اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پیشرفت مذاکرات دوجانبه کوبا و آمریکا

نمایندگان کوبا و ایالات متحده آمریکا از وجود پیشرفت در مذاکرات دوجانبه‌ای که با هدف از سرگیری روابط دو کشور صورت می‌گیرد، خبر دادند.

پیشرفت مذاکرات دوجانبه کوبا و آمریکا

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، روز گذشته نمایندگان کوبا و ایالات متحده آمریکا که مسئول برگزاری دومین نشست مذاکرات دوجانبه بودند، اعلام کردند که پیشرفت‌هایی در زمینه از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌های دو کشور صورت گرفته است.

«ژوزفینا ویدال» مسئول امور مربوط به آمریکا در وزارت امور خارجه کوبا و «روبرتا جاکوبسون» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی از تمایل نشست برگزار شده به حفظ رویکرد نزدیکی روابط دوجانبه خبر دادند.

«ویدال» در وزارت امور خارجه، مقر برگزاری مذاکراتی که در 22 ژانویه در «هاوانا» پایتخت کوبا آغاز شد، تصریح کرد: توانسته‌ایم تمایلات هر دو کشور را در رابطه با موضوعات مورد بحث در خصوص از سرگیری روابط به یکدیگر نزدیک کنیم.

این مقام کوبایی فضای مذاکرات را احترام آمیز و تخصصی توصیف کرد و اذعان داشت که هر دو کشور عزم خود را برای پیشرفت در زمینه عادی سازی روابط جزم کرده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: من نسبت به اینکه طی چند هفته بتوانیم به نتایجی برسیم خوشبین هستم.

طبق گفته «ویدال» کوبا طی مذاکرات بر لزوم حل مشکلاتی همچون حضور این کشور آمریکای لاتینی در لیست حامیان تروریسم و غیرممکن بودن دسترسی بخش حافظ منافع کوبا در واشنگتن به خدمات بانکی تاکید کرد که بیش از یک سال می‌باشد که در چنین وضعیتی باقی مانده است.

«جاکوبسون» نیز از وجود جدیت و روح همکاری در مذاکرات خبر داد و گفت: مذاکره‌ای مولد و ثمربخش بود که همچنین در فضایی سازنده برگزار شد.

مقامات هر دو کشور اذعان داشتند که ارتباطات با هدف از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها ادامه خواهد داشت اما با این وجود مشخص نکرده‌اند که آیا دور سوم مذاکرات برگزار خواهد شد یا خیر.

علاوه بر این، آنها اعلام کردند که طی هفته‌های آینده نشست‌هایی فنی پیرامون امور منافع مشترک همچون قاچاق انسان، حمل و نقل هوایی مردم، پیشگیری از مهاجرت غیرقانونی، ارتباطات، حقوق بشر و تغییرات در قوانینی که اجرای تحریم‌های تحمیل شده به کوبا طی بیش از 50 سال را تعدیل می‌کنند برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا در 17 دسامبر سال گذشته میلادی (26 آذر 93) اعلام کرد، بعد از مکالماتی که با «باراک اوباما» همتای آمریکایی خود داشته، تصمیم گرفته‌اند مذاکراتی را برای عادی سازی روابط دیپلمات خود آغاز کنند.

«رائول کاسترو» طی یک سخنرانی که از رادیو و تلوزیون کوبا پخش شد، تصریح کرد: توافق کرده‌ایم که روابط دیپلماتیک را از سر بگیریم، با وجود اینکه چنین چیزی به معنای حل شدن معضل اصلی که تحریم اقتصادی، تجاری و مالی می‌باشد نیست.

از میان تدابیری که برای آغاز این روابط در نظر گرفته و توافق شد، آزادی 3 زندانی قهرمان کوبایی به نام‌های «خراردو هرناندز»، «رامون لابانینیو» و «آنتونیو گررو» بود که به جرم مبارزه با اقدامات ضد کوبایی در ایالت «میامی» آمریکا حبس شده بوند.


انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول