اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ایران خواستار پالایش جنبش عدم تعهد شد

وزیر کار کشورمان ضمن انتقاد از حضور برخی کشورها در جنبش عدم تعهد که وابستگی هایشان مشهود است خواستار ارزیابی مجدد اعضا و طرح معیارهای مشخص برای عدم تعهد و نیز پاکسازی جنبش از آلودگی ها شد.

ایران خواستار پالایش جنبش عدم تعهد شد

رخدادهای 22 اردیبهشت 63

چکیده:

  • فعالیت های انتخاباتی نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران و  88 شهر آغاز شد.

 

  • ناطق نوری: 252 داوطلب برای 126 کرسی نمایندگی مجلس در سراسر کشور رقابت می کنند.

 

  • هاشمی: ما اگر در این شرایط صلح رابپذیریم به اسلام ملت عراق و ملت خودمان و ملت های منطقه ظلم کرده ایم.

 

  • ایران خواستار ارزیابی مجدد اعضای جنبش عدم تعهد و پاکسازی آن از آلودگی ها شد. 

 

  • زد و خورد بین طرفداران وزرای کابینه و ارتش فالانژ در لبنان  بالا گرفت.

 

آغاز مجدد فعالیت های انتخاباتی در 89 شهر کشور

با اعلام نتایج بررسی انتخابات 144 حوزه کشور، وزارت کشور اعلام کرد که انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در تهران و 88 شهرستان برگزار می شود.

حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور طی بخشنامه ای به تمامی بخشداران و فرمانداران سراسر کشور اعلام کرد که می توانند اسامی نامزدهای مرحله دوم را اعلام کرده و پس از این اعلام نامزدها حق تبلیغات انتخاباتی دارند. بر اساس این گزارش 252 داوطلب نمایندگی مجلس در سراسر کشور مبارزه می کنند که 126 تن به مجلس راه خواهند یافت. 34 تن نیز در تهران برای راه یافتن به مجلس شورای اسلامی رقابت خواهند کرد.(1)

 

هاشمی: هیچ راهی جز ادامه جنگ نداریم

آیت الله هاشمی رفسنجانی نماینده امام در شورای عالی دفاع و رئیس مجلس شورای اسلامی دیشب با میهمانان خارجی شرکت کننده در دومین کنگره جهانی ائمه جمعه و جماعات دیدار کرد.

آقای هاشمی در این دیدار گفت: به طور کلی انقلاب ما برای اسلامی کردن کشور به وجود آمد و هرچقدر در این هدف کوتاه بیاییم از آرمان انقلاب دور مانده ایم و ما تصمیم داریم که حتی یک قدم از هدفمان دور نشویم و به این مسئله ایمان داریم.

رئیس مجلس افزود: بطلان این ادعا که اسلام نمی تواند جامعه را اداره کند در جمهوری اسلامی ایران عملا به اثبات رسیده و ما ثابت کردیم که می توان با قوانین اسلام دنیا را به بهترین نحو اداره کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که چرا جمهوری اسلامی ایران حاضر به صلح با عراق نیست گفت: ما اگر در این شرایط خدای ناکرده صلح را بپذیریم به اسلام، ملت  عراق، ملت خودمان و ملت های منطقه  ظلم کرده ایم ما هیچ راهی نداریم جز این که جنگ را ادامه دهیم و حزب بعث را در چاهی که خودش کنده بیندازیم.(2)

 

ایران خواستار پالایش جنبش عدم تعهد شد

ابوالقاسم سرحدی زاده وزیر کار و امور اجتماعی کشورمان که به همراه هیئت جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در سومین اجلاس وزرای کار کشورهای غیر متعهد در ماناگوا پایتخت نیکاراگوئه به سر می برد در نخستین روز کنفراس سخنرانی کرد.

وزیر کار کشورمان در این کنفرانس ضمن انتقاد از حضور برخی کشورها در جنبش عدم تعهد که وابستگی هایشان مشهود است خواستار ارزیابی مجدد اعضا و طرح معیارهای مشخص برای عدم تعهد و نیز پاکسازی جنبش از آلودگی ها شد و گفت: هنوز اصول عدم تعهد در میان کشورهای عضو رعایت نمی شود و هنوز هر کشوری معیار خاصی برای عدم تعهد از دیدگاه خود مطرح می کند و به همین خاطر است که رژیم دیکتاتور وابسته ای همچون رژیم بعثی حاکم بر عراق نیز خود را غیر متعهد می نامد و به کشوری واقعا غیر متعهد نظیر جمهوری اسلامی ایران یورش آورده است.

وی افزود: ما معتقدیم که در شرایط کنونی جنبش عدم تعهد در مقابل منشور و فلسفه وجودی خود قرار گرفته و می بایست با دست زدن به اقدامات اساسی از اصول خود دفاع کند.(3)

 

ادامه درگیری ها در بیروت

همزمان با سومین جلسه شورای وزرای لبنان روز گذشته در درگیری میان ارتش فالانژیست لبنان و مسلمانان انقلابی این کشور در امتداد خط حائل میان شرق و غرب بیروت 2 تن از جمله یک سرباز کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

منابع نظامی لبنان خاطر نشان کردند که این درگیری در حدود یک ساعت میان نیروهای ارتش و شیعیان جنبش امل ادامه داشت. طی این درگیری ها ده ها گلوله توپ در نزدیک کاخ ریاست جمهوری لبنان و تپه های مشرف به محل اقامت سفیر آمریکا در این کشور فرود آمد. از سوی دیگر دیروز برای اولین بار پس از جداسازی نیروها در تاریخ بیست و نهم فروردین ماه نیروهای دولتی و شبه نظامیان دروزی در منطقه سوق العرب با سلاح های خودکار مواضع یکدیگر را زیر آتش گرفتند. همزمان با این درگیری ها خانواده های لبنانی که فرزندانشان توسط فالانژها ربوده شده اند در خیابان های بیروت تظاهرات کرده و خواستار دیدار با عمر کرامی نخست وزیر شدند.(4)

منابع:

1. کیهان، 22 اردیبهشت 63، ص 27
2. جمهوری اسلامی، 22 اردیبهشت 63، ص12
3. اطلاعات، 22 اردیبهشت 63، ص 4
4. کیهان، 22 اردیبهشت 63، ص 28

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول