اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

توطئه ترور سفیر ترکیه در تهران خنثی شد

توطئه تعدای از ارامنه که در پوشش یک گروه سیاسی قصد حمله به مراکز و منابع ترکیه در ایران و نیز ترور سفیر این کشور در تهران را داشتند کشف و خنثی شد.

توطئه ترور سفیر ترکیه در تهران خنثی شد

رخدادهای 14 شهریور 63

چکیده:

  • خلبان، خدمه پرواز و سرنشینان هواپیمای ربوده شده چگونگی دزدی هوایی عراق را تشریح کردند.

 

  • طرح ترور سفیر ترکیه در تهران خنثی شد.

 

  • نخست وزیر سیاست های تنظیم بودجه سال 64 را تشریح کرد.

 

  • 37 کشور در نمایشگاه بین المللی تهران شرکت می کنند.

 

  • 6 ارتفاع مهم در مناطق مرزی پیرانشهر و قندیل عراق آزاد شد.

 

ادامه تلاش ها برای بازگرداندن هواپیمای ربوده شده

خلبان، خدمه پرواز و سرنشینان هواپیمای ربوده شده ایرانی که پیش از ظهر دیروز وارد کشورمان شدند چگونگی دزدی هوایی عراق را تشریح کردند.

بر اساس این گزارش خلبان این هواپیما گفت: رژیم عراق طی مدت اقامت ما در عراق بر اساس برنامه از پیش تنظیم شده و در جهت اهداف تبلیغاتی این رژیم مسافرین را به نقاط مختلف زیارتی می برد و سعی می کرد به مسافرین که آنها را به اجبار در عراق نگه داشته بود وانمود کند که اوضاع اقتصادی و سیاسی وخیم رژیم عراق در وضع مطلوبی است. مسافرین این هواپیما نیز در مصاحبه های جداگانه اعلام می کردند ما از عراقی ها خواستیم اجازه بدهند تا با مردم عراق صحبت کنیم اما آنها اجازه نمی دادند. در مدت اقامت اجباری خود نیز تمامی حرکات ما زیر نظر بود و از سوی عراقی ها برای استفاده های تبلیغاتی فیلم برداری می شد. به گفته یکی دیگر از مسافرین مقامات بعثی طی این مدت مسافرین را به جاهایی که تازه ساخته شده بود جهت  بازدید می بردند تا این گونه القاء کنند که وضع اقتصادی عراق مطلوب است. به گفته مقامات هواپیمایی کشور ایران به تلاش خود برای بازگرداندن هواپیما و محاکمه هواپیماربایان ادامه خواهد داد.(1)

 

توطئه ترور سفیر ترکیه در تهران خنثی شد

توطئه تعدای از ارامنه که در پوشش یک گروه سیاسی قصد حمله به مراکز و منابع ترکیه در ایران و نیز ترور سفیر این کشور در تهران را داشتند کشف و خنثی شد. بنا بر این گزارش این گروه قصد داشت یک عملیات گسترده ای را در رابطه با ضربه زدن به مراکز و منافع ترکیه در ایران به اجرا درآورد که از جمله آن ترور سفیر این کشور در تهران بوده است. درباره جزئیات کشف این توطئه و چگونگی دستگیری اعضای گروه مزبور اطلاعات بیشتری مخابره نشده است.(2)

 

موسوی: باید کسری بودجه را به حداقل برسانیم

سمینار یک روزه بررسی بودجه سال 64 کشور دیروز با حضور نخست وزیر، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونین طرح و برنامه وزراتخانه ها در محل سازمان برنامه و بودجه کشور تشکیل شد آقای موسوی نخست وزیر در این سمینار گفت: کسری بودجه ای که در بودجه امسال منظور شده است هر چند نسبت به قبل معقول تر شده است ولی هنوز منابع تامین و تحقق درآمدهای آن مقدور نشده است و باید سعی کنیم برای سال 64 کسری بودجه را از بین ببریم و یا حداقل برسانیم.

نخست وزیر با ارائه ارقامی به میزان تورم نیز در کشور اشاره کرد و گفت: ما در سال 59 تورمی به میزان 5/32 مواجه بودیم که سال به سال از این میزان کاسته شده است که این موضوع خوشحال کننده است. در تنظیم بودجه سال آینده نیز باید سعی کنیم میزان تورم را پایین بیاوریم. موضوع جنگ و رشد کشور نیز در بودجه باید لحاظ شود.(3)

 

حضور 37 کشور در نمایشگاه بین المللی تهران

روابط عمومی مرکز توسعه صادرات ایران اعلام کرد دهمین نمایشگاه بین المللی تهران با شرکت 37 کشور از پنج قاره جهان و صدها موسسه و کارخانه تولیدی و بازرگانی و خدماتی ایرانی روز 20 شهریور ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی ایران گشایش خواهد یافت. کشورهای جمهوری فدرال آلمان، استرالیا، اسپانیا، ایتالیا، برزیل، چین، ژاپن، سوئد، لهستان، چکسلواکی، هندوستان، یونان، شوروی و نیکاراگوئه از جمله کشورهایی هستند که در این نمایشگاه شرکت خواهند داشت و تولیدات خود را در 18 رشته به نمایش می گذارند.(4)

 

تصرف 6 ارتفاع مهم در غرب کشور

نیروهای سلحشور اسلام در ادامه عملیات فتح علیه مزدوران استکبار جهانی در غرب کشور موفق شدند 6 ارتفاع مهم را در مناطق مرزی پیرانشهر و قندیل عراق از لوث وجود دشمن آزاد کنند. بر اساس این گزارش در این عملیات گسترده لشکریان اسلام علاوه بر هلاکت 71 نفر و زخمی کردن تعداد زیادی از مزدوران استکبار جهانی مقادیر زیادی غنائم نیز از این مزدوران به دست آوردند. همچنین در این عملیات موفقیت آمیز 40 تن از فریب خوردگان خود را تسلیم نیروهای اسلام کردند که در بین آنها تعدادی از فرماندهان مزدوران استکبار جهانی نیز دیده می شود. گزارش دیگری نیز حاکیست در ادامه فرار روز افزون مردم به ستوه آمده از ظلم وستم صدام 26 تن از خواهران و برادران مسلمان عراقی طی هفته گذشته از مرز کردستان وارد ایران شده و از مقامات جمهوری اسلامی ایران درخواست پناهندگی کردند.(5)

منابع:

1. اطلاعات، 14 شهریور 63، ص 3
2. اطلاعات، 14 شهریور 63، ص 3
3. جمهوری اسلامی، 14 شهریور 63، ص 15
4. اطلاعات، 14 شهریور 63، ص 2
5. کیهان، 14 شهریور 63، ص 22

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول