اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ضرب‌الاجل گروهای مخالف به دولت لبنان

گروه های مخالف از جمله دروزیان به امین جمیل 48 ساعت فرصت دادند که قرار داد با رژیم صهیونیستی را لغو کند.

ضرب‌الاجل گروهای مخالف به دولت لبنان

رخدادهای 14 اسفند 62

چکیده:

  • امام خمینی: اگر صدام دوباره مهلت پیدا کند منطقه روی آرامش به خود نخواهد دید.

 

  • آیت الله منتظری: شورای عالی قضایی با جدیت مسئله زندانیان مستحق عفو را بررسی کند.

 

  • کسینجر مشاور دولت ریگان در امور خارجی شد.

 

  • گروه های درگیر در بحران لبنان برای لغو موافقت نامه با اسرائیل تا فردا به جمیل فرصت دادند.

امام خمینی: مردم باید در صحنه باقی بمانند

اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی دیروز به حضور امام امت رسیدند.

امام خمینی در این دیدار فرمودند: اینها اسلام را یک جوری معرفی دارند می کنند که اسلام جنگ می خواهد بکند. با اینکه اسلام هیچ وقت جنگ نخواسته یعنی ما نخواستیم جنگ بکنیم، آنها جنگ را آوردند برای ما، ما دفاع می کنیم. الان هم اگر چنانچه ما مهلت بدهیم به صدام، اگر این دو ماه مهلت پیدا بکند دوباره تجهیزش می کنند، مجهزش می کنند و دوباره یک جای دیگر حمله می کند.

امام افزودند: یک همچو حیوانی را که نمی شود که ما رهایش کنیم که سرخود هر کاری می خواهد بکند. این تا خفه نشود، این منطقه درست نخواهد شد و آنهایی که به این کمک می کنند نمی فهمند، متوجه نیستند. امریکا اینها را بازی می دهد، اینها را آلت دست قرار داده. همانطوری که صدام مبتلا شده است.  با اینکه عراق طرف نسبت نیست قدرتش با دیگر جاهایی که الان در خلیج و اینها هستند، همانطور که اینها مبتلا شدند، امریکا می خواهد اینها را مبتلا کند، دیگران را هم می خواهد مبتلا کند باید اینها بفهمند که تکلیف شان چی هست با اسلام تکلیف شان چی هست، با ایران تکلیف شان چی است. امام در پایان فرمودند:الحمدلله مردم خوب در صحنه هستند مردم، خوبند خیلی، بسیار خوبند، لکن باید باقی بمانند در صحنه، اگر بخواهند یک زندگی شرافتمندانه داشته باشند.(1)

 

دیدار آیت الله صانعی با آیت الله منتظری

آیت الله صانعی دادستان کل کشور به اتفاق حجت الاسلام و المسلمین بجنوردی عضو شورای عالی قضایی در قم با آیت الله منتظری دیدار کردند.

آیت الله منتظری در این دیدار گفت: همان گونه که حضرت امام خمینی در پیام اخیرشان تاکید فرمودند شورای عالی قضایی باید با جدیت مسئله زندانیان مستحق عفو را تعقیب کند تا دستور ایشان کاملا اجرا گردد. از این رو به جاست با اعزام افراد بصیر و آگاه وضع اینگونه زندانیان بررسی شود و آنهایی که تشخیص داده شد ماندنشان در زندان ضرورتی ندارد و از آزادی آنها مفسده ای متوجه انقلاب و کشور نمی شود لیست آنها تهیه و برای عفو خدمت امام تقدیم شود.

آیت الله منتظری افزود: سستی در این زمینه نه به صلاح انقلاب و نه رضی اسلام است و شرعا هم نباید افرادی که استحقاق آزادی دارند در زندان باقی بمانند.(2)

 

کسینجر مشاور ریگان شد

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد ریگان رئیس جمهور آمریکا دیروز هنری کسینجر وزیر خارجه سابق این کشور را به عنوان  عضو یک گروه از مشاوران دولت که وظیفه دارد نظرات خود را پیرامون مسایل مربوط به سیاست خارجی آمریکا اعلام کند انتخاب کرد. ریاست این هیئت مشورتی را آرمسترانگ سفیر سابق آمریکا در انگلستان بر عهده دارد.(3)

 

 ضرب الاجل گروه های مخالف به دولت لبنان

به دنبال دیدار امین جمیل از سوریه و موافقت ضمنی حافظ اسد با تشکیل دولت آشتی ملی در لبنان و نیز سکوت آمریکا در این باره این روزها امین جمیل در پی جلب موافقت دیگر جناح های درگیر در بحران لبنان است که با توجه به موقعیت و نقش عربستان در بین این گروه ها موافقت این عده دور از ذهن نیست. چنان که اعلام شده است برای دومین بار کنگره آشتی ملی لبنان برای به تفاهم رسیدن در مورد کابینه ائتلافی آینده لبنان تشکیل خواهد شد اما مسئله اصلی که تمام گروه های درگیر و مخالف جمیل با آن سهیم هستند لغو موافقت نامه 17 می لبنان و اسرائیل است در این باره جمیل نیز وعده هایی داده است. بر اساس گزارش ها گروه های مخالف از جمله دروزیان به امین جمیل 48 ساعت فرصت دادند که قرار داد با رژیم صهیونیستی را لغو کند.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 14 اسفند 62، ص 3
2. کیهان، 14 اسفند 62، ص 2  
3. جمهوری اسلامی، 14 اسفند 62، ص 3
4. اطلاعات، 14 اسفند 62، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول