اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

لوموند: عربستان از ایران خواهد باخت

عربستان مانند قمار باز بزرگ و ثروتمند که با فقیران و مستمندان بازی می کند و تصور می کند که آن ها همواره مجبورند که از او تبعیت کنند عمل می کند اما عربستان سعودی خواهد باخت زیرا ایران نه تنها مثل آن کشور بازی نمی کند بلکه منطق دو کشور نیز متفاوت است .

لوموند: عربستان از ایران خواهد باخت

رخدادهای23 و 24 تیر 1361

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز در پیامی خطاب به ملت عراق از آنان خواستند برای سرنگونی رژیم بعث صدام قیام کنند .

 

  • ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب در اطلاعیه مشترکی از آغاز عملیات رمضان خبر داده و تاکید کردند.

 

  • محمد هاشمی مدیر عامل صدا و سیما : بعد از ماه مبارک رمضان هم وطنان ما شاهد تحولات جالبی در برنامه های رادیو و تلویزیونی به ویژه فیلم های سینمایی خواهند بود.

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس در دیدار علمای کردستان  : امیدواریم بتوانیم یک نظام کامل اسلامی که تمام فرق در آن شریک و راضی باشند ایجاد کنیم .

 

  • وزارت امور خارجه در اطلاعیه ای به مناسبت قطعنامه جدید شورای امنیت : تا تحقق خواسته های برحق خویش به مبارزه بی امان خویش ادامه خواهد داد .

 

  • دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه پیرامون پیشروی رزمندگان اسلام به داخل خاک عراق و تلاش شورای امنیت برای پایان جنگ تاکید کرد : برای احقاق حق خود از کسی اجازه نمی گیریم .

 

  • با همیاری امت حزب الله یک شبکه جاسوسی و بمب گذاری وابسته به رژیم بعث عراق در منطقه جوانرود و باختران کشف و عوامل آن دستگیر شدند .

 

  • به رغم ادعای واهی دشمن مبنی بر عقب نشینی کامل از اراضی اشغالی میهن اسلامی نیروهای مزدور صدام مناطق مسکونی در روستاهای غرب کشور را وحشیانه زیر آتش شدید خود دارند .

 

  • آیت الله منتظری در دیدار با هیئت های اعزامی به منطقه خلیج فارس اظهار داشت : وظیفه الهی علما و روحانیون متعهد در تمام بلاد اسلامی است که ملت ها را برای مقابله با دشمنان اسلام بخصوص آمریکا و اسرائیل آماده کنند .

 

  • آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان در پیامی به سران کشورها به مناسبت روز قدس تاکید کردند : حکومت ها جلوی ملت ها را در روز قدس باز بگذارند .

 

  • بر اساس آخرین گزارش های رسیده عملیات رمضان با موفقیت کامل ادامه دارد و رزمندگان اسلام به پیشروی خود در داخل خاک دشمن ادامه می دهند .

 

  • روزنامه لوموند چاپ فرانسه طی مقاله ای ضمن بررسی وضع سازمان اوپک نوشت : ریاض دیگر قدرت اوپک نیست و این کشور در رقابت با ایران شکست خواهد خورد .

23 تیر 1361

دعوت امام خمینی از ملت عراق برای قیام علیه رژیم صدام

امام خمینی رهبر انقلاب امروز در پیامی خطاب به ملت عراق از آنان خواستند برای سرنگونی رژیم بعث صدام قیام کنند . در این پیام تصریح شده است : ملت عزیز عراق، اکنون که برادران شما با فداکاری، جان بر کف‌ برای حفظ میهن خود و نجات برادران عزیز در بند خود به سوی شما آمده‌اند، قیام کنید و با الهام از اسلام بزرگ بر دشمنان اسلام بتازید که برادران عزیز شما و ملت شریف ایران از پشت جبهه‌ها به جبهه می‌آیند و با کمک شما عزیزان و برادران ایمانی، این غده‌های سرطانی را از قلب یک کشور اسلامی بیرون ریخته و ملت شریف عراق را بر سرنوشت خود حاکم می‌گردانند. ای اهالی غیور بصره، به استقبال برادران مؤمن خود بیایید و دست ستمکار عفلقی های کافر را از بلاد خود کوتاه کنید.(1)

عملیات رمضان آغاز شد

ساعت 3 بامداد امروز از سوی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعیه مشترکی صادر شد . در ادامه این اطلاعیه آمده است : رزمندگان تکبیرگوی اسلام تا این لحظات موفق شدند اولین خاکریزهای دشمن را شکسته و به حرکت خود ادامه دهند . این عملیات که با عنایات و خواسته امام زمان و فرماندهی نائب برحق او در جهت تکمیل دفاع از میهن اسلامی و جلوگیری از تجاوز مجدد صدامیان و دیگر دست نشاندگان آمریکا و دور کردن آتش دشمن از روی شهرهای میهن اسلامی و رسیدن به هدف های تعیین شده آغاز شده هم اکنون با درگیری شدید با دشمن فریب خورده و متجاوز صدام ادامه دارد . (2)

مشاور استاندار ایلام به شهادت رسید

بعد از ظهر دیروز عبدالصاحب حیدری مسئول بسیج اقتصادی و مشاور استانداری ایلام در امر بازگشت مهاجرین جنگی و فرماندار سابق ایلام به همراه یک تن به نام رحمان راسخی بر اثر انفجار مین در شهر مهران به شهادت رسید . (3)

تحولات تازه برنامه های تلویزیون بعد از ماه مبارک رمضان

محمد هاشمی مدیرعامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی و معاون فنی این سازمان با میرحسین موسوی نخست وزیر دیدار و گفت و گو کردند . در پایان این دیدار محمد هاشمی اظهار داشت : مسئله ای که در اولویت قرار دارد پوشش کامل رادیو و تلویزیونی در داخل کشور است که از طریق ماهواره زمینی انجام خواهد شد و این کار از نظر سرمایه گذاری و هزینه مقرون به صرفه است .

وی افزود : بعد از ماه مبارک رمضان هم وطنان ما شاهد تحولات جالبی در برنامه های رادیو و تلویزیونی به ویژه فیلم های سینمایی خواهند بود و در این مورد هیئت هایی به خارج از کشور سفر کرده اند تا فیلم هایی که در شان جمهوری اسلامی است تهیه کنند . (4)

مدیر عامل صدا و سیما: بعد از ماه مبارک رمضان هم وطنان ما شاهد تحولات جالبی در برنامه های رادیو و تلویزیونی به ویژه فیلم های سینمایی خواهند بود و در این مورد هیئت هایی به خارج از کشور سفر کرده اند تا فیلم هایی که در شان جمهوری اسلامی است تهیه کنند .

 

آیت الله هاشمی : امیدواریم یک نظام کامل اسلامی ایجاد کنیم

روحانیون کردستان که جهت شرکت در تشییع جنازه شهید محراب آیت الله صدوقی به یزد سفر کرده بودند عصر پریروز در راه بازگشت با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کردند .

در این دیدار هاشمی رفسنجانی اظهار داشت : امیدواریم بتوانیم یک نظام کامل اسلامی که تمام فرق در آن شریک و راضی باشند ایجاد کنیم . وی افزود : در زمانی که دنیا داشت به بن بست می رسید و نه سرمایه داری می توانست مردم را نجات دهد و نه کمونیسم و هر دو بلوک به بن بست رسیده بودند و از لحاظ اخلاق ، سیاست و اقتصاد دنیا شکست خورده و جوان ها مدتی به مارکسیسم توجه کرده بودند و دیدند در دنیای مارکسیسم هم خبری نیست در یک چنین زمانی جمهوری اسلامی ظهور کرد و به عنوان پاسخ به بن بست های گذشته در نقطه خاصی از جهان نظامی بر اساس قرآن و سنت پیامبر پایه گذاری کرد . (5)

وزارت امورخارجه توطئه هماهنگ ابرقدرت ها در شورای امنیت را محکوم کرد

در ارتباط با انتشار قطعنامه شورای امنیت و حمایت علنی از رژیم بعث عراق دیروز از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اطلاعیه منتشر شد .

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تصویب این گونه قطعنامه ها را تلاشی هماهنگ و سازمان یافته از جانب ابرقدرت ها و ممانعت از دست یابی به حقوق طبیعی خود و کوششی جهت جلوگیری از سقوط حتمی رژیم بعث تلقی می کند و اعلام می نماید که تا تحقق خواسته های برحق خویش که از همان روز آغاز تجاوز نیروهای مزدور صدام عفلقی به میهن اسلامی بیان داشته است به مبارزه بی امان خویش ادامه خواهد داد . (6)

ولایتی : برای احقاق حق خود از کسی اجازه نمی گیریم

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان در مورد قطعنامه اخیر شورای امنیت نیز گفت : واقعا ما حق داریم که این سوال را از سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن بکنیم که چه شده است که شما بعد از دو سال تازه به یاد قضیه جنگ تحمیلی صدام علیه جمهوری اسلامی ایران افتاده اید ؟ آیا جز این است که حکومت صدام در حال اضمحلال و نابودی است ؟ آن زمانی که تمامیت کشور ما و اساس جمهوری اسلامی ایران توسط مزدوران عراقی تهدید می شد کجا بودید ؟آیا حتی یک کلمه از طرف سازمان عریض و طویل ملل متحد و در محکومیت این متجاوز سرکش گفته شد ؟ اگر چنین نشد که نشد چه دلیلی دارد که ما برای این نشست ارزشی قائل شویم ؟(7)

سقوط مقر منافقین و دمکرات ها در سلماس

در جریان عملیاتی که از نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه تحت عنوان شهید آیت الله بهشتی و با هماهنگی کامل رزمندگان اسلام متشکل از ارتش ، ژاندارمری و سپاه پاسداران و بسیج مردمی در ارتفاعات دو روستای برودک و  جوجه هنی در منطقه سلماس آغاز شد بیش از 80 نفر از افراد ضد انقلاب متشکل از عناصر مسلح حزب منحله دمکرات ، منافقین ، سلطنت طلب ها و فئودال ها به هلاکت رسیده و قریب به 95 نفر زخمی شدند. (8)

کشف شبکه جاسوسی عراق در جوانرود و باختران

با همیاری امت حزب الله یک شبکه جاسوسی و بمب گذاری وابسته به رژیم بعث عراق در منطقه جوانرود و باختران کشف و عوامل آن دستگیر شدند . بر اساس اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این گروه که مستقیما از جانب حزب بعث عراق تغذیه می شدند و مواد منفجره و سلاح و پول در اختیار آنان قرار می گرفت عامل بمب گذاری باختران ، اراک و نیز بمب گذاری های سرپل ذهاب قبل از شروع جنگ بودند . (9)

دکتر ولایتی: آن زمانی که تمامیت کشور ما و اساس جمهوری اسلامی ایران توسط مزدوران عراقی تهدید می شد کجا بودید ؟آیا حتی یک کلمه از طرف سازمان عریض و طویل ملل متحد و در محکومیت این متجاوز سرکش گفته شد ؟ اگر چنین نشد که نشد چه دلیلی دارد که ما برای این نشست ارزشی قائل شویم ؟

 

اعلام مناطقی که هنوز در اشغال دشمن است

به رغم ادعای واهی دشمن مبنی بر عقب نشینی کامل از اراضی اشغالی میهن اسلامی رسانه ها گزارش دادند نیروهای مزدور صدام با در اختیار داشتن ارتفاعات و مناطق استراتژیک هر روز قصر شیرین و نفت شهر و همچنین مناطق مسکونی در روستاهای غرب کشور را وحشیانه زیر آتش شدید خود دارند . بر پایه همین گزارش دشمن از همین مناطق که از نظر نظامی بسیار با اهمیت است می تواند با تجدید قوا مجددا دست به تهاجمات تازه ای بزند .

بر اساس این گزارش ارتفاعات مهم اقداع که مشرف به قصر شیرین می باشد و دشمن از آن جا این شهر مقاوم را زیر آتش قرار می دهد و همچنین ارتفاعات بمو و ارتفاعات باویسی شمال دره تنگ هوان و تنگ بیشگان و سمت چپ رودخانه قره تور خط مرزی همچنان در اشغال دشمن بعثی قرار دارد ، همچنین ارتفاعات جنوب نفت شهر ، شاه مواتا ، تنگ حمام ، گسیکه ، میان تنگ ، بهرام آباد و تپه 343 مهران و نیز مناطق زینل کش ، نی خزر ، هلاله و شور شیرین هنوز در تصرف دشمن متجاوز است .

علاوه بر این در جنوب کشور نیز بخش هایی از میهن اسلامی در اشغال متجاوزان است از جمله شلمچه و فاصله این بخش مرزی تا اروند رود که از این مناطق به طور دائمی دشمن نیروهای اسلام و شهرهای آبادان و خرمشهر را زیر حملات توپخانه خود قرار می دهد . (10)

آیت الله منتظری : وظیفه روحانیون متعهد آماده سازی ملت ها برای مبارزه با آمریکا و اسرائیل است

آیت الله منتظری در دیدار با هیئت های اعزامی به منطقه خلیج فارس اظهار داشت : وظیفه الهی علما و روحانیون متعهد در تمام بلاد اسلامی است که ارتباط خود را با ملت ها بیشتر نموده و آن ها را برای مقابله با دشمنان اسلام بخصوص آمریکا و اسرائیل آماده کنند . وی همچنین اظهار داشت : اگر مسلمانان چهره واقعی سران عراق و اسرائیل را بشناسند هرگز اجازه سکوت در قبال جنایات آن ها را نخواهند داد . آیت الله منتظری همچنین گفت : باید به جهانیان فهماند که ایران برای راهیابی به قدس راهی جز عبور از خاک عراق ندارد . (11)

24 تیر 1361

درخواست آیت الله خامنه ای از سران کشورها ؛ جلوی ملت ها را در روز قدس باز بگذارید

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان در پیامی به سران کشورها به مناسبت روز قدس تاکید کردند : حکومت ها جلوی ملت ها را در روز قدس باز بگذارند .

ایشان در این پیام تصریح کردند : در چنین وضعیتی متاسفانه شاهد بی تفاوتی و خونسردی بسیاری از دولت های حاکم در کشورهای اسلامی هستیم که به دلیل معاذیر و ضرورت های گوناگون نتوانسته اند در برابر این فاجعه بزرگ موضعی قاطع و تعیین کننده اتخاذ کنند ، موضعی که اگر حتی یک بار از ابتدای تاسیس حکومت فاشیستی و غاصب صهیونیست ها اتخاذ می شد هرگز زمینه فجایعی از آن قبیل که در یک ماه اخیر حساس ترین منطقه خاورمیانه را به خود لرزانده است به وجود نمی آمد و دو ملت فلسطین و لبنان مورد چنین ستمی واقع نمی شدند .

ایشان افزودند : روز جهانی قدس آخرین جمعه ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب است تا همه ملت های مسلمان امکان یک راهپیمایی بزرگ برای اعلام همبستگی با ملت ستم کشیده و مقاوم فلسطین و مسلمانان مظلوم و مبارز لبنان و ابراز انزجار از اعمال وحشیانه غاصبان صهیونیست و امپریالیسم شیطان صفت حامی آن را بیابند و لا اقل از این طریق فریاد حق طلبانه خود را به گوش سلطه های جهانی و دیگر پشتیبانان اسرائیل ظالم و قسی القلب برسانند . (12)

آیت الله منتظری:  اکنون که نیروهای رزمنده اسلام در آستانه پیروزی نهایی بر رژیم صدام در حال سقوط قرار گرفته ، 5 قدرت بزرگ و استعمارگر جهان برای نجات صدام به فکر چاره ای افتاده اند .

 

نیروهای ایرانی 25 کیلومتر در خاک عراق پیشروی کردند

بر اساس آخرین گزارش های رسیده عملیات رمضان با موفقیت کامل ادامه دارد و رزمندگان اسلام به پیشروی خود در داخل خاک دشمن ادامه می دهند و در عمق 25 کیلومتری داخل خاک عراق به مواضع جدیدی دست یافته اند .

این گزارش می افزاید : رزمندگان دلاور اسلام با درهم کوبیدن مواضع مزدوران عراقی و خنثی کردن میدان های مین آنان خود را به 7 کیلومتری شهر بصره در ضلع شرقی اروند رود رسانده اند و در مواضع جدید استراتژیک خود مستقر شده اند .

بر اساس این گزارش در عملیات رمضان لشکر های 3 و 9 عراق درهم کوبیده شده اند و تیپ های 10 زرهی ، 35 زرهی ، 14 مکانیزه و 26 زرهی دشمن متلاشی گردیده است . این گزارش می افزاید 500 تن از نیروهای عراقی که در نخستین مرحله عملیات رمضان به اسارت سپاه اسلام درآمده اند تا عصر دیروز در پشت جبهه تخلیه شده اند . (13)

آیت الله منتظری : قدرت های جهانی برای نجات صدام به فکر چاره افتاده اند

آیت الله منتظری در دیدار هیئتی از جامعه روحانیت مبارز تهران گفت : یکی از مسائلی که هیئت ها باید ضمن تماس و ملاقات های خود با مسلمانان و شخصیت های مذهبی و سیاسی جهان اسلام روی آن تکیه کنند توطئه جدید به اصطلاح سازمان ملل و صدور قطعنامه آن برای اعزام نیرو به مرزهای ایران و عراق بمنظور آتش بس می باشد .

وی افزود : باید این حقیقت برای جهانیان افشا شود که اکنون حدود دو سال از تجاوز و لشکر کشی رژیم بعث عراق به ایران می گذرد سازمان ملل کلمه ای بر زبان نیاورده و گویا اصلا تجاوزی انجام نگرفته است ولی اکنون که نیروهای رزمنده اسلام در آستانه پیروزی نهایی بر رژیم صدام در حال سقوط قرار گرفته ، 5 قدرت بزرگ و استعمارگر جهان برای نجات صدام به فکر چاره ای افتاده اند .(14)

لوموند : عربستان از ایران خواهد باخت

روزنامه لوموند چاپ فرانسه طی مقاله ای ضمن بررسی وضع سازمان اوپک نوشت : ریاض دیگر قدرت اوپک نیست . در بخشی از مقاله لوموند آمده است : بدون تردید اراده ایران در زورآزمایی با عربستان سعودی و زیر سوال قرار دادن قدرت و تسلط ریاض در سازمان اوپک موجب خشنودی برخی از اعضای سازمان گردیده است ، در این رابطه یکی از وزیران گفت : عربستان مانند قمار باز بزرگ و ثروتمند که با فقیران و مستمندان بازی می کند و تصور می کند که آن ها همواره مجبورند که از او تبعیت کنند عمل می کند اما عربستان سعودی خواهد باخت زیرا ایران نه تنها مثل آن کشور بازی نمی کند بلکه منطق دو کشور نیز متفاوت است . (15)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 375
2- اطلاعات ، 23 تیر 1361 ، صفحه 10
3- کیهان ، 23 تیر 1361 ، صفحه 3
4- کیهان ، 23 تیر 1361 ، صفحه 2
5- جمهوری اسلامی  ، 23 تیر 1361 ، صفحه 12
6- اطلاعات ، 23 تیر 1361 ، صفحه 2
7- کیهان ، 23 تیر 1361 ، صفحه 14
8- اطلاعات ، 23 تیر 1361 ، صفحه 3
9- اطلاعات ، 23 تیر 1361 ، صفحه 3
10- اطلاعات ، 23 تیر 1361 ، صفحه 3
11- جمهوری اسلامی ، 23 تیر 1361 ، صفحه 4
12- کیهان ، 24 تیر 1361 ، صفحه 19
13- اطلاعات ، 24 تیر 1361 ، صفحه 3
14- اطلاعات ، 24 تیر 1361 ، صفحه 4
15- اطلاعات ، 24 تیر 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول