اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مروری بر کلیات پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان

ششم اردیبهشت سال جاری پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان با رقابت 3 نامزد برگزار خواهد شد.

مروری بر کلیات پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در حالی که تا 4 ماه پیش، قرار بود پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان در اواسط سال 2016 (1395)  برگزار شود، 14 فوریه (25 بهمن 93) در یک اقدام از قبل طراحی شده و چند ماه پس از نطق سالانه پیش از موعد نظربایف، پیشنهادی از سوی کنگره خلق ملی قزاقستان (یک نهاد مشورتی در ریاست جمهوری) مطرح شد که براساس آن انتخابات در اواسط سال 2015 بایستی انجام پذیرد.

پس از این پیشنهاد، مجمع ملی قزاقستان خیلی زود و به اتفاق‌ آرا، پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور را تأیید کرد.

اعضای مجمع ملی قزاقستان نیز در سخنرانی‌های خود اشاره داشتند که با توجه به افزایش بحران اقتصادی جهانی، برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری به این کشور اجازه خواهد داد تا به طور مؤثری به اجرای برنامه توسعه این کشور موسوم به «نوری جول- راه آینده» و همچنین به ادامه اجرای اولویت‌های توسعه ملی درازمدت مشخص شده در استراتژی «قزاقستان-2050»، بپردازد.

در همان حال، «توکایف» رئیس مجلس سنای قزاقستان با استناد به بیانیه شورای قانون اساسی رسما اعلام کرد که برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور توسط ریاست جمهوری مبتنی بر تفسیر بند 3-1 از ماده 41 قانون اساسی است و در این بند آمده است که رئیس جمهور دارای حق انحصاری یک جانبه در برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری است.

در نتیجه این مباحث نیز، اعضای شورای کنگره ملی قزاقستان بیانیه‌ای را خطاب به گروه پارلمانی مجلس مردم قزاقستان ارسال کرد که در آن خواستار تصویب ابتکار عمل برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور شدند.

پیشنهادی که با استقبال پارلمان، احزاب و نهادهای جامعه مدنی طرفدار دولت همراه شد و نهایتا رئیس جمهوری قزاقستان با قبول این پیشنهاد، طی فرمانی روز 26 آوریل 2015 (ششم اردیبهشت 94) را روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور تعیین کرد.

نظربایف هم در بهمن ماه سال گذشته، با حضور در شانزدهمین گردهمایی حزب حاکم «نوراوتان» با طرح این موضوع که قصد دارد سهم بیشتری در حل مسائل جدید و پیچیده آتی کشور داشته باشد، خود را به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام کشور معرفی کرد و حال قرار است وی در آستانه 75 سالگی در انتخاباتی تقریبا فرمایشی، با «تورگون سیزدیک‌اف» دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست و «ابیل قازی کوسین‌اف» رئیس فدراسیون اتحادیه‌های کارگری قزاقستان رقابت کند.

در این انتخابات، به گفته دبیر کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان 9 میلیون و 610 هزار واجد شرایط رای دهی هستند و حدود 630 ناظر خارجی از سازمان‌ها و کشورهای مختلف منطقه و جهان، انتخابات ریاست جمهوری ششم اردیبهشت را نظارت خواهند کرد.

در همین حال، وزیر دارایی قزاقستان گفته است که قزاقستان برای برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 26 آوریل، نیاز به 5.5 میلیارد تنگه ( 30.5 میلیون دلار بودجه دارد. وزیر قزاقی درباره منبع تامبن اعتبارات گفت: تخصیص بودجه از صندوق ذخیره دولت برای این امر درحال بررسی است.

با توجه به قانون اساسی، رئیس جمهور در قزاقستان توسط رای مستقیم شهروندان انتخاب می‌شود. از شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری قزاقستان می‌توان به  تابعیت قزاقی، دارای سن حداقل 40 سال، تسلط به زبان رسمی کشور و زندگی در کشور به مدت حداقل  15 سال اشاره کرد.

پیش از این، در قانون اساسی قزاقستان حضور در 2 دوره ریاست جمهوری پیش بینی شده بود اتفاقی که در سال 2011 با اصلاحیه قانون اساسی تغییر کرد و در اصلاحیه نهایی اینگونه ذکر شد که هر فرد فقط برای 2 دوره متوالی می‌تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان شود اما نورسلطان نظربایف نخستین رییس جمهوری کشور از این شرط مستثنی شده است و وی حق دارد به قدر دلخواه در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

همچنین در همان اصلاحیه براساس اصلاحیه قانون اساسی قزاقستان دوره ریاست جمهوری قزاقستان از هفت سال به پنج سال کاهش داده شد و سال 2011 انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار گردید.

بنابراین، طی 5 سال اخیر، این برای دومین بار است که نظربایف با تغییر در زمان برگزاری انتخابات، انتخاباتی پیش از موعد برگزار می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول