اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تصویب قطعنامه شورای امنیت در غیاب نماینده ایران

این قطعنامه شورای امنیت به گونه ای رندانه تنظیم شده است که اگر کشوری قصد مخالفت با آن یا حمایت از ایران را داشت مجبور می شد اتهام طرفداری از جنگ و جنگ طلبی را بپذیرد ، بنابراین برای حفظ آبروی خود مجبور بود با آن موافقت کند .

تصویب قطعنامه شورای امنیت در غیاب نماینده ایران

رخدادهای 22 تیر 1361

چکیده

  • شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای از طرفین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران خواست ضمن آتش بس نیروهای حافظ صلح را در مرزهای ایران و عراق بپذیرند

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر : ما نمی دانیم چرا شورای امنیت دو سال گذشته در خواب بود و یک باره با آزاد شدن خرمشهر از خواب پرید .

 

  • در جریان عملیاتی در منطقه شهرستان سلماس بیش از 80 نفر از افراد ضد انقلاب متشکل از عناصر مسلح حزب منحله دموکرات ، منافقین ، سلطنت طلب ها و فئودال ها به هلاکت رسیده .

قطعنامه شورای امنیت در حمایت از صدام تصویب شد

سعید رجایی خراسانی نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی گفت و گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی در واشنگتن توطئه اعضای شورای امنیت سازمان ملل جهت توجیه جنایات فجیع صدام بر علیه مردم شهید پرور ایران و عراق و نجات وی از سقوط حتمی را فاش ساخت.

وی گفت :  شورای امنیت دو شنبه شب در جلسه ای که با عنوان «رسیدگی به وضع ایران و عراق » تشکیل داد و طی صدور قطعنامه ای که جهت حمایت از صدام و مقابله با انقلاب اسلامی ترتیب داده شده و به تائید و تاکید هر 15 عضو این شورا رسیده بود به طرز زیرکانه ای اصرار و تاکید داشت که نماینده ایران نیز باید حتما در این جلسه شرکت جسته و بدین ترتیب بر قطعنامه آن ها صحه گذاشته شود .

اصرار شدید اعضای مختلف مبنی بر شرکت ما در جلسه این بود که ما را به داخل شورا کشانده و بعد به طور غیرمستقیم این طور وانمود کنند که ما در تصمیم شورا شریک بوده ایم و به این ترتیب نمی توانستیم آن را نپذیریم.

 

مفاد این قطعنامه عبارتند از ؛

- ایجاد آتش بس
- عقب نشینی تمام نیروها
- گماردن مکانیزمی از نیروهای حافظ صلح که بنا به اظهارات رجایی خراسانی این نیروها لزوما حافظ صلح سازمان ملل نمی باشند و احتمالا متشکل از نیروهای مسلح کشورهای مرتجع منطقه و حامیان عراق خواهند بود .
این قطعنامه کشورهای درگیر را تشویق نموده که با همکاری یکدیگر تمامی مفاد آن را به اجرا در آورده و نیروهای حافظ صلح را تقویت نمایند .
در این قطعنامه از دبیر کل سازمان ملل خواسته شده است که هر چه زودتر به مفاد آن جامه عمل بپوشد و ظرف دو ماه گزارش اجرای آن را به این سازمان ارائه دهد.

به گفته رجایی خراسانی این قطعنامه شورای امنیت به گونه ای رندانه تنظیم شده است که اگر کشوری قصد مخالفت با آن یا حمایت از ایران را داشت مجبور می شد اتهام طرفداری از جنگ و جنگ طلبی را بپذیرد ، بنابراین برای حفظ آبروی خود مجبور بود با مواردی موافقت کند که به نفع عراق است .

رجایی اظهار داشت : این طرح که چندی پیش توسط نماینده ملک حسین مطرح و از جانب ایران به شدت محکوم شد با همکاری وزارت امورخارجه آمریکا در اردن و همچنین وزارت خارجه رژیم بغداد جهت سرکوب انقلاب اسلامی از یک سو و وادار کردن فلسطینی ها برای سازش با آمریکا و رژیم صهیونیستی از سوی دیگر تنظیم شده است .

دلایل عدم حضور نماینده ایران در جلسه شورای امنیت

سفیر ایران در سازمان ملل با اشاره به عدم حضور خود در جلسه شورای امنیت دلایل عدم حضور خود  را چنین اعلام کرد ؛

اخذ رای در مورد قطعنامه قبلا تکمیل و اعلام شده بود و همه نمایندگان حاضر در سازمان ملل می دانستند که قطعنامه پیشنهادی به تائید هر 15 عضو شورا رسیده بود و بنابراین با شرکت نماینده جمهوری اسلامی ایران در آن جا صرفا صحه گذاشتن بر قطعنامه بود و دلیل اصرار اعضا نیز برای شرکت ما فقط همین بود .
چون طرح قطعنامه قبلا میان اعضای شورای امنیت توزیع شده بود و حتی قبل از تشکیل جلسه مورد توافق نیز قرار گرفته بود ، دیگر نطق و افشاگری ما هیچ گونه تاثیر سازنده ای جهت تغییر آرا نداشت . بر اساس اطلاعات به دست آمده آمریکا از بزرگترین حامیان این قطعنامه در مذاکرات خصوصی بوده و از کسانی بود که مرتب می خواسته است این قطعنامه به تصویب برسد و فرانسه نیز از آن حمایت می کرده همچنین نماینده روسیه نیز با آن سازش کامل داشته و در نتیجه اتفاق آرا کسب شده بود و این قرینه ای جهت تصویب قطعنامه و افشای توطئه های جدید بود .
اصرار شدید اعضای مختلف مبنی بر شرکت ما در جلسه این بود که ما را به داخل شورا کشانده و بعد به طور غیرمستقیم این طور وانمود کنند که ما در تصمیم شورا شریک بوده ایم و به این ترتیب نمی توانستیم آن را نپذیریم و برنامه اصلی این بود که نیروهای حافظ صلح را به کمک عراق بفرستند یعنی به دست سازمان ملل نیروی مسلح بعضی از کشورهای مرتجع عربی را بیاورند که از عراق دفاع کند و با ما بجنگد و چنان چه ما در جلسه حضور می یافتیم و بعد به عنوان ارسال نیرو به عراق با آن ها مخالفت می کردیم ما را در اعداد اسرائیل و آفریقای جنوبی و از جمله کسانی معرفی می کردند که برنامه سازمان ملل را زیر پا گذاشته ایم .

رجایی ادامه داد : با نرفتن ما به جلسه هنگامی که آن ها می خواهند نماینده شان را پیش ما بفرستند و راجع به فرستادن نیروهای حافظ صلح از ما کسب تکلیف کنند ما خواهیم گفت که ما در این قطعنامه شرکت نکرده و نسبت به آن تعهدی نداریم .

وی همچنین گفت : نطقی را که جهت قرائت در این جلسه تهیه کرده بودیم به صورت سند شورای امنیت به رئیس شورا ابلاغ خواهیم کرد که تکثیر خواهد شد که تعداد خوانندگان آن به مراتب بیشتر از شنوندگان آن خواهد بود . (1)

 اخذ رای در مورد قطعنامه قبلا تکمیل و اعلام شده بود و همه نمایندگان حاضر در سازمان ملل می دانستند که قطعنامه پیشنهادی به تائید هر 15 عضو شورا رسیده بود و بنابراین با شرکت نماینده جمهوری اسلامی ایران در آن جا صرفا صحه گذاشتن بر قطعنامه بود.

 

میرحسین موسوی : قطعنامه های شورای امنیت اهمیتی ندارند

در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت در مورد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر نظر خود را در مورد این قطعنامه اعلام کرد . وی اظهار داشت : شورای امنیت رای داده تا آتش بس شود و ناظران بین المللی یعنی آمریکایی ، روسی و اروپایی بیایند بر این آتش بس نظارت کنند ، شبیه نظارتی که تاکنون در جنوب لبنان می کردند و بعد جمهوری اسلامی ایران و رژیم عفلقی هم سر یک میز بنشینند و اختلافات خودشان را حل کنند.

وی افزود : از شورای امنیتی که 5 قلدر بزرگ جهان در آن حق وتو دارند جز این انتظاری نمی رفت و در حقیقت رای شورای امنیت ، اعتماد شوروی و آمریکا به صدام است .

وی ادامه داد : ما نمی دانیم چرا شورای امنیت دو سال گذشته در خواب بود و یک باره با آزاد شدن خرمشهر از خواب پرید ، به هر حال ما احتیاجی به نیروهای بیگانه در مرزها نداریم ، بهتر است این نیروهای ناظر جای دیگری از منافع قدرت های استکباری حفاظت کنند و اگر شورای امنیت ده قطعنامه دیگر هم صادر کند ما نمی توانیم از حقوق حقه خود دست برداریم . موسوی اضافه کرد : رژیم صدام باید بی قید و شرط زمین های ما را رها کند و خسارت ها را بپردازد و محکوم شود . در این حالت جنگ خود به خود تمام می شود .

نخست وزیر در پایان گفت : این که تمامی اعضای اصلی شورای امنیت یعنی دارندگان امتیاز وتو برای متوقف کردن تصویب این قطعنامه آن را وتو نکردند ، برخلاف مواردی که در قطعنامه های مطروحه در این شورا به هنگامی که جزئی از منافعشان به خطر می افتد از حق وتو استفاده می کنند خود نشان دهنده سیاست مستقل و اسلامی ما است و اثبات سیاست نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی ایران ، و آشکار کننده این مهم که ما تاکنون به هیچ یک از ابرقدرت های جهانی باجی نداده ایم که مانند اقمار تحت تسلطشان در این مواقع به حمایت از ما قطعنامه ها را وتو کنند.(2)

مقر منافقین و دمکراتها در منطقه سلماس سقوط کرد

در جریان عملیاتی که از نخستین ساعات بامداد دیروز تحت عنوان شهید آیت الله بهشتی و با هماهنگی کامل رزمندگان اسلام متشکل از ارتش ، ژاندارمری و سپاه پاسداران و بسیج مردمی در ارتفاعات دو روستای برودک و جوجه هنی در منطقه شهرستان سلماس آغاز شد بیش از 80 نفر از افراد ضد انقلاب متشکل از عناصر مسلح حزب منحله دموکرات ، منافقین ، سلطنت طلب ها و فئودال ها به هلاکت رسیده و قریب 95 نفر زخمی شدند.(3)

پی نوشت:

1-  کیهان ، 23 تیر 1361 ، صفحه 14
2- جمهوری اسلامی ، 23 تیر 1361 ، صفحه 12
3- اطلاعات ، 23 تیر 1361 ، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول