اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

از دیوان داوری لاهه خارج می شویم

نخست وزیر: اگر روزی دیوان لاهه بخواهد بدون حضر ایران با فشار آمریکا به کار خود ادامه دهد در آن روز آمریکا با هر نحو ممکن با برخورد انقلابی و قاطع ما رو به رو خواهد شد.

از دیوان داوری لاهه خارج می شویم

رخدادهای 17 اردیبهشت 63

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: جهان اسلام در یک قرن اخیر بزرگترین ضربه را از تشتت و اختلاف خورده است.

 

  • موسوی: اخطار می کنیم در صورت ادامه تخلفات آمریکا، از دیوان داوری لاهه خارج می شویم و با آمریکا  برخورد انقلابی و قاطع می کنیم.

 

  • انقلاب اسلامی حاضر است برای احقاق حق خود تا هر جا که لازم باشد پیش برود.

 

  • 12 روستای کردستان از لوث وجود ضد انقلاب پاکسازی شد.

 

  • تلفات درگیری های دیروز لبنان 25 کشته و 134 زخمی اعلام شد.

 

آیت الله خامنه ای: ما وحدت اسلامی را مهمترین وظیفه خود می دانیم

دومین کنگره جهانی ائمه جمعه و جماعات که صبح دیروز با حضور بیش از 500 تن از شخصیت های مذهبی و سیاسی داخلی و 60 کشور جهان در تهران آغاز به کار کرد امروز با سخنرانی رئیس جمهور به کار خود ادامه داد.

آیت الله خامنه ای در این کنگره گفت: امروز مسئله وحدت مسلمانان جهان یکی از مسائل حاد و فوری و فوق العاده ماست. معرفت درست به وضع کنونی جهان اسلام و آشنایی با نیت ها و روش هایی که عالم اسلام و امت بزرگ اسلامی را هدف  گرفته است پرداختن به این مساله را با جدیت و اهمیت می کند.

رئیس جمهور افزود: امروز وقتی ما از وحدت سخن می گوییم صرفا از یک مساله سیاسی صحبت نمی کنیم بلکه از یکی از مهمترین بنیان های اندیشه اسلامی و فلسفه اسلام سخن می گوییم. وحدت اسلامی هم یک وظیفه دینی است و هم یک حرکت و تدبیر سیاسی و ما به عنوان مسئولان جمهوری اسلامی آن را قویترین و حساس ترین وظیفه خود می دانیم. آیت الله خامنه ای تاکید کرد جهان اسلام در یک قرن اخیر بزرگترین ضربه را از تشتت و اختلاف خورده است.(1)

 

موسوی: در صورت ادامه تخلفات آمریکا از دیوان لاهه خارج می شویم

هیئت دولت دیروز به ریاست آقای موسوی تشکیل جلسه داد در این جلسه آقای نخست وزیر خبر اتمام جاده خاکی و عریض 14 کیلومتری در جزیره مجنون را به اطلاع هیئت دولت رساند. به گفته آقای زنگنه وزیر جهاد کشاورزی برادران جهادگر به صورت شبانه روزی زیر آتش هوایی و زمینی دشمن این جاده را به عرض 17 متر و طول 14 کیلومتر به موازات پل افتخار آفرین خیبر احداث کرده اند.

آقای موسوی در پایان نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد اظهارات مقامات آمریکایی درباره امکان ادامه کار دیوان داوری لاهه در صورت تحریم ایران اظهار داشت: باید اخطار کنم که دولت جمهوری اسلامی ایران در صورت ادامه تخلفات آمریکا به طور کامل از این دیوان خارج خواهد شد. آقای موسوی افزود: سران آمریکا بیش از این فریب تحلیل گران بی سواد خود را نخورند این تحلیل گران همان ها هستند که به کارتر توصیه کردند برای نجات جاسوسان آمریکایی به ایران نیرو بفرستند و دیدیم در طبس چه بلایی بر سر آنها آمد.

نخست وزیر تاکید کرد: اگر روزی دیوان لاهه بخواهد بدون حضور ایران با فشار آمریکا به کار خود ادامه دهد در آن روز آمریکا با هر نحو ممکن با برخورد انقلابی و قاطع ما رو به رو خواهد شد. انقلاب اسلامی حاضر است برای احقاق حق خود تا هر جا که لازم باشد پیش برود.(2)

 

پاکسازی 12 روستا از لوث وجود اشرار

طی عملیاتی همزمان با ولادت با سعادت امام حسین (ع) در محور بانه-مهاباد و سقز 12 روستای کردستان از لوث وجود ضد انقلاب پاکسازی شد. این 12 روستا به مدت  پنج سال در دست ضد انقلاب بود. بر اساس گزارش قرارگاه حمزه سیدالشهدا رزمندگان ظفرمند اسلام طی این عملیات موفق شدند تعداد 50 تن از عناصر ضد انقلاب را کشته و در همین رابطه ادوات نظامی، مهمات، سلاح و اسناد درون گروهی که وابستگی آنها را به استکبار جهانی اثبات می کند  به دست نیروهای اسلام افتاد.(3)

 

25 کشته در درگیری های 2 روز گذشته بیروت

 رادیو بیروت به نقل از ولید جنبلاط رهبر دروزی های لبنان گفت وی اکنون آماده است در دولت کرامی شرکت کند. اما رادیو دروزها به نام صدای کوهستان بعدا توضیح داد که جنبلاط به شرطی در کابینه شرکت می کند که نبیه بری رهبر جنبش شیعه امل نیز در آن شرکت کند. این رادیو گفت: جنبلاط اصرار دارد که با نبیه بری توافق دارد و این گزارش ها که اگر نبیه بری در کابینه شرکت نکند وی شرکت خواهد کرد کاملا بی اساس است. در همین حال یک سخنگوی نبیه بری گفت:گشایشی در مذاکرات برای حضور رهبر جنبش امل در کابینه پیدا شده است. مذاکرات برای پیوستن جنبلاط و بری به کابینه دولت کرامی در حالی است که دیروز در بیروت اعلام شد تعداد تلفات و درگیری های 2 روز گذشته این شهر 25 کشته و 134 زخمی رسیده است. این درگیری ها به دلیل حملات وحشیانه فالانژیست ها به مسلمانان غیر نظامی بوجود آمد.

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 17 اردیبهشت 63، ص 14
2. اطلاعات، 17 اردیبهشت 63، ص 3
3. جمهوری اسلامی، 17 اردیبهشت 63، ص 2
4. کیهان، 17 اردیبهشت 63، ص 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول