اکنون ظرفیت‌های مازاد بر نیاز دارد یعنی مسکن‌های خالی داریم؛ این نشان می‌دهد مازاد بر نیاز مسکن در کشور تولید شده است لذا مردم به شکل کالای سرمایه‌ای به آن نگاه  می‌کنند، پس با فهم این مساله، می‌توان در این عرصه سیاست‌گذاری داشته باشیم.

وی عنوان کرد: بخش‌های نظارتی نیز مهم است، از آنجا که تصدی‌گری از دولت گذشته به ارث رسیده است این موضوع هم مهم و مورد توجه است. یا در بحث بافت‌های فرسوده یا همان بازآفرینی فضای شهری نیز باید توجه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: من به خصوص از وزیر مسکن انتظار دارم که در حوزه شهرسازی ورود کند یعنی به سیاست‌های مربوط به شهرسازی که اینقدر به بهانه تامین مسکن و دیگر موارد لجام گسیخته شده است، ورود جدی داشته باشد.

صادقی خاطرنشان کرد: در کلانشهرها ما دچار این همه تراکم هستیم که خود تبعات اجتماعی زیست‌محیط و موارد عدیده از جمله بحث گرانی مسکن را به وجود می‌آورد. در واقع مسکن در کلانشهرها برای کسب سرمایه و درآمد برای شهرداری‌ها تلقی شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول