اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

۳۳ سال پیش در چنین روزی

هوشیاری نماینده ایران در سازمان ملل

قطعنامه‌ای که اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا تصویب کردند و به توفیق خداوند با شرکت نکردن نمایندگی ایران مورد تخطئه قرار گرفت، توطئه‌ای بود که به دست آمریکا، عراق و اردن اجرا شد.

هوشیاری نماینده ایران در سازمان ملل

رخدادهای 26 تیر 1361

چکیده

  • در پی بمباران راهپیمایی روز قدس همدان از سوی رژیم بعث عراق میرحسین موسوی نخست وزیر در پیامی تاکید کرد : رزمندگان ما انتقام سختی از رژیم وحشی صدام خواهند گرفت.

 

  • نخست وزیر صبح امروز پیش از عزیمت به الجزایر در مصاحبه ای به خبرنگاران گفت : الجزایر به هیچ وجه نقش میانجی را در مورد جنگ ایران و عراق ایفا نخواهد کرد . 

 

  • علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در زمینه چرایی ادامه جنگ گفت : هدف ما از اقدامات نظامی اخیر علیه رژیم عراق ، مقابله با آتش توپخانه متجاوزین عراقی می باشد .

 

  • رجایی خراسانی نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد : شورا در یک جلسه نیم ساعته خیلی عجولانه تشکیل شد و به اصطلاح قبلا جزئیاتش به توافق تمام اعضا رسیده بود.

 

  • وزارت خارجه در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل: این شورا می خواهد مجرمین جنگی حاکم بر عراق از عواقب مجازاتی که در انتظارشان هست مصون بمانند .

 

  • صدام دیکتاتور عراق هفته گذشته محمد صبری الحدیثی کفیل وزارت خارجه عراق را اعدام کرد .

 

  • آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور: اگر صدام سقوط نکند و حزب بعث بماند ما در این جنگ هیچ کاری نکرده ایم.

نخست وزیر : رزمندگان ما انتقام سختی خواهند گرفت

در پی بمباران راهپیمایی روز قدس همدان از سوی رژیم بعث عراق میرحسین موسوی نخست وزیر در پیامی تاکید کرد : رزمندگان ما انتقام سختی از رژیم وحشی صدام خواهند گرفت. در بخشی از این پیام آمده است : امروز چشمان میلیون ها مسلمان در داخل و خارج از کشور به شما دوخیته شده ، امروز همه ملت شکرگذار مقاومت بی نظیر شما در مقابل جنایت بیسابقه رژیم آمریکایی عراق می باشد ، مسلما رزمندگان ما به آسانی از مصیبتی که بر شما توسط ایادی امپریالیسم جهانخوار وارد آمده نخواهند گذشت و انتقام سختی از این رژیم وحشی و دیوانه خواهند گرفت . (1)

الجزایر تقش میانجی در جنگ ایفا نخواهد کرد

میرحسین موسوی نخست وزیر صبح امروز پیش از عزیمت به الجزایر در مصاحبه ای به خبرنگاران گفت : الجزایر به هیچ وجه نقش میانجی را در مورد جنگ ایران و عراق ایفا نخواهد کرد . (2)

ولایتی : صحیح نمی دانیم که صحنه های سیاسی عالم را خالی کنیم

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز پنجشنبه پس از شرکت در اجلاس فوق العاده وزرای کشورهای غیرمتعهد در قبرس به تهران بازگشت .

وی با تاکید بر مبارزه همه جانبه علیه صهیونیست های اشغالگر گفت : همان طور که بارها اعلام کردیم مبارزه با رژیم اشغالگر قدس و صهیونیست نباید در بعد سیاسی خلاصه شود و معتقدیم همان طور که مبارزه سیاسی و حضور در صحنه های سیاسی جهان لازم است ولی کافی نیست بلکه باید با شیاطین عالم و در راس آن ها شیطان بزرگ آمریکا و ایادی آن در منطقه باید یک مبارزه جامع در ابعاد سیاسی ، تبلیغاتی و نظامی صورت گیرد .

وزیر امور خارجه کشورمان سپس بر لزوم شرکت جمهوری اسلامی ایران در این گونه اجلاس ها تاکید کرد و گفت : ما به هیچ وجه صحیح نمی دانیم که صحنه های سیاسی عالم را خالی کنیم چرا که تجربه در این مدت نشان داده است که هرگاه ما حضور داشتیم توانسته ایم اثرات مثبت زیادی در این جلسات بگذاریم و اگر نبودیم نه تنها فایده نبرده ایم بلکه ضررهایی متوجه ما شده است .

گفتنی است ولایتی پیش از بازگشت به کشور نیز در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده و در پاسخ به سوالی در زمینه چرایی ادامه جنگ گفت : هدف ما از اقدامات نظامی اخیر علیه رژیم عراق ، مقابله با آتش توپخانه متجاوزین عراقی و جلوگیری از بمباران شهرهای جنوبی ایران می باشد و در نهایت ما حقوق خودمان را می خواهیم . (3)

ایران اولین کشوری بود که شورای امنیت را مطرود ساخت

دکتر سعید رجایی خراسانی نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بامداد دیروز ساعاتی پس از آغاز حمله تدافعی نیروهای اسلام به مواضع عراق در یک مصاحبه تلفنی با واحد مرکزی خبر شرکت کرد .

وی در این مصاحبه در رابطه با قطعنامه اخیر گفت : قطعنامه ای که اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا تصویب کردند و به توفیق خداوند با شرکت نکردن نمایندگی ایران مورد تخطئه قرار گرفت و خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ  گونه تعهدی و مسئولیتی در قبال این قطعنامه ندارد ، توطئه ای بود که به دست آمریکا ، عراق و اردن اجرا شد ، یک ماه پیش در ایامی که کنفرانس هاوانا برگزار می شد در این جا صحبت از فعالیتی به نفع عراق بود و ملاحظه می شد که آمد و رفت عراقی ها به دور و بر سازمان ملل به طور غیرمتعارف بالا رفته است .

وی ادامه داد : وقتی ما از هاوانا برگشتیم متوجه شدیم که چند تن از دیپلمات های به اصطلاح با سابقه و ارشد عراق به نیویورک آمده اند و به پیشنهاد نماینده اردن و چند نفر دیگر از اعضای شورای امنیت که ضمنا عضو جنبش عدم تعهد هم هستند یک جلسه مشورتی کوتاه مدت و بسیار محرمانه تشکیل شدئ و از بنده هم دعوت شد که به آن جا بروم تا ببینم که اصولا راجع به چه چیز قرار است صحبت بشود . وقتی در آن جلسه حاضر شدم متوجه شدم که با حضور تعدادی از دیپلمات های عراقی در آن جلسه معلوم است که این ها می خواهند راجع به شورای امنیت و نقش آن در کمک به عراق با بنده وارد مذاکره بشوند .

رجایی خراسانی ادامه داد : در آن جلسه که یک جلسه کاملا غیر رسمی و صرفا مشورتی مقدماتی بود کسی که بیش از همه سینه چاک می داد نماینده اردن بود ، صحبت را این طور آغاز کردند که ما می خواهیم ببینیم که ما به عنوان اعضای عدم تعهد که عضو شورای امنیت هستیم چه کمکی برای پایان دادن به جنگ بین دو کشور اسلامی می توانیم انجام بدهیم لطفا اگر از عهده ما کاری ساخته هست به ما بگوئید .

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود : در پاسخ به نماینده اردن به حمایت های این کشور از عراق در جنگ تحمیلی و این که تصویر شاه حسین اردنی بر روی توپی که به سوی ایران نشانه گرفته شده در هر کوی و برزن دیده می شود و این توپ مواضع ایران از جمله بیمارستان ها و اماکن مسکونی دزفول را مورد هدف قرار می دهد و اگر اردن خیلی مایل به کمک کردن است می تواند نیروهای خود را از جبهه ها بیرون بکشد و در این کشتار با عراق همکاری نکند .

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات محرمانه در طول دو هفته اخیر که می خواستند ایران را به حضور در جلسه شورای امنیت وادار کنند گفت : به رئیس شورای امنیت گفتم « به عنوان رئیس شورای امنیت از خودتان سوال می کردید کاری که در ظرف 22 ماه گذشته که کشور ما در تحت اشغال نیروهای عراق بود انجام نگرفته به چه دلیل ناگهان الان می خواهد انجام بگیرد و به چه دلیل شورای امنیت می خواهد بلند شود و یک دفعه وجدان صلح طلبانه همه اعضای آن بیدار شود و وارد یک حرکت سیاسی بشوند این کار غیر عادی حتما باید یک دلایل غیرعادی داشته باشد و شما به عنوان رئیس شورای امنیت لااقل خودتان باید بدانید که چه کسی دارد از سکوی شورای امنیت سوء استفاده می کند .

وی ادامه داد : شورا در یک جلسه نیم ساعته خیلی عجولانه تشکیل شد و به اصطلاح قبلا جزئیاتش به توافق تمام اعضا رسیده بود و رئیس شورای امنیت این مسئله را با من مطرح کرد اگر این ها بالاتفاق در مورد این تصمیم نگرفته بودند و تصویب نکرده بودند قبل از تشکیل جلسه ، شاید ما شرکت می کردیم . سخنرانی هم تهیه شده بود و مسائل مفیدی قرار بود آن جا مطرح شود . وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : ایران اولین کشوری بود که با عدم شرکت خود شورای امنیت را مطرود ساخت . (4)

گفتنی است وزارت خارجه در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل در رد قطعنامه شورای امنیت تاکید کرده است : این شورا می خواهد مجرمین جنگی حاکم بر عراق از عواقب مجازاتی که در انتظارشان هست مصون بمانند . (5)

صدام کفیل وزارت خارجه عراق را اعدام کرد

روزنامه های سوری دیروز نوشتند که صدام دیکتاتور عراق هفته گذشته محمد صبری الحدیثی کفیل وزارت خارجه عراق را اعدام کرد . این روزنامه ها افزودند : جسد وی به خانواده اش داده شده اما سازمان امنیت عراق از خانواده الحدیثی خواسته است مجلس ترحیم برگزار نکنند.

روزنامه های سوری ادامه دادند : محمد صبری الحدیثی در اوایل سال 1964 سمت فرماندهی منطقه ای حزب بعث عراق را داشته و زمانی که اعدام شد مدت محکومیت خود را با 33 تن از مقامات حزبی در یکی از زندان های بغداد می گذراند . (6)

اگر صدام سقوط نکند ما در این جنگ هیچ کاری نکرده ایم

آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی در مشهد مقدس شرکت کرده و گفت : اگر صدام سقوط نکند و حزب بعث بماند ما در این جنگ هیچ کاری نکرده ایم . (7)

پی نوشت:

1-  کیهان ، 26 تیر 1361 ، صفحه 13
2- اطلاعات ، 26 تیر 1361 ، صفحه 4
3- اطلاعات ، 26 تیر 1361 ، صفحه 2
4- اطلاعات ، 26 تیر 1361 ، صفحه 11
5- جمهوری اسلامی ، 26 تیر 1361 ، صفحه 15
6- اطلاعات ، 26 تیر 1361 ، صفحه 16
7- کیهان ، 26 تیر 1361 ، صفحه 13

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول