اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

فراخوان دیپلمات های سعودی از بیروت

یک منبع سعودی دیروز در بیروت گفت به دنبال حمله به کنسولگری این کشور در بیروت عربستان سعودی دیپلمات های خود را از بیروت فرا خوانده است.

فراخوان دیپلمات های سعودی از بیروت

رخدادهای 11 شهریور 63

چکیده:

  • جزئیات تازه ای از همکاری کویت و عراق برای ربودن هواپیمای مسافربری ایران فاش شد.

 

  • بیش از 150 هزار نفر از حجاج ایرانی و غیر ایرانی بزرگترین تظاهرات حج امسال را برگزار کردند.

 

  • آیت الله منتظری: کار اطلاعاتی در امور مربوط به توطئه های ضد انقلاب واجب است.

 

  • کشورهای عضو اتحادیه عرب درباره جنگ تحمیلی در تونس تشکیل جلسه می دهند.

 

  • عربستان دیپلمات های خود را از لبنان فراخواند.

 

افشای جزئیات تازه از هواپیمای ربوده شده ایرانی

بر اساس گزارش های ویژه یک نشریه عرب جزئیات تازه ای از همکاری کویت و عراق برای ربودن هواپیمای مسافربری ایرانی فاش شد.

روزنامه عرب زبان العمل الاسلامی در این باره نوشت: در حالی که هواپیمای ربوده شده ایرانی بر فراز آسمان کویت تقاضای فرود در فرودگاه بین المللی کویت را داشت اما کویت بنا به درخواست پایگاه هوایی صفوان عراق مبنی بر عدم اجازه فرود هواپیما پاسخ مثبت داد.

این نشریه می افزاید: در این حال هواپیما سرگردان در آسمان کویت مشغول پرواز بود که 10 هواپیمای جنگنده عراقی با کسب اجازه از کویت وارد حریم هوایی این کشور شده و دو فروند میگ با نزدیک شدن به این هواپیما آنرا مجبور به فرود در پایگاه نظامی شطره کردند. بر اساس گزارش ها هنوز رژیم عراق از بازگرداندن ایرباس و 206 مسافر و خدمه ایرانی آن خودداری می کند.(1)

 

برگزاری تظاهرات گسترده در مکه

مکه مکرمه دیروز بار دیگر شاهد فریادهای کوبنده و ضد استکباری بیش از 150 هزار تن از حجاج بیت الله الحرام برای اعلام برائت از مشرکین بود.

 بر اساس این گزارش در ابتدای این مراسم ابتدا شعارهایی توسط حجاج ایرانی و غیر ایرانی همچون مرگ بر آمریکا، مرگ بر روسیه و مرگ بر اسرائیل به زبان عربی داده شد سپس خلاصه ای از پیام امام خمینی به مناسبت برگزاری کنگره عظیم حج به زبان فارسی و عربی قرائت شد. در این مراسم حجت الاسلام موسوی خوئینی ها نماینده امام و سرپرست حجاج ایرانی بر بعد سیاسی حرکت عظیم حج و اعلام برائت از مشرکین تاکید کرد. گفتنی است پلیس مذهبی عربستان از این تظاهرات فیلم برداری و عکس برداری می کرد در حاشیه مسیرهای عبوری تظاهرکنندگان نیز ماشین های آبپاش متعددی در خیابان ها پارک شده بود. ماموران سعودی همچنین برای برهم زدن تظاهرات اقدام به نصب چند بلندگو در ساختمان های مجاور کرده بودند که از آنها صداهای مغشوشی پخش می شد.(2)

 

دیدار وزیر اطلاعات با آیت الله منتظری

حجت الاسلام محمدی ری شهری وزیر اطلاعات کشور در قم با آیت الله منتظری دیدار و گفت و گو کرد.

آیت الله منتظری در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت و حساسیت مسئولیت وزارت اطلاعات اظهار داشت: در بعضی موضوعات اقدام و پیگیری و به دست آوردن اطلاعات واجب و لازم بلکه از اوجب واجبات است مانند امور مربوط به توطئه های ضد انقلاب علیه اسلام و نظام جمهوری اسلامی و در بعضی جاهای دیگر تعقیب و کشف اطلاعات حرام خواهد بود مانند امور شخصی و داخلی مردم که هیچگونه ارتباطی با امر ضد انقلاب و توطئه علیه نظام ندارد.

آیت الله منتظری افزود: اهمیت این مسئولیت هم مربوط به تشخیص مرز بین اوامر واجب و حرام است که باید فوق العاده دقت شود و افراد متدین و عاقل که تندرو و تحت تاثیر احساسات و گرایشات این گروه و آن گروه قرار نگیرند برای این وزارتخانه انتخاب شوند.(3)

 

ادامه تلاش ها برای پایان جنگ ایران و عراق

شیخ صباح الحمد وزیر خارجه کویت در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: اجلاس سالانه وزرای خارجه و دفاع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هفته آینده 21 شهریور ماه در عربستان برگزار می شود. به گفته وی گردهم آیی سران اتحادیه عرب نیز ماه آینده در تونس برگزار خواهد شد و  طی آن تلاش های کمیته هفت نفره سازمان کنفرانس اسلامی برای رسیدگی به جنگ پنج ساله ایران و عراق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سازمان ملل، کنفرانس کشورهای اسلامی و کنفرانس عدم تعهد و شورای همکاری خلیج فارس کوشش می کنند تا به این جنگ پایان بدهند. (4)

 

فراخوان دیپلمات های سعودی از بیروت

یک منبع سعودی دیروز در بیروت گفت به دنبال حمله به کنسولگری این کشور در بیروت عربستان سعودی دیپلمات های خود را از بیروت فرا خوانده است. از بهمن ماه گذشته تا کنون این دومین بار است که دیپلمات های عربستان از لبنان فراخوانده می شوند. عربستان دولت لبنان را به دلیل سهل انگاری در حفاظت از این کنسولگری مورد سرزش قرار داد. شاهدان عینی گفته اند موقع حمله ماموران دولتی لبنان هیچ واکنشی را نشان نداند و کسی نیز دستگیر نشد. بر اساس گزارش ها علت حمله تاخیر کنسولگری در صدور ویزای مسلمانان لبنانی برای حضور در مراسم حج اعلام شده است.(5)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 11 شهریور 63، ص 2 و 5
2. اطلاعات، 11 شهریور 63، ص 2
3. اطلاعات، 11 شهریور 63، ص 3
4. کیهان، 11 شهریور 63، ص 24
5. اطلاعات، 11 شهرویر 63، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول