اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مقام ارشد وزارت خارجه کوبا:

«اوباما» قدرت لغو بخش‌های مهمی از تحریم‌های کوبا را دارد

مقام ارشد وزارت خارجه کوبا برای روابط با آمریکا اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا توانایی لغو بخش‌های مهمی از تحریم اقتصادی موجود علیه کوبا را دارا می‌باشد.

«اوباما» قدرت لغو بخش‌های مهمی از تحریم‌های کوبا را دارد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسالاتینا»، «خوسفینا ویدال» مقام ارشد وزارت خارجه کوبا دوشنبه شب طی سخنانی از طریق تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا قدرت تغییر و لغو بخش‌های مهمی از تحریم‌های اقتصادی و تجاری موجود علیه کوبا را در دست دارد.

«ویدال» در ادامه تأکید کرد که برخلاف تفکرات موجود پس از مذاکرات بین 2کشور، تغییری در روند سیاست‌های تحریمی آمریکا ایجاد نشده است بلکه فقط تغییراتی از 16 ژانویه گذشته در بخش خزانه‌داری و بازرگانی انجام شده که براساس آن ممنوعیت سفر آمریکایی‌ها به کوبا کمی تغییر کرده و آسان‌تر شده است.

به گفته وی براساس این تغییرات همچنین اجازه امضای برخی معاملات تجاری که اولویت آن نیز در زمینه ارتباطات می‌باشد صادر شده که طی آن نهادهای مالی آمریکایی می‌توانند عملیات و اقداماتی را در این رابطه در کوبا آغاز کنند.

«ویدال» در این رابطه تصریح کرد که با وجود این موارد ولی هنوز تحریم‌های آمریکا علیه کوبا پابرجا می‌باشد، تحریم‌هایی که اگر رئیس کاخ سفید اراده سیاسی لغو برخی از آن‌ها را داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد.

به عقیده وی «اوباما» به کمک قدرت خود در بخش اجرای احکام دولتی قادر است موارد مهمی از تحریم‌های موجود علیه کوبا را از بین ببرد.

«ویدال» طی صحبت‌های خود در تلویزیون ملی کوبا بیان کرد که تنها تعداد کمی از مسائل توسط قوانین وضع شده در کنگره آمریکا اداره می‌شوند که برای مثال می‌توان به ممنوعیت گردشگری آمریکایی‌ها در کوبا اشاره کرد.

وی از سویی دیگر تأکید کرد که رئیس کاخ سفید نمی‌تواند اجازه انجام معاملات بین شرکت‌های کوبایی با نهادهای آمریکایی در سایر کشورها را صادر کند ولی قادر است مجوزی برای ایجاد ارتباط بین شرکت‌های کوبایی با نهادهای آمریکایی واقع در قلمرو ایالات متحده آمریکا ارائه دهد.

به گفته این مقام ارشد کوبایی رئیس جمهور آمریکا قدرت دادن اجازه به شرکت‌های مالی آمریکایی برای اعطای وام به همتایان کوبایی خود را ندارد تا کوبا به کمک آن محصول و موارد مورد نیاز خود را خریداری کند.

«ویدال» در این خصوص افزود که قانون تنظیم کوبا که در سال 1966 توسط قانونگذاران آمریکایی وضع شده است مهم‌ترین دلیل مهاجرت غیرقانونی کوبایی‌ها به خاک آمریکاست؛ چرا که حفظ یک شرایط متعادل و خوب در بخش مهاجرت با وجود چنین قوانین و شرایط حقوقی غیرممکن است.

«ویدال» در بخشی از سخنانش در اشاره به تصمیمات آمریکا در این حوزه خاطرنشان کرد که سیاست دیگری در این بخش جریان دارد که حکم کنگره نبوده ولی تصمیم دولت به شمار می‌رود که در سال 1995 توسط « بیل کلینتون» رئیس جمهور وقت آمریکا پایه‌گذاری شد.

براساس این سیاست کوبایی‌هایی که به خاک آمریکا رسیده‌اند به آن‌ها پناهگاه داده می‌شود و آن‌هایی که در دریا جلویشان گرفته شده است به کشور خود بازگردانده می‌شوند.

وی در قسمتی از سخنان خود تصریح کرد که در لایحه‌ای از قوانین تنظیم کوبا که قدرت‌های محتاطانه‌ای را به دادستانی کل آمریکا اعطا کرده است ابهاماتی وجود دارد؛ بر اساس این لایحه دادستان کل آمریکا اجازه واگذاری یا عدم واگذاری برخی مزایا به کوبایی‌ها را دارا می‌باشد.

«ویدال» در رابطه با این مورد تأکید کرد که این اقدام در دهه‌های اخیر با انگیزه سیاسی انجام گرفته و به صورت اتوماتیک و خودکار نبوده است.

«ویدال» همچنین تصریح کرد که قوانین هلمز-برتون که در سال 1996 نیز به اجرا درآمد تمامی مقرراتی را که در حال حاضر دستورات تحریم کوبا را تشکیل می‌دهد تدوین کرده و آن را به قانونی تبدیل کرد که تنها به دست کنگره آمریکا قابل تغییر باشد اما همین قوانین قدرتی را به رئیس جمهور آمریکا اعطا کرده است که به وسیله آن بتواند مجوزی را برای برقراری ارتباط با کوبا صادر کند همچون اقدام اخیری که وی در کاهش ممنوعیت‌های موجود در سفر آمریکایی‌ها به کوبا انجام داد.

این در حالی است که «اوباما» اجازه صدور مجوز برای بازدید آمریکایی‌ها از شهرهای توریستی کوبا را ندارد.

مقام ارشد وزارت امور خارجه کوبا برای روابط با آمریکا در سخنانش به اهمیت توافقات انجام شده بین «رائول کاسترو» و «اوباما» رؤسای جمهور هر 2 کشور در 17 دسامبر گذشته اشاره کرده و اعلام کرد تصمیم 2 کشور برای برقراری روابط مجدد بر پایه اصول قوانین حقوق بشر و احترام متقابل بسیار با اهمیت به شمار می‌رود.

«ویدال» در این رابطه تأکید کرد که توافق مذکور، پروژه‌ای طولانی مدت و دشوار محسوب می‌شود که مستلزم زمان، تلاش، کار و ارائه راه‌حل برای مشکلات موجود است ولی نکته قابل اهمیت در این مسئله آن است که علاوه بر افزایش تبادلات فرهنگی بین کوبا و آمریکا فرصت لازم برای بهتر شدن روابط به هر 2 کشور داده شده و پویایی مثبت به این منظور بین آن‌ها به وجود آید.

وی در ادامه سخنانش متذکر شد که هیچ‌گاه در این مذاکرات اصول پایه‌ای نظام سیاسی کوبا در خطر نبوده و حفظ می‌شود و در این میدان این آمریکا است که باید سیاست‌ها و پروژه‌های غلط خود در مقابل کوبا را حذف کند که مهمترین آن تحریم‌های یک‌جانبه این کشور علیه کوبا می‌باشد.

مسئله مورد بحث دیگر از نظر «ویدال» موضوع پایگاه نظامی «گوآنتانامو» در شرق کوباست که برخلاف تمایل مردم و دولت این کشور آمریکای مرکزی همچنان در این منطقه فعالیت می‌کند.

وی همچنین فعالیت‌های رادیویی و تلویزیونی پیرامون این مسئله را نیز مورد اهمیت و قابل بحث تلقی کرد.

نمایندگان کوبا و آمریکا در 21 و 22 ژانویه گذشته طی مذاکراتی در خصوص برقراری روابط دیپلماتیک، شروع فعالیت سفارت‌خانه ‌های هر 2 کشور و مهاجرت غیرقانونی به گفت‌وگو پرداختند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول