اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

جمهوری اسلامی تا آخر مردم را می خواهد

امام خمینی: ما مردم را لازم داریم، یعنی جمهوری اسلامی تا آخر مردم را می خواهد. این مردمند که این جمهوری را به این جا رساندند و این مردمند که باید این جمهوری را راه ببرند تا آخر.

جمهوری اسلامی تا آخر مردم را می خواهد

رخدادهای 5 شهریور 63

چکیده:

  • امام خمینی: فشار انقلاب روی دوش محرومین بوده است و باید برای محرومین کار کنید.

 

  • در پی رهنمودهای مهم امام امت در دیدار با هیئت دولت نخست وزیر بخشنامه ای را به دستگاه های اجرایی کشور صادر کرد.

 

  • اجلاس وزرای 7 کشور عرب در بغداد با اعلام حمایت از رژیم بعثی به کار خود پایان داد.

 

  • نبردهای مسلحانه در بیروت بعد از 2 ماه دوباره از سرگرفته شد.

 

امام خمینی: جمهوری اسلامی تا آخر مردم را می خواهد

به مناسبت هفته دولت اعضای هیئت دولت به همراه رئیس جمهور و نخست وزیر با امام امت دیدار کردند.

امام در این دیدار فرمودند: خوب شما هم می دانید که مردم این دولت را و این جمهوری را بپا کردند و آن هم، نه همه مردم، این مردم پابرهنه، این بازاری و این متوسطین و این محرومین. فشار روی اینها بوده است، یعنی فشار انقلاب روی دوش این محرومین بوده. شما، اگر در خیابان ها، در تظاهراتی که مردم کردند در زمان رژیم سابق و بعد از او در اوایل انقلاب، اگر یک کسی بررسی کرده بود، می دید که در بین اینها از آنهایی که مرفه اند چند نفرند و محرومین چقدرند؟ محرومین اند که این کار را کردند. بنابراین، دولت شما دولت محرومین است، یعنی، باید برای محرومین کار بکنید.

امام ادامه دادند: کارهایی را که مردم نمی توانند انجام بدهند، دولت باید انجام بدهد. کارهایی که هم دولت می تواند انجام بدهد و هم مردم می توانند انجام بدهند، مردم را آزاد بگذارید که آنها بکنند، خودتان هم بکنید، جلوی مردم را نگیرید. فقط یک نظارتی بکنید که مبادا انحراف پیدا بشود، مبادا یک وقتی کالاهایی بیاورند که مخالف با اسلام است، مخالف با صلاح جمهوری اسلامی است.

امام تاکید کردند: ما مردم را لازم داریم، یعنی جمهوری اسلامی تا آخر مردم را می خواهد. این مردمند که این جمهوری را به این جا رساندند و این مردمند که باید این جمهوری را راه ببرند تا آخر، و این شما آقایان هستید که مردم را می توانید، وزارتخانه هایتان می تواند، اداراتتان می تواند راضی نگه دارد و می تواند خدای نخواسته اشخاصی در آن باشند که ناراضی باشند. و این را با قاطعیت عمل کنید. التزام شما ندارید که هر کس از سابق در این اداره بوده، حالا اگر چنانچه ضد انقلاب هم باشد، باید باشد. این را بیرونش کنید برود سراغ کارش، اگر یک کسی است می خواهد ضد انقلاب باشد، اما اگر کسانی هستند که از روی نادانی از چی خوب ارشادشان کنید، توجیهشان کنید که کارها را انجام بدهند و مردم را ناراضی نکنند. در هر صورت ما باید دنبال این معنا باشیم که مردم را نگه داریم و همین طوری که آقایان می گویند، بدون پشتیبانی مردم نمی شود کارکرد و پشتیبانی هم به این نیست که مردم الله اکبر بگویند این، این پشتیبانی نیست. پشتیبانی این است که همکاری کنند، همکاری این است که در تجارت همکاری کنند، شما مجال به آنها بدهید همکاری کنند.(1)

 

بخشنامه نخست وزیر در پی فرمایشات امام امت

در پیر رهنمودهای مهم امام امت در دیدار روز شنبه هیئت دولت با ایشان از سوی اقای نخست وزیر بخشنامه ای خطاب به کلیه دستگاه های اجرایی کشور صادر شد.

در بخشی از این بخشنامه آمده است: مسئولین دستگاه ها تاکیدات مکرر حضرت امام در مورد محرومین را نصب العین خود قرار داده و هرچه بیشتر موجبات رفاه حال آنان را در موارد مختلف، توزیع کالا و مصرف فراهم آورند. همه مسئولین بویژه همکاران عزیز در هیئت دولت تلاش کنند تا بتوانند شایستگی داشتن عنوان دولت محرومین را در پیشگاه امام امت و امت شهید پرور حفظ نمایند.(2)

 

پایان نشست وزرای خارجه 7 کشور عربی در بغداد

وزرای خارجه هفت کشور عربی(عراق، عربستان، کویت، اردن، مراکش، یمن شمالی و تونس) که دیروز در بغداد گرد هم آمدند تا آخرین تحولات جنگ تحمیلی را مورد بحث و بررسی قرار داده و امکان خاتمه دادن آن را بررسی کنند امروز همچنان که انتظار می رفت با اعلام حمایت از رژیم بعثی عراق و تاکید بر تحکیم مواضع اعراب در حمایت از این رژیم به کار خود پایان داد.

 اغلب مقامات حاضر در این نشست قبل از شروع اجلاس پیشاپیش جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده و از عراق حمایت کرده بودند. بعد از پایان این نشست وزرای خارجه هفت کشور عربی با صدام دیدار کرده و وی را در جریان مذاکرات خود قرار دادند.(3)

 

آغاز مجدد درگیری ها در بیروت

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد دیروز شبه نظامیان مسلمان و واحدهای ارتش لبنان با استفاده از سلاح های خودکار و آر پی چی در نزدیکی خط سبز بیروت به روی یکدیگر آتش گشودند. این اولین برخورد در نزدیکی خط سبز بیروت بعد از 2 ماه آتش بس به شمار می رود. پلیس لبنان اعلام کرد درگیری مزبور در پی مجروح شدن یک فلسطینی در نزدیکی خط سبز در غرب بیروت صورت گرفته است. از طرابلس در شمال لبنان نیز گزارش می رسد اوضاع در این شهر همچنان متشنج است و در درگیری های روزهای گذشته 115 نفر کشته و حدود 300 نفر زخمی شده اند. دولت لبنان تلاش دارد به کمک ارتش سوریه آرامش را مجددا به طرابلس برگرداند.(4)

منابع:

1. کیهان، 5 شهریور 63، ص 22
2. جمهوری اسلامی، 5 مرداد  63، ص 12
3. کیهان، 5 شهریور 63، ص 24
4. اطلاعات، 5 شهریور 63، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول