اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نبیه بری وارد دولت لبنان شد

در چارچوب تماس ها و تحرکات سیاسی برای تشکیل کابینه و به دنبال حضور ولید جنبلاط در کابینه ائتلافی رشید کرامی نبیه بری رهبر شیعیان جنبش امل لبنان نیز عضویت در کابینه کرامی را پذیرفت.

نبیه بری وارد دولت لبنان شد

رخدادهای 18 اردیبهشت 63

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: ملت انقلابی ایران زیر بار هیچکدام از سیاست های تحمیلی بین المللی نخواهد رفت.

 

  • هاشمی: مواظب باشید فساد اداری دوباره شکل نگیرد.

 

  • به دنبال افزایش سربازان فراری و برای در امان ماندن از حملات انقلابیون مسلمان اقدامات شدید امنیتی در سراسر بغداد به اجرا درآمد.

 

  • نبیه بری رهبر جنبش شیعی امل به دولت جدید لبنان پیوست.

 

آیت الله خامنه ای: ما ثابت کرده ایم که مستقل هستیم

رئیس جمهور پیش از ظهر دیروز وارد استان مازندران شد. رئیس جمهور هدف از سفر خود را به استان مازندران دیدار با مردم شهید پرور استان و رسیدگی به مشکلات منطقه ذکر کرد.

آیت الله خامنه ای رئیس شورای عالی دفاع در پایگاه دریایی نوشهر و در جمع پرسنل این پایگاه تاکید کرد: ملت انقلابی ایران زیر بار هیچ یک از سیاست های تحمیلی جهان نخواهند رفت.

رئیس جمهور در مورد دیوان داوری لاهه و تخلفات آن نیز گفت: ملت انقلابی ایران وقتی که زیر بار سیاست های تحمیلی جهانی نرفت معنای آن این است که در هیچ یک از میدان های بین المللی تحمیلات آنها را قبول نخواهد کرد. ما در میدان سیاست میدان جنگ میدان اقتصادی و میدان های مختلف ثابت کردیم که مستقل هستیم در مورد دیوان لاهه نیز ما انتظار داریم که دیوان مستقل باشد اما اگر احساس کنیم استقلال ندارد و در آن اعمال نفوذ می شود تصمیم قاطع خودمان را خواهیم گرفت.

رئیس جمهور در مورد وضعیت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: نیروی دریایی باید به کارآیی خود هر چه بیشتر بیفزاید تا دزدان دریایی که زیر نام ارتش ها به این منطقه می آیند از این نیرو حساب ببرند. در پایان این مراسم دانشجویان و پرسنل مرکز آموزش عالی دریایی نوشهر از مقابل کلام الله مجید و رئیس جمهور رژه رفتند.(1)

 

دیدار اعضای ستاد حراست کل کشور با هاشمی

اعضای ستاد حراست کل کشور و مسئولین رده های مختلف حراست کشور عصر دیروز با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

آقای هاشمی در این دیدار  گفت: در مجموع کلیه تصفیه شدگان بعد از انقلاب و بازخریدها و بازنشسته ها و آنانی که تنزل مقام پیدا کردند رقم محدودی را تشکیل می دهند.

آقای هاشمی در ادامه افزود: از حراست کل کشور می خواهم که ضمن رعایت موازین قانونی قاطعانه جلوی کسانی که هنوز هوای رژیم سابق را در سر دارند بایستد و نگذارد افراد معدودی در ادارات ثمره کارهای خوب آن قشر عظیم را که  مشغول خدمت هستند  بر باد دهند. من معتقدم خود اداری ها باید این شر را از سر خود کم کنند چون آنها بهتر می دانند که چه کسی در ادارات کار مردم را انجام نمی دهد.(2)

 

اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در بغداد

رژیم بعث حاکم بر عراق برای در امان ماندن از حملات انقلابیون مسلمان اقدامات شدید امنیتی جدیدی را جهت حفاظت از کاخ ریاست جمهوری، وزارت خارجه، وزارت کشور، ساختمان رادیو تلویزیون و تعدادی از مراکز امنیتی در بغداد به کار گرفته است. به گفته مسافرینی که اخیرا از عراق به کویت وارد شده اند رفت و آمد از خیابان های اطراف مراکز مهم دولتی از فاصله یک کیلومتری ممنوع اعلام شده است و نیروهای صدامی دیوارهای سیمانی و بتونی در اطراف مراکز دولتی ایجاد کرده اند. بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی رژیم بغداد تدابیر امنیتی شدیدی را نیز در طول جاده بصره-بغداد بکار می گیرند و با ایجاد پست های بازرسی اقدام به تفتیش چمدان ها و وسایل مسافرین می کنند. بر اساس این گزارش یکی از دلایل اتخاذ این تدابیر شدید امنیتی افزایش فرار نیروهای ارتش همراه با سلاح از جبهه های جنگ است.(3)

 

نبیه بری وارد دولت لبنان شد

در حالی که درگیریهای پراکنده در بیروت و بعضی از نقاط دیگر بیروت ادامه دارد در چارچوب تماس ها و تحرکات سیاسی برای تشکیل کابینه و به دنبال حضور ولید جنبلاط در کابینه ائتلافی رشید کرامی نبیه بری رهبر شیعیان جنبش امل لبنان نیز عضویت در کابینه کرامی را پذیرفت. نبیه بری دیروز از سوی امین جمیل  به سمت وزیر مشاور در امور جنوب لبنان منصوب شد کرامی به خبرنگاران گفت: پست جدید به دستور امین جمیل ایجاد شده است و نبیه بری علاوه بر مقام وزارت دادگستری و نیرو این پست را نیز عهده دار شده است.گزارش ها حاکیست در درگیری های 2 روز گذشته نیز 11 نفر کشته شدند.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 18 اردیبهشت 63، ص 11
2. کیهان، 18 اردیبهشت 63، ص 2
3. اطلاعات، 18 اردیبهشت 63، ص 16
4. اطلاعات، 18 اردیبهشت  63، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول