اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

۳۳ سال پیش در چنین روزی

طرح عربستان برای تحکیم قدرت آمریکا

موسوی: مهم‌ترین محور سیاست آمریکا در منطقه اسرائیل است و اگر دقت کنیم خواهیم دید که تمام اهداف آمریکا بر پایه اسرائیل، مصر و فهد در خلیج فارس صورت می‌گیرد و در یک سال اخیر آمریکا بسیار کوشیده است بین این ۳ محور اتصال بیشتری به وجود آورد.

طرح عربستان برای تحکیم قدرت آمریکا

رخدادهای 25 تیر 1361

چکیده

  • در حمله جنگنده های عراقی به همدان تعدادی از مردم بی دفاع این شهر در مناطق مستضعف نشین این شهر شهید و مجروح شده و دهها خانه مسکونی نیز ویران شد .

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر: آمریکا از طرفی می خواهد با حمایت از جنایتکاران به آن ها توان و جرئت دوباره ای دهد و از طرف دیگر از گسترش انقلاب اسلامی جلوگیری کند.

 

  • ملت ما به مرزهای فراتر چشم دوخته است و ما این روز (قدس) را بزرگ می داریم که دائما به خاطر داشته باشیم که خونین شهر ما در جهان اسلام زیاد است.

 

  • آیت الله یزدی: از بدو تاسیس حکومت اسلامی سعی کرده ایم که ضوابط اسلامی رعایت شود لذا مسئولین محترم قضایی در برخورد با مسائل باید سختگیری علی (ع) را پیشه کنند.

جنایت بزرگ رژیم بعث ؛ راهپیمایی روز قدس همدان بمباران شد !

ساعت 9 و 30 دقیقه صبح امروز در حالی که مردم مسلمان و متعهد همدان خود را بر ای شرکت در راهپیمایی روز قدس و شرکت در نماز جمعه آماده می کردند و دسته دسته به طرف مبدا راهپیمایی نزدیک می شدند چند فروند بمب افکن متجاوز عراقی از ارتفاع بسیار زیاد از فراز همدان گذشته و اقدام به بمباران مناطق مسکونی این شهر کردند .

گزارش رسیده از همدان حکایت از آن دارد که تعداد شهدای جنایت اخیر عراق در همدان به 74 شهید رسیده است . منابع بیمارستانی نیز گزارش می دهند که این بمباران حدود 179 مجروح بر جای گذاشته است که از این تعداد 32 نفر جراحاتشان شدید بوده و به بیمارستان های تهران انتقال یافته اند .

خبر دیگر این که در بین شهدای این جنایت هولناک که اکثرا بر اثر اصابت راکت به استادیوم ورزشی آزادی محل برگزاری مراسم روز قدس و نماز جمعه به شهادت رسیده اند تعداد زیادی کودک شیرخوار و زن دیده می شود که برخی از شهدا به علت شدت جراحات قابل شناسایی نیستند. لازم به یادآوریست که به علت به هم ریختگی های ناشی از این حملات ناجوانمردانه گرفتن آمار دقیق میسر نیست و بیشتر شهدا و مجروحین مربوط به محل نماز جمعه بوده است . (1)

میرحسین موسوی تشریح کرد ؛ چرا روز قدس را گرامی می داریم ؟!

مراسم روز قدس امروز با حضور میلیونی مردم در تهران و شهرستان ها برگزار شد .

در مراسم روز قدس تهران میرحسین موسوی نخست وزیر طی سخنانی اظهار داشت : برای آن که ما بدانیم در چه موقعیتی این روز را بزرگ می داریم و در این چند سالی که رهبر انقلاب این روز مبارک را به عنوان روز قدس اعلام کرده اند چه تحولاتی به وجود آمده و چرا ما در حالی که در مرزهای جنوبی و غربی خود گرفتار دشمن غداری هستیم و به قدس می اندیشیم ناگزیر هستیم نگاهی به توطئه های قدرت های استکباری در میان ملت های مسلمان بیندازیم توطئه هایی که بدون ارزیابی درست آن ها عظمت این اقدام به هیچ وجه حدس زدنی نیست. چرا ملت ما روزی را به عنوان روز قدس اعلام کرده و همه مسلمانان جهان را به بزرگداشت این روز تشویق می کند هدف ما چیست؟

دولت هایی که نوکر آمریکا نباشند در معرض تهدید هستند

وی گفت : از طرف دیگر مهم ترین محور سیاست آمریکا در منطقه اسرائیل است و اگر دقت کنیم خواهیم دید که تمام اهداف آمریکا بر پایه اسرائیل ، مصر و فهد درخلیج فارس صورت می گیرد و در یک سال اخیر آمریکا بسیار کوشیده است بین این سه محور اتصال بیشتری به وجود آورد . طرح فهد در حقیقت برای محکم کردن این سه پایه قدرت آمریکا در میان کشورهای اسلامی است و ما شاهد هستیم که توسط همین محور است که رژیم صدام تقویت می شود .

ایران به عنوان یک ابرقدرت معنوی ظاهر شده است

در چنین شرایطی است که ملت ما همچون یک ابرقدرت معنوی و الهی ظاهر می شود و تمام این توطئه ها را با خطر روبرو می کند ملتی که از همان زمان که خواست انقلاب کند با کشتارهای وسیع روبرو شد ملتی که زنان و بچه های او در خیابان ها توسط منافقین به آتش کشیده می شود و ملتی که از همان آغاز با انواع توطئه ها مواجه شده است ولی شما ملت با تمام این توطئه ها روبرو می شوید و محکم می ایستید و به فراتر ها می روید و به قدس می نگرید و کشمکش جنگ با عراق برای یاری ملت مسلمان فلسطین نیز نیرو اعزام می کنید و این در حالی است که همه نیروهای شیطانی در برابر شما ایستاده اند.

آمریکا می خواهد با حمایت از جنایتکاران به آن ها توان بدهد

نخست وزیر گفت : آمریکا از طرفی می خواهد با حمایت از جنایتکاران به آن ها توان و جرئت دوباره ای دهد و از طرف دیگر از گسترش انقلاب اسلامی جلوگیری کند و ملت ما را دچار ضعف کند در حالی که مردمی که این قدر شهید داده اند در برابر این مسائل سرخم نخواهند کرد .

صحبت کردن از مصالح ملی خیانت است

وی ادامه داد : همان طور که اشاره کردم هر یک از این توطئه ها کافی بود که ملتی را به خود مشغول سازد ولی ملت ما به مرزهای فراتر چشم دوخته است و ما این روز را بزرگ می داریم که دائما به خاطر داشته باشیم که خونین شهر ما در جهان اسلام زیاد است دائما به خود تذکر دهیم هر نوع چشم بستن به مصالح اسلام و مسلمانان جهان و روی آوردن به مصالح ملی خیانت است .

نخست وزیر ادامه داد : سال های سال است که حکومت های وابسته به غرب و شرق تحت پوشش های مختلف شعار آزادی قدس را سرداده اند و به این ترتیب ملت های خود را فریفته اند و در حقیقت رژیم اشغالگر قدس وسیله ای بوده است تا این کشورها به حکومت خود ادامه دهند ولی در این روز که ملت های مسلمان به خیابان ها می آیند و شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر می دهند مشت این دولت های وابسته برای ملت هایشان گشوده می شود و علت این که تمام کشورهای وابسته به آمریکا این قدر از مطرح شدن این روز وحشت دارند همین مسئله است.

مسئله قدس مختص جهان عرب نیست

موسوی ادامه داد : این شعار در گسترش خود خواهد توانست میان مسلمانان ارزش های واحدی را مطرح سازد ، در صد سال گذشته راه های مختلفی برای مبارزه با این مسئله شناخته شده است ، اما این اولین بار است که راه حل اسلامی برای مبارزه با آمریکا و اسرائیل مطرح می شود مسئله قدس تنها مسئله مختص جهان عرب نیست .

نخست وزیر همچنین گفت : آخرین مسئله مسئله رهبری این حرکت عظیم ضد صهیونیستی است و امروز رهبری این حرکت را کسی به عهده می گیرد که از متن اسلام و از متن توده های مستضعف جوشیده است این رهبری نمی تواند در مرزهای محدود کشور ما باقی بماند و این رهبری متکی به الله است و از این رو است که شعار ملت ما برای حفظ این رهبری یک شعار ملی نیست بلکه یک دعا است که : خدایا ، خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار...(2)

آیت الله یزدی : مسئولین قضایی در برخوردها سختگیری علی (ع) را پیشه کنند  

نماز جمعه این هفته تهران همزمان با روز قدس به امامت آیت الله یزدی برگزار شد . آیت الله یزدی در خطبه دوم نماز جمعه تهران نیز با اشاره به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اظهار داشت :جهت آزاد سازی قدس فقط باید عراق در بند را آزاد کرد .

ملت مسلمان ایران سازمانی با قانون جنگل وتو را قبول ندارند

وی در مورد سوالات مکرر مردم در مورد رفتن به جبهه های جنگ نیز گفت : من بارها از کسانی که مقام و پستی دارند شنیده ام که پرسیده اند آیا رفتن به جبهه برای ما نیز واجب است ؟ جواب معلوم است : واجب ، واجب کفایی است ، اگر افراد تامین نشود همه ما باید برویم و بجنگیم و از سوی دیگر کسی که تحت دستور کس دیگر است باید رضایت رئیس خویش را به دست آورد . به هر حال در این مرحله که مرحله نهایی است امیدواریم که ما همه نیازمندی های رزمندگان را در جبهه ها را برآورده کنیم .

آیت الله یزدی با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت نیز گفت : ملت مسلمان ایران سازمانی که قانون جنگل وتو در آن حکومت می کند اصلا قبول ندارند که شما می نشینید و قطعنامه صادر می کنید . (3)

پی نوشت:

1- کیهان ، 26 تیر 1361 ، صفحه 2
 2- جمهوری اسلامی ، 26 تیر 1361 ، صفحه 5  ، تا به حال بارها سخنان میرحسین موسوی نخست وزیر دهه 60 در رابطه با اهمیت مبارزه با اسرائیل  و نیر گرامیداشت روز قدس و تناقض آن را با اقدامات نامبرده در فتنه 88 به بررسی نشسته ایم ولی امروز تلاش می کنیم که از جهتی دیگر به این تناقض بپردازیم و آن « نقش مصالح و منافع ملی در کارزار مبارزه با اسرائیل در نظر گاه موسوی در دو برهه تاریخی دهه 60 و فتنه 88 » موسوی در روز قدس سال 61 به صراحت هر سخنی از منافع ملی در نقد مبارزه جمهوری اسلامی با اسرائیل را خیانت می دانست و می گفت « ما این روز را بزرگ می داریم که دائما به خاطر داشته باشیم که خونین شهر ما در جهان اسلام زیاد است دائما به خود تذکر دهیم هر نوع چشم بستن به مصالح اسلام و مسلمانان جهان و روی آوردن به مصالح ملی خیانت است .» این همه در حالی بود که جمهوری اسلامی در آن برهه خاص تاریخی با جنگ تحمیلی روبرو بوده و اگر کسی از تقدم مصالح ملی ایران و پرداختن به جنگ تحمیلی و به فرموده امام خمینی «راه قدس از کربلا می گذرد » سخن می گفت راه به بیراهه نرفته بود ، هر چند هیچ بحرانی و هیچ مشکلی یک مسلمان را از فکر کردن و کمک به مستضعفان جهان باز نمی دارد و نافی آن نیست ولی سخن از اولویت برنامه ریزی ها بوده  و این که آیا ایران اسلامی باید در میانه دو جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و حمله اسرائیل به جنوب لبنان سرمایه ها و نیروی انسانی خود را در کجا مصروف سازد ؟ و باز می گوئیم که عدم اعزام نیروی انسانی در آن برهه هرگز نافی یاری رساندن به فلسطین و لبنان در عرصه های دیگر نبوده است و حال به سخن اصلی خویش باز می گردیم ، میرحسین موسوی در چنین شرایطی می گوید سخن گفتن از مصالح ملی خیانت است ، او از اعزام نیروی انسانی به لبنان برای جنگ با اسرائیل یاد می کند و این که چرا روز قدس را باید گرامی بداریم و همین شخص در سال 88 سخن از مصالح و منافع ملی می گوید و این که ابتدا باید خود قوی شویم سپس به فکر دیگران باشیم ! و این سخنان در حالی بیان می شد که ایران نه جنگی پیش رو داشت و نه با بحرانی چون جنگ تحمیلی روبرو بود تا از تقدم و تاخر دو موضوع یاد شود ،  با تحلیلی که میرحسین موسوی روز قدس سال 61 از آن سخن گفته بود موسوی خائن بوده و با او باید معامله ای کرد که با خیانتکاران می شود . کسی که روزی می گفت سخن از منافع ملی در عرصه مبارزه با اسرائیل [یا به تعبیر امروز سخن گفتن از نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران] خیانت است خود در سال 88 در خط مقدم جبهه ای قرار گرفته بود که مبارزه با ظلم بای نحو کان را چون در تعارض با منافع ملی شمرده می شد خطا و نابخشودنی می دانست و از این رو بود که روز قدس سال 88 به جای مبارزه با اسرائیل تبدیل به آوردگاهی برای عقده گشایی علیه جمهوری اسلامی شد . بی شک در این زمینه گفتنی های دیگری نیز هست که در روزها و ماه های آینده به آن خواهیم پرداخت.
3- اطلاعات ، 26 تیر 1361 ، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول