اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

برگزاری دور سوم مذاکرات کوبا و اتحادیه اروپا

دور سوم مذاکرات کوبا و اتحادیه اروپا با هدف عادی سازی روابط میان طرفین با موضوعاتی چون حقوق بشر و روابط تجاری و اقتصادی آغاز شد.

برگزاری دور سوم مذاکرات کوبا و اتحادیه اروپا

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «گرانما»، اتحادیه اروپا و کوبا روز گذشته مذاکرات خود را با هدف عادی سازی روابط از سر گرفتند؛ این گفت‌وگو در پی نزدیکی تاریخی میان این کشور آمریکای لاتینی و ایالات متحده آمریکا برگزار شده است.

نمایندگان اتحادیه اروپا و دولت کوبا طی 2 روز در «هاوانا» پایتخت این کشور نشستی را در پشت درهای بسته با هدف بهبود روابط میان طرفین برگزار کردند؛ موضوعاتی چون حقوق بشر، روابط تجاری و اقتصادی در دستور کار این نشست قرار داشتند.

جلسه مذکور در ساعت 14:15 به وقت محلی (19:15 به ساعت گرینویچ) در مرکز وزارت امور خارجه کوبا برگزار شد.

«آبلاردو مورنو» معاون وزیر امور خارجه کوبا و رئیس هیئت مذاکره کننده این کشور طی سخنانی کوتاه در مقابل رسانه‌ها تاکید کرد که هر 2 طرف به پیشرفت‌هایی درباره همکاری در حوزه کاری، فرهنگ، آموزش و پرورش، بهداشت و کشاورزی دست یافته‌اند.

«مورنو» جزئیات بیشتر را در این رابطه اعلام نکرد، اما با این حال اذعان داشت که همانند 2 دور اول مذاکرات که در ماه آوریل و آگوست سال گذشته (فروردین و مرداد 93) در «هاوانا» و «بروکسل» پایتخت بلژیک برگزار شد، جلسه به طور بسیار مثبتی انجام شد.

دور سوم مذاکرات آنها امروز نیز ادامه خواهد داشت و طرفین پیرامون جنبه‌های مختلف روابط تجاری دوجانبه صحبت خواهند کرد.

امروز همچنین هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا که رهبری آن را «کریستین لفلر» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در امور کشورهای آمریکایی بر عهده دارد، نقطه نظرات «بروکسل» در رابطه با مذاکره سیاسی را به طرف کوبایی اعلام خواهد کرد.

در ماه فوریه (بهمن 93) اروپایی‌ها روند عادی‌سازی روابط خود با کوبا را که از سال 2003 به حالت تعلیق در آمده بود آغاز کردند.

به گزارش فارس، «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا در 17 دسامبر سال گذشته میلادی (26 آذر 93) اعلام کرد، بعد از مکالماتی که با «باراک اوباما» همتای آمریکایی خود داشته، تصمیم گرفته‌اند مذاکراتی را برای عادی سازی روابط دیپلمات خود آغاز کنند.

«رائول کاسترو» طی یک سخنرانی که از رادیو و تلوزیون کوبا پخش شد، تصریح کرد: توافق کرده‌ایم که روابط دیپلماتیک را از سر بگیریم، با وجود اینکه چنین چیزی به معنای حل شدن معضل اصلی که تحریم اقتصادی، تجاری و مالی می‌باشد نیست.

از میان تدابیری که برای آغاز این روابط در نظر گرفته و توافق شد، آزادی 3 زندانی قهرمان کوبایی به نام‌های «خراردو هرناندز»، «رامون لابانینیو» و «آنتونیو گررو» بود که به جرم مبارزه با اقدامات ضد کوبایی در ایالت «میامی» آمریکا حبس شده بوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول