اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

تریبون نماز جمعه متعلق به هیچ جناحی نیست

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه تریبون نماز جمعه را به هیچ گرایش سیاسی و حزبی متعهد نکرده‌ام، گفت: این تریبون متعلق به انقلاب و نظام اسلامی و مواضع اصولی آن است.

تریبون نماز جمعه متعلق به هیچ جناحی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، پنجم مرداد سال 1358 بود که پس از پیشنهاد آیت‌الله طالقانی (ره) به امام خمینی (ره) مبنی بر برگزاری نماز جمعه در تهران، امام راحل عظیم‌الشان ضمن موافقت و استقبال از این پیشنهاد مسئولیت اقامه آن را نیز به خود این روحانی وارسته و انقلابی سپرد.

از آن روز به بعد به مرور در سراسر ایران اسلامی ندای بلند حق‌خواهی، عدالت‌طلبی و حراست از کیان اصول انقلاب از تریبون نماز جمعه بلند شد و تا به امروز به برکت خون شهدا و هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب این سنگر انقلاب با قدرت به کار خود و نقش‌آفرینی در ارشادات سیاسی و اجتماعی ادامه می‌دهد.

پنجم مرداد امسال چهلمین سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از انقلاب اسلامی و آغاز هفته گرامیداشت نماز جمعه بود، به همین منظور امروز و در میانه‌های این هفته مبارک در تدبیری شایسته از سوی فرماندار شهرستان گنبدکاووس جلسه شورای اداری این شهرستان با محوریت تجلیل و تکریم از امام جمعه، ائمه جمعه اهل تسنن، اعضای ستادهای نماز جمعه و ... در محل فرمانداری گنبدکاووس برگزار شد.

*  نماز جمعه در بزنگاه‌های انقلاب به کمک نظام و ملت آمده است

فرماندار گنبدکاووس در این نشست با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی امروز 40 سال است که در جای جای ایران اسلامی نماز جمعه را برپا می‌کنیم، اظهار کرد: در سال‌های متمادی گذشته این نماز سیاسی و عبادی جمعه بوده است که در مقاطع حساس و بزنگاه‌های انقلاب به کمک ملت، دولت و نظام آمده و همواره پشتیبان حرکت‌های اعتلابخش در کشور بوده است.

عبدالقدیر کریمی نهاد امامت جمعه و نماز دشمن‌شکن جمعه را یکی از سنگرهای کلیدی در پیشرفت اهداف انفلاب و بصیرت در جامعه دانست و افزود: در طی این سال‌های مختلف دشمنان همواره با رصد نمازهای جمعه مواضع اصولی انقلاب را از این تریبون دریافت کرده و بارها و بارها در مسیر اجرای نقشه‌های شوم خود به واسطه خطبه‌های روشنگرانه امامان جمعه ناکام مانده‌اند.

* آرامش و همدلی ارمغان برگزاری باشکوه نمازهای جمعه شیعه و سنی در گنبدکاووس

وی با بیان اینکه تریبون نماز جمعه در گنبدکاووس محور وحدت و انسجام اقوام و مذاهب و همه نیروهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: نماز جمعه گنبدکاووس و امام جمعه از جمله عوامل پیشرفت و موفقیت شهرستان در ایفای نقش‌های بزرگ در سطح استان و کشور هستند.

فرماندار گنبدکاووس آرامش، همدلی و توسعه را ارمغان برگزاری باشکوه نمازهای جمعه اهل تشیع و تسنن در این شهرستان عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با حمایت همه جانبه از این تریبون معنوی به اعتلای فرهنگ کشور کمک کنیم.

* تریبون نماز جمعه متعلق به هیچ حزب و گروهی نیست

امام جمعه گنبدکاووس در این جلسه با اشاره به اینکه خداوند متعال در قرآن کریم چهار ماه را حرمت و کرامت داده است، ادامه داد: این چهار ماه به حرمت و احترام حج است که سه ماه به دلیل بسترسازی و قرار گرفتن در حج تمتع و یک ماه رجب برای عمره رجبیه مورد عنایت قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام محمود ترابی با بیان اینکه در نظام تربیت اسلامی باید ایام‌الله و معلومات تاریخ را دانسته و نسبت به آنها ادای احترام کنیم، تصریح کرد: در آستانه دهه نخست ماه ذی‌الحجه هستیم و باید با تمام توان برای بهره‌مندی از این ایام ناب برنامه‌ریزی کنیم.

وی نماز جمعه را در جامعه امروز سپر بلای جهنم دانست و تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز پیشرفت جامعه را بدون حمایت و حضور جدی حکومت دینی در بطن جامعه غیرقابل تحقق می‌دانند و نماز جمعه را یکی از مهم‌ترین ارکان این حکومت دینی برشمرده‌اند.

امام جمعه گنبدکاووس با تاکید بر اینکه مسوولان و مدیران خودشان حضور در نماز جمعه و نمازهای جماعات را جدی بگیرند، ادامه داد: هر چند انصافا حضور فرماندار، معاونین فرمانداری و برخی ادارات در نماز جمعه بسیار خوب است اما انتظار ما حضور در نمازهای جماعات مساجد و افزایش حضور مدیران به همراه پرسنل در نماز جمعه است.

ترابی کارکردهای امام جمعه را در دو محور نماز جمعه و دفتر امام جمعه تقسیم‌بندی کرد و افزود: ما در خطبه‌های نماز جمعه برای تقویت انقلاب و مواضع نظام و اعتلای فرهنگ دینی در جامعه تلاش می‌کنیم و با ارشاد سیاسی و فرهنگی به دنبال رفع مشکلات پیش‌روی پیشرفت کشور بدون گرایش به جناح‌ها و احزاب هستیم و در دفتر خود نیز حامی مدیران و نهادها برای حرکت به سمت پیشرفت هستیم.

* نماز جمعه محور وحدت و انسجام ملی و دینی است

امام جمعه اهل تسنن شهر اینچه‌برون نیز در این نشست با اشاره به اینکه تاریخ اسلام ما از همین برپایی نماز جمعه آغاز شده و به واسطه برپایی این فریضه الهی نیز تداوم یافته است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی نیز تداوم راه انبیاء الهی و زمینه‌ساز حکومت دینی و اسلامی بود با همین نماز جمعه انس برقرار کرد و بار دیگر آن را به صورت اصولی و جدی احیا کرد.

حاج آخوند هوشمند با بیان اینکه خداوند متعال از مسیر نماز جمعه به اسلام عزت بخشید، افزود: شاید در برخی از امور مسلمانان نسبت به اهل کتاب در تاخر باشند اما در این مورد این اسلام است که بر همه ادیان مقدم شده است.

وی نماز جمعه را محور وحدت و انسجام اسلامی دانست و تاکید کرد: روز جمعه در احادیث ما به عنوان عید مطرح شده است که فرشتگان الهی برای حضور یافتگان دعای خیر و برای کسانی که همواره حضور داشته و در مواقعی نیستند آروزی رفع گرفتاری برای حضور مجدد در نماز جمعه می‌کند.

گفتنی است در پایان این دیدار از سوی فرماندار شهرستان گنبدکاووس از حجت‌الاسلام محمود ترابی که چهارمین سال حضورش در گنبدکاووس را آغاز کرده و حاج آخوند هوشمند امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس و امام جمعه اهل تسنن شهر اینچه‌برون با اهدای هدایایی به رسم یادبود تقدیر و قدردانی شد.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول