اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نماینده ایران: با طرح قطعنامه شورای امنیت مخالفیم

نماینده ایران در سازمان ملل درباره طرح قطعنامه ای در باره حل مسئله جنگ بین ایران و عراق که قرار است در شورای امنیت مطرح گردد گفت : خود اجلاس اجلاسی بی معنی و غیرلازم است ، ما مخالف شورا بوده و آن را رد می کنیم و طبیعتا با طرح قطعنامه یاد شده نیز مخالفیم.

نماینده ایران: با طرح قطعنامه شورای امنیت مخالفیم

رخدادهای 20 تیر 1361

چکیده

  • نخست وزیر  : تثبیت صدام در منطقه به معنای تثبیت یک نظام صد در صد وابسته به آمریکا در منطقه است ، به معنای امضا دادن به سلطه آمریکا در خلیج فارس است.

 

  • با کشف شبکه به اصطلاح براندازی بهایی های قزوین و حومه به نام «قیام ملی ایران » 4 تن از اعضای فعال این شبکه اعدام شدند و اموالشان نیز مصادره گردید .

 

  • دکتر رجایی خراسانی:  ما هیچ گونه قصدی برای اشغال خاک عراق نداریم ولی چنان چه نتوانیم به طور مسالمت آمیز حقوق خود را تامین کنیم ، برای احقاق حق خود به زور متوسل خواهیم گشت.

 

  • در رابطه با متلاشی شدن تشکیلات گروهک محارب سازمان چریک های فدایی شاخه اشرف دهقانی در مناطق باختران ، اسلام آباد غرب و کرند اطلاعیه ای از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باختران منتشر شد .

 

  • طه یاسین رمضان معاون اول رئیس جمهور عراق گفت که کشور متبوعش تا توافق ایران مبنی بر پایان بخشیدن به جنگ 22 ماهه به جنگ علیه ایران ادامه خواهد داد .

 

  •  حسنی مبارک موافقت کرد که مقادیر جدیدی اسلحه از نوع دفاعی به عراق برای مقابله با چیزی که آن را تهدیدات دائمی ایران می داند تحویل دهد.

تثبیت صدام به معنای تثبیت یک نظام صد در صد آمریکایی در منطقه است

موسوی نخست وزیر طی کنفرانس مطبوعاتی گفت: تثبیت صدام در منطقه به معنای تثبیت یک نظام صد در صد وابسته به آمریکا در منطقه است ، به معنای امضا دادن به سلطه آمریکا در خلیج فارس است ، به معنای رضا دادن به استمرار حکومت آمریکا در منطقه است ، به معنای تثبیت سلطه اسرائیل است بر لبنان و همچنین به معنای قبول تهدید سوریه است از طریق اسرائیل به یک معنی تن به صلح دادن در این شرایط بدون این که شرایط ما محقق شود به معنای خفه کردن انقلاب اسلامی هم هست ، چرا که ما به دست خودمان در آستانه این مسئله که جهان دارد موضع ما را به حق می شناسد به صورت سازشکارانه تن به صلحی بدهیم که در آن نه نفعی برای ملت مسلمان عراق هست و نه نفعی به حال مسلمین جهان دارد و نه نفعی به حال انقلاب اسلامی در مفهوم جهانی آن دارد .

تشکیل کنفرانس غیر متعهدها در بغداد به معنای انحلال این تشکل است

وی در مورد کنفرانس غیر متعهدها در بغداد نیز گفت : ما بارها اعلام کرده ایم که تشکیل این کنفرانس در بغداد به صلاح نیست یکی این که با اساسنامه و تعهدات جنبش غیرمتعهدها کاملا مباینت  وضدیت دارد ، مثل این که جنبش بیاید بر علیه خودش رای بدهد و به انحلال خودش رای بدهد . این آثار معنوی تشکیل این کنفرانس است و عده ای از کشورها متوجه این قضیه هستند و چون روحیه انقلابی ندارند سعی می کنند که مسئله را به این جا بکشانند که آتش بس که در آن مدت در بین باشد و یا تا تشکیل آن کنفرانس صلحی برقرار بشود بین ایران و عراق و امثال این ها ولی همان طور که گفتم ما حقوق حقه و اصولی داریم که از آن ها حاضر نیستیم سر مویی منحرف بشویم و طبیعی است که اگر این کنفرانس تشکیل بشود نه تنها ضربه ای به حیثیت خودش خواهد زد بلکه این کنفرانس زیر چتر وحشتی تشکیل خواهد شد که طبیعتا جو آن را می تواند ناسالم بکند . همان طور که امام امت فرمودند ما دلیلی نمی بینیم که دولت عراق نیاید و بمبی بر خود کنفرانس بیندازد و جان عده ای از این سران را به خطر نیندازد و همان موقع اطراف بغداد بمباران نشود و نظایر این ها .(1)

با کشف شبکه به اصطلاح براندازی بهایی های قزوین و حومه به نام «قیام ملی ایران » 4 تن از اعضای فعال این شبکه اعدام شدند و اموالشان نیز مصادره گردید . این گروه خود را تابع بیت العدل حیفا دانسته و اوامر آن ها را واجب الاطاعه می دانستند .

 

4 بهایی گرداننده شبکه براندازی در قزوین اعدام شدند

با کشف شبکه به اصطلاح براندازی بهایی های قزوین و حومه به نام «قیام ملی ایران » 4 تن از اعضای فعال این شبکه اعدام شدند و اموالشان نیز مصادره گردید . این گروه خود را تابع بیت العدل حیفا دانسته و اوامر آن ها را واجب الاطاعه می دانستند و ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با اسرائیل داشتند.(2)

عراقی ها برای فرار از اسارت عقب نشینی کردند

دکتر رجایی نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی مصاحبه ای مطبوعاتی در مقر این سازمان خبرنگاران را از نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آگاه کرد . وی گفت : پس از شکست اخیر نیروهای عراقی آنان بلافاصله عقب نشینی کردند تا به اسارت نیروهای ایرانی درنیایند ، نیروهای عراقی هنوز هم بخش های مسکونی و غیر نظامی ما را بمباران می کنند و تمام شهرها و قصبات و دهکده هایی را که ترک کرده اند به طور کلی ویران نموده اند .

وی افزود : ایران از ابتدا از تمامیت ارضی و حیثیت خود دفاع نموده و خواهان بازگشت پناهندگان عراقی به وطنشان در صورت تمایل آن ها می باشد . وی اظهار امیدواری کرد که با برآورده شدن نقطه نظرهای عادلانه و شرافتمندانه ایران بالاخره صلح در منطقه برقرار گردد .

به تصمیمات شورای امنیت اعتنا نخواهیم کرد

وی سپس در پاسخ به سوالات مربوط به طرح قطعنامه ای در باره حل مسئله جنگ بین ایران و عراق که قرار است در شورای امنیت مطرح گردد گفت : خود اجلاس اجلاسی بی معنی و غیرلازم است ، ما مخالف شورا بوده و آن را رد می کنیم و طبیعتا با طرح قطعنامه یاد شده نیز مخالفیم. وی سپس در پاسخ به این سوال که آیا ایران به مصوبات شورا در این باره بی اعتنا خواهد بود اظهار داشت : بله .

برای احقاق حقمان به زور متوسل خواهیم شد / مجبور شویم وارد خاک عراق خواهیم شد

خبرنگاری سوال کرد که آیا نیروهای ایران برای به دست آوردن هدف هایشان وارد خاک عراق خواهند شد و در صورت مثبت بودن پاسخ تا چه حد در داخل خاک عراق پیش خواهند رفت ؟ نماینده ایران پاسخ داد : ما هیچ گونه قصدی برای اشغال خاک عراق نداریم ولی چنان چه نتوانیم به طور مسالمت آمیز حقوق خود را تامین کنیم ، برای احقاق حق خود به زور متوسل خواهیم گشت .

سقوط صدام جزو شرایط ایران نیست ولی ...

رجایی با بیان این که سقوط صدام جزو شرایط ایران نیست گفت : با این حال سقوط صدام غیر قابل اجتناب است ما خواهان سقوط صدام هستیم مردم عراق هم همین طور ولی شرایط اصلی صلح آن هایی است که ما از ابتدا داشتیم .

 نماینده ایران در سازمان ملل:‌ مردم عراق مختارند هر رژیمی که می خواهند انتخاب کنند بر اساس حقوق قرآنی چنان چه در عراق حکومت اسلامی برقرار شود آن وقت ممکن است اخذ غرامت جنگی اشکال شرعی داشته باشد ولی از رژیم از نوع دیگر بدون تردید غرامت اخذ خواهد شد .

 

نماینده ایران در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که اگر تمام شرایط شما پذیرفته شود باز بر سقوط صدام تاکید خواهید داشت گفت : در این جا دو مطلب وجود دارد : اول پایان دادن به حالت جنگی است ، پس از آن بحث بر سر این است که قرارداد با صدام بسته شود یا شخص دیگر . صدام علنا قرارداد قبلی خود با ایران را نادیده گرفته بنابر این امضای قرارداد دیگری با چنین آدمی دور از منطق است .

کنفرانس بغداد به معنای شکست غیر متعهدها

درباره کنفرانس سران غیر متعهد در بغداد نیز نماینده ایران گفت : ایران در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد و ما فکر می کنیم که اساس کنفرانس مذکور در بغداد تشکیل نمی شود و در صورت تشکیل این امر یک شکست برای جنبش خواهد بود .

نماینده ایران در پاسخ به سوالی که آیا ایران برای برگزار نشدن کنفرانس در بغداد عملیات نظامی خواهد کرد گفت : خیلی مسخره است که ایران بخواهد برای جلوگیری از برگزاری چنین کنفرانسی یک برنامه نظامی پیاده کند ولی خیلی طبیعی است که ما عملیات نظامی داریم که احتمالا با برگزاری کنفرانس هم برخورد خواهد داشت ولی هدف آن عملیات به هیچ وجه ربطی به کنفرانس ندارد .

چرا میزان خسارت های جنگ در سال 61 ، 150 میلیارد دلار بود ؟!

وی در پاسخ به این سوال که چطور رقم 150 میلیارد دلار خسارات جنگی برآورد شده است گفت : این رقم بر اساس قیمت ساختمان ها ، تاسیسات و شهرهایی که ویران گردیده تخمین زده شده است و بعضی از چیزها قابل قیمت گذاری نبودند مانند آثار تاریخی و مساجد قدیمی و اماکن مقدسه و امثال آن . بیمارستان ها و مدارس را می توان مجددا ساخت ولی آثار تاریخی قابل بازسازی نیست به علاوه ما تعداد زیادی از بهترین فرزندان کشورمان را از دست داده ایم  که مطمئنا قابل ارزیابی نمی باشد . اما برای نمونه پالایشگاه عظیم آبادان و میلیون ها دلار ثروت موجود در گمرک خرمشهر و چیزهای دیگر را اگر حساب کنید آن وقت پی به چگونگی تخمین 150 میلیارد دلار خواهید برد . ارتش عراق شهرهای هویزه ، قصرشیرین و برخی دیگر از شهرها و قصبات را به کلی با خاک یکسان کرده که باید قیمت آن ها را در نظر گرفت .

ایران در چه صورتی از عراق غرامت نخواهد گرفت ؟

رجایی در پاسخ به سوال دیگری نیز گفت :مردم عراق مختارند هر رژیمی که می خواهند انتخاب کنند بر اساس حقوق قرآنی چنان چه در عراق حکومت اسلامی برقرار شود آن وقت ممکن است اخذ غرامت جنگی اشکال شرعی داشته باشد ولی از رژیم از نوع دیگر بدون تردید غرامت اخذ خواهد شد .

سوال شد چنان چه عراق توانایی پرداخت غرامت را نداشته باشد تکلیف چیست ؟ نماینده ایران پاسخ داد : خیلی ازکشورهایی که در جنگ افروزی میلیاردها دلار به عراق کمک می کردند اکنون هم می توانند در برقراری صلح به همان ترتیب عمل کنند . (3)

تشکیلات محارب اشرف دهقانی در غرب کشور متلاشی شد

در رابطه با متلاشی شدن تشکیلات گروهک محارب سازمان چریک های فدایی شاخه اشرف دهقانی در مناطق باختران ، اسلام آباد غرب و کرند اطلاعیه ای از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باختران منتشر شد .

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : تشکیلات گروهک محارب سازمان چریک های فدایی شاخه اشرف دهقانی یکی از جانی ترین و آتش افروزترین گروهک ها در باختران ، اسلام آباد و کرند غرب متلاشی و اکثر اعضای مهم و فعال تشکیلات دستگیر و منازل امن و لانه های تیمی آنان کشف و دستگاه های انتشاراتی و تکثیر ، سلاح های بلند و کمری و مهمات و تعداد زیادی فشنگ از انواع مختلف و همچنین 12 اتومبیل متعلق به تشکیلات به دست برادران پاسدار افتاد . (4)

طه یاسین رمضان معاون اول رئیس جمهور عراق: در حدود 10 هزار سرباز مصری پا به پای ارتش عراق به همراه تعداد زیادی از داوطلبان عرب در جنگ علیه ایران شرکت دارند . این مقام عراقی همچنین سوریه را به خاطر حمایت از ایران سرزنش کرد.

 

10 هزار سرباز مصری در جنگ با ایران شرکت دارند

طه یاسین رمضان معاون اول رئیس جمهور عراق در مصاحبه با هفته نامه اکتبر روز گذشته اظهار داشت که کشور متبوعش تا توافق ایران مبنی بر پایان بخشیدن به جنگ 22 ماهه به جنگ علیه ایران ادامه خواهد داد .  از وی سوال شد که اگر ایران روی ادامه جنگ علیه عراق پافشاری کند چه خواهد شد رمضان گفت : ما هم بدون توجه به این که جنگ چه مدت طول خواهد کشید از حق حاکمیت خود دفاع خواهیم کرد ، ما بدون توجه به زمان جنگ به جنگ ادامه خواهیم داد .

رمضان گفت : در حدود 10 هزار سرباز مصری پا به پای ارتش عراق به همراه تعداد زیادی از داوطلبان عرب در جنگ علیه ایران شرکت دارند . این مقام عراقی همچنین سوریه را به خاطر حمایت از ایران سرزنش کرد !(5)

خبر دیگر در این رابطه آن که روزنامه الشرق الاوسط در شماره اخیر خود به نقل از منابع موثق نوشت مبارک موافقت کرده است که مقادیر جدیدی اسلحه از نوع دفاعی به عراق برای مقابله با چیزی که آن را تهدیدات دائمی ایران می داند تحویل دهد . مبارک چند روز پیش به نماینده اعزامی صدام تاکید کرد که مصر در صف عراق به طور دائمی خواهد ماند . (6)

پی نوشت:

1-  جمهوری اسلامی ، 20 تیر 1361 ، صفحه 12

2-کیهان ، 20 تیر 1361 ، صفحه 2

3-اطلاعات ، 20 تیر 1361 ، صفحه 2

4- جمهوری اسلامی ، 20 تیر 1361 ، صفحه 2

5-کیهان ، 20 تیر 1361 ، صفحه 16

6- کیهان ، 20 تیر 1361 ، صفحه 16

 پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول