اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
مدیر مرکز تحلیلی دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو در گفت‌وگو با فارس:

تهدیدات امنیتی عامل انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری در قزاقستان

مدیر مرکز تحلیلی دانشگاه دولتی روابط بین‌الملل مسکو تهدیدات امنیتی و اقتصادی را از اصلی‌ترین دلایل برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری قزاقستان دانست.

تهدیدات امنیتی عامل انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری در قزاقستان

«آندری کازانتسف» مدیر مرکز تحلیلی دانشگاه دولتی روابط بین‌الملل مسکو وابسته به وزارت امور خارجه روسیه ضمن گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دیدگاه‌های خود در مورد انتخابات زودهنگام 26 آوریل 2015 (6 اردیبهشت 1394) ریاست جمهوری قزاقستان را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه انتخابات پیش روی ریاست جمهوری قزاقستان از بسیاری جهات به همه‌پرسی تائید دوره جدید مدیریتی «نورسلطان نظربایف» می‌ماند، تصریح کرد: بدون شک نظربایف به دلیل حمایت‌های گسترده از سوی مردم برنده قاطع این انتخابات خواهد بود.

استاد دانشگاه دولتی روابط بین‌‌الملل مسکو ضمن اشاره به بحث برگزاری زودهنگامی انتخابات، گفت: به اعتقاد من در این رابطه می‌توان به 3 دلیل اشاره کرد. یکی اینکه قزاقستان با چالش‌های جدی اقتصادی مواجه شده است (کاهش قیمت انرژی در بازارهای جهانی، بحران مشترک در فضای پساشوروی و کاهش ارزش روبل در روسیه که قزاقستان با آن در یک فضای واحد اقتصادی قرار گرفته است).

بحث بعدی به بحران ژئوپلیتیکی در فضای شوروی سابق ارتباط دارد. مبارزه میان قدرت‌های بزرگ (روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین) برای نفوذ بر کشورهای مشترک‌المنافع در حال تشدید شدن است. از این نظر قزاقستان نیز افزایش فشارهای خارجی را بیشتر احساس می‌کند. انتخابات ریاست جمهوری به «آستانه» این امکان را می‌دهد تا مشروعیت قدرت در این کشور تقویت شده و اقدام به فعالیت‌های موثرتر میانجیگری و حفظ صلح و ثبات در منطقه کند.  

کازانتسف مورد سوم را با افزایش تهدیدات امنیتی در سراسر جهان اسلام مرتبط دانست و افزود: تشدید بی‌ثباتی در افغانستان که همسایه آسیای مرکزی است قابل ملاحظه بوده و خطر داعش نیز که در سوریه و عراق اقدام می‌کند،  رو به رشد می‌باشد. برای مقابله با این تهدیدات نیاز به رئیس جمهور قوی و قدرتمندی است که مشروعیت خود را به صورت مستقیم و مجدد از مردم بدست خواهد آورد.

به باور من بسیاری از ناظران جدیت واقعی این همه تهدید را دست کم می‌گیرند که در نهایت می‌تواند تا حدودی منجر به نتیجه‌گیری نسبتا غیر واقعی از شرایط حاکم شود.

وی ضمن پرداختن به چرایی زودهنگام اکثر انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی قزاقستان، گفت: در حقیقت در قزاقستان برگزاری انتخابات زودهنگام به نوعی به یک سنت سیاسی تبدیل شده است. البته از نقطه نظر تئوری دموکراسی چیز خوبی نیست چرا که هر بار فعالیت نهادهای مربوطه که نماد مردم‌سالاری دانسته می‌شود، به نوعی مختل می‌شود.

اما از سوی دیگر در کشورهای به اصطلاح دارای دموکراسی رشدیافته، اغلب خود دولت‌ها زمان برگزاری انتخابات را تعیین می‌کنند. معمولا زمان انتخابات با توجه به منافع کشور و یا حزب حاکم مقرر می‌شود.

این صاحب نظر مسائل سیاسی و امنیتی منطقه، با اشاره به پیش‌بینی‌های برخی از کارشناسان سیاسی مبنی بر احتمال محدود شدن سیاست چندوجهیی خارجی قزاقستان در سال‌های بعدی، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که سیاست چندوجهی خارجی آستانه در سال‌های نزدیک دست‌خوش تغییر و تحول خاصی نخواهد شد، زیرا این سیاست با ایدئولوژی‌های موجود در فضای سیاسی قزاقستان ارتباط بسیار ضعیف دارد. اما برخلاف این، سیاست چندوجهی خارجی آستانه با تلاش‌های مقامات عالی این کشور برای دیالوگ با همه گروه‌های قومی قزاقستان به طور مستقیم مرتبط می‌باشد. قزاقستان یک کشور چندقومی است و بخش قابل توجهی از اختلافات مربوط به کشورهای پساشوروی مربوط به تعاملات میان اقوام بوده است.

وی ادامه داد: قزاقستان از ابتدای استقلال خود، در سطح خارجی سیاست چندوجهی (روابط دوستانه با همه همسایه‌ها، قدرت‌های بزرگ و پرهیز از اختلاف با آن‌ها) و در سطح داخلی سیاست دیالوگ با همه گروه‌های قومی (با مشارکت مجمع ملی قزاقستان و سایر نهادهای مربوطه) را دنبال کرد. اینکه قزاقستان موفق به جلوگیری از قوم‌گرایی افراطی در قلمرو خود شده است، نتیجه مثبت چنین  سیاستی ارزیابی می‌شود و معلوم است که در خیلی از مناطق فضای شوروی سابق اختلافات و درگیری‌ها ماهیت قومی داشته و دارند.

مدیر مرکز تحلیلی دانشگاه دولتی روابط بین‌الملل مسکو ضمن پاسخ به این پرسش که چنانچه نتایج انتخابات از قبل قابل پیش‌بینی است، پس با چه انگیزه معمولا بالای 80 درصد مردم در پای صندوق‌های رای حضور می‌یابند، گفت: از دیدگاه من بزرگترین انگیزه برای مشارکت فعال مردم در انتخابات کمک به حفظ ثبات و امنیت موجود، توسعه هرچه بیشتر اقتصادی و اجتماعی کشور و درک افزایش چالش‌های متعددی است که می‌تواند به سراغ قزاقستان و منطقه بیاید.

کازانتسف معتقد است: نظربایف در دوره جدید ریاست جمهوری خود نسبت به تقویت اختیارات سایر قوا و از جمله پارلمان اقدام خواهد کرد و همزمان به آماده‌سازی جانشین خود مشغول خواهد شد. البته یک سری از اصلاحاتی که رئیس جمهور در زمینه‌های مختلف در نظر گرفته است، همچنان پیگیری خواهد شد. اما اجرای این همه برنامه‌ها بستگی به آن خواهد داشت که تهدیدات امنیتی برای قزاقستان تا کجا جدی خواهد بود. چنانچه این تهدیدات بزرگ و جدی بودند، پس وقتی برای مشغول شدن به اصلاحات و آماده‌سازی جانشینی باقی نخواهد گذاشت. در این صورت همه جمعیت و نخبگان سیاسی مجبور خواهند بود تا دور رئیس جمهور جمع شوند. ولی اگر تهدیدات تحقق عینی پیدا نکنند، قطعا سناریوی اصلاحات و انتقال تدریجی قدرت پیاده خواهد شد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول