اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
پژوهشگر انستیتو شرق‌شناسی روسیه در گفت‌وگو با فارس:

هدف انتخابات قزاقستان تائید اعتماد مردم به رئیس جمهور فعلی است

به اعتقاد کارشناس سیاسی روس، نتایج انتخابات فردای ریاست جمهوری قزاقستان نظر مردم این کشور نسبت به سیاست‌های آستانه در عرصه‌های داخلی و خارجی را به نمایش خواهد گذاشت.

هدف انتخابات قزاقستان تائید اعتماد مردم به رئیس جمهور فعلی است

«استانسلاف پریتچین» پژوهشگر انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نتایج انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان را نه‌ تنها برای این کشور بلکه برای سایر کشورهای آسیای مرکزی و فضای شوروی سابق مهم دانست.

پریتچین با اشاره به نقش قزاقستان در تعاملات منطقه‌ای گفت: قزاقستان یکی از کشورهای است که طی بیش از 2 دهه گذشته برای حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای و توسعه مشترک کشورهای آسیای مرکزی و تقویت روند همگرایی با کشورهای شوروی سابق تلاش‌های زیادی به خرج داده است و با توجه به واقعیت‌های عرصه بین‌المللی و ضرورت تعامل و همکاری با طرف‌های مختلف، آستانه با همه قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای نیز روابط مناسبی برقرار کرده است.

به اعتقاد وی، حضور صدها ناظر خارجی، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و رسانه‌های گروهی حاکی از توجه کشورها و سازمان‌های مختلف جهانی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان می‌باشد.

انتخابات با مشارکت حداکثری مردم انجام می‌شود

پریتچین ضمن اشاره به برنامه‌های نامزدهای این انتخابات، گفت: برنامه‌های انتخاباتی سه نفر داوطلب کرسی ریاست جمهوری قزاقستان «نورسلطان نظربایف»، «تورگون سیزدیکف» و «ابوالغازی کاسائین‌اف» مورد توجه کارشناسان سیاسی، رسانه‌های گروهی و البته انتخاب‌کنندگان قرار داشته است.

این کارشناس روس ادامه داد، نظربایف طرح انجام اصلاحات در یک سری از زمینه‌ها را به صورت اساسی و نهادی معرفی کرده و سیزدیکف از تقویت ایدئولوژی کمونیستی در مقابل نفوذ سیاسی و فرهنگی غرب حمایت می‌کند و کاسائین‌اف بر روی ضرورت حمایت سراسری از محیط زیست و شیوه زندگی سالم در جامعه قزاقستان تاکید به عمل می‌آورد.

وی بر این باور است که با توجه به اینکه انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان در شرایط بحران روابط بین‌الملل و تشدید رقابت‌های ژئوپلتیکی صورت می‌گیرد، بخش قابل توجهی از 9.5 میلیون انتخاب‌کننده این کشور به صورت فعال در پای صندوق‌های رای حضور خواهند یافت زیرا حضور فعال مردم حمایت آن‌ها از ثبات و توسعه کشور را به نمایش خواهد گذاشت.

پریتچین گفت: قزاقستان کشوری است که بیش از سایر همسایه‌های خود در بخش‌های اجتماعی، آموزش، علوم و بهداشت هزینه کرده است. طی چند سال اخیر در چارچوب استراتژی «قزاقستان 2030» صدها کارخانه جدید احداث و به میزان بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی صورت گرفته است. علاوه بر این به ابتکار نظربایف استراتیژی جدید توسعه تا سال 2050 تدوین شده که حاکی از نگاه بلند مدیریت این کشور به بحث توسعه می‌باشد.     

این کارشناس سیاسی روس با اشاره به سطح حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان گفت: در قزاقستان درک روشنی از این موضوع وجود دارد که در شرایط کنونی بین‌المللی و منطقه‌ای وجود نهاد قوی قادر به تعیین و تدوین برنامه‌های بلندمدت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌باشد. به این دلیل حتی در صورت انجام اصلاحات سیاسی در سال‌های آتی در قزاقستان و افزایش اختیارات سایر قوا، باز هم نقش نسبتا محوری با ریاست جمهوری خواهد بود.

چرایی نبود رقیبی جدی برای نظربایف

وی در رابطه به عدم حضور رقبای جدی قدرت در انتخابات فردا، گفت: البته این واقعیت غیر قابل انکار است که در کشورهای آسیای مرکزی هنوز فرهنگ سیاسی در سطحی قرار نگرفته است تا برای رقابت آشکار و علنی شرایط فراهم شود بنابراین نخبگان سیاسی و اقتصادی تلاش می‌کنند تا از طریق حمایت شخصیت شماره اول تضمینی برای حفظ ثبات و امنیت کشور و همچنین منافع گروه‌هی خود داشته باشند. این است که عملا در آسیای مرکزی و روسیه نظام‌های مدیریتی «سوپر پرزیدنت» می‌باشند.

پژوهشگر انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه گفت: حتی در قرقیزستان که به نوعی دارای نظام سیاسی پارلمانی - ریاست جمهوری است، باز هم به نوعی در رأس قدرت رئیس جمهور قرار گرفته است. چنانچه در قرقیزستان طی سال‌های اخیر قدرت به اصطلاح به صورت عمودی حفظ نمی‌شد پیش آمدن اتفاقات جدید سیاسی و امنیتی بعید نبود. دقیقا گروه یا قدرت برتر است که مسئولیت امور کشور را عهده‌دار شده و اقدام به اتخاذ تصمیمات استراتژیکی می‌کند.

وی در پایان نیز تاکید کرد، بنابراین در حال حاضر در کشورهای منطقه صحبت از رقابت سیاسی واقعی هنوز یک مقدار زود به نظر می‌رسد و شتابزدگی در این عرصه می‌تواند منجر به نتایج منفی و حتی بروز بحران‌های سیاسی و امنیتی شود. به‌خصوص در حالی که در خیلی از این کشورها به صورت واقعی استراتژی‌های بلندمدت توسعه تهیه و تدوین نشده‌اند، اقدامات عجولانه با هدف به نمایش گذاشتن به اصطلاح پایبندی به ارزش‌های دموکراسی بدون تردید یک سری از چالش‌ها را در پی خواهد داشت.   

پریتچین بر این نظر است که در پی این انتخابات که به نوعی به معنای تائید مجدد نظربایف از سوی مردم قزاقستان است، آستانه اقدام به تحقق برنامه‌های در راستای کاهش تاثیر نامطلوب تحولات سیاسی و امنیتی بین‌المللی و منطقه‌ای روی فضای داخلی این کشور خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی روس ضمن پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه چرا در این دور از انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان نمایندگان ایدئولوژی‌ لیبرال دموکراسی غربی حضور نیافته‌اند، تاکید کرد: در قلمرو شوروی سابق روندهای سیاسی عمدتا برجستگی ایدئولوژیکی ندارند که به این دلیل نباید انتظار رقابت‌ها و برخوردهای واقعی فکری و ایدئولوژیکی در مبارزات انتخاباتی را داشت. اگر در گذشته چنین به نظر می‌رسید که بر روی صحنه رقابت‌های انتخاباتی نمایندگان ایدئولوژی‌های مختلف حضور داشتند، این به نوعی بیشتر جنبه نمایشی و نمادی داشت.

پژوهشگر انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه بر این نظر است که سیاست چندوجهی خارجی آستانه همانند سال‌های گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری فردا نیز ادامه خواهد داشت و توازن میان منافع بازی‌گران اصلی عرصه بین‌المللی از سوی این کشور حفظ خواهد شد.  

وی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان را یک نوع «همه‌پرسی با هدف تائید اعتماد مردم قزاقستان نسبت به رئیس جمهور فعلی» دانست و گفت که حتی در صورت حضور رقبای بیشتر در این انتخابات نیز بدون تردید نظربایف پیروز می‌شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول