اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

برگزاری رفراندوم مذاکرات صلح در کلمبیا

دادگاه اساسی کلمبیا پیشنهاد برگزاری رفراندوم مردمی در راستای پذیرش نتایج روند مذاکرات صلح را تصویب کرد.

برگزاری رفراندوم مذاکرات صلح در کلمبیا

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، دادگاه قانون اساسی کلمبیا، قانونی را برای برگزاری رفراندومی در این کشور تصویب کرد که به موجب آن شهروندان رای می‌دهند که آیا با توافقات صورت گرفته در روند مذاکرات صلح بین دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی (فارک) که در «هاوانا» پایتخت کوبا برگزار می‌شود موافق هستند یا نه.

«ماریا ویکتوریا کایه» قاضی دادگاه عالی کلمبیا با اخذ 6 رای موافق و 3 رای مخالف، تصویب کرد که این رفراندوم برگزار شود؛ رفراندوم مذکور می‌تواند سال آینده همزمان با انتخابات فرمانداران و شهرداری به صورت مشترک برگزار شود.

طی دادگاه اعلام شد که طبق قوانین داخلی کلمبیا می‌توان برای پیشرفت این‌گونه مذاکرات و کمیسیون‌ها، رفراندوم‌های قانونی برگزار کرد.

«کایه» اشاره کرد که قانون برخلاف آزادی حق رای رای‌دهندگان عمل نخواهد کرد.

وی همچنین افزود: برگزاری رفراندوم‌های قانونی با انتخابات عمومی، مشارکت سیاسی مردم را به همراه دارد تا به این ترتیب قانون نیز نقض نشود.

با این تصمیم، قانون مذکور به تصویب «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا نیز خواهد رسید.

رئیس جمهور کلمبیا نیز به نوبه خود این قدرت را خواهد داشت که پس از امضای تمامی توافقات در مذاکراتی که نزدیک به 2 سال از آغاز آن می‌گذرد، فرمان برگزاری این رفراندوم را بدهد.

انتظار می‌رود که در روزهای آتی متن کامل این قانون که از روند صلح حمایت می‌کند تکمیل و ارائه شود.

تاکنون مذاکرات به توافق در خصوص اصلاحات روستایی (مه سال 2013 مصادف با اردیبهشت 92) ، مشارکت سیاسی گروه «فارک» - ارتش مردمی (نوامبر 2013 مصادف با آذر 92) و مواد مخدر (مه 2014 مصادف با اردیبهشت 93) دست یافته‌اند.

طی چهارمین دور مذاکرات، چهارمین گروه از قربانیان درگیری‌های مسلحانه که توسط دفتر سازمان ملل در کلمبیا، دانشگاه ملی و کنفرانس اسقفی این کشور انتخاب شده‌اند نیز در جلسات حاضر خواهند شد.

به گزارش فارس، دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی (فارک) مذاکرات صلح را از سال 2012 در هاوانا آغاز کرده‌اند؛ کوبا در تلاش است تا به این درگیری‌های شدید که بیش از 50 سال است کلمبیا گرفتار آن شده پایان دهد.

از زمانی که مذاکرات صلح بین نیروهای «فارک» و دولت کلمبیا آغاز شده خشونت‌ها نیز در این کشور ادامه داشته و 2 طرف حاضر به قبول آتش‌بس و پایان درگیری نیستند.

موضوعی که در حال حاضر در کوبا مورد بحث می‌باشد، رسیدگی به شرایط قربانیان و آسیب‌دیدگان جنگ‌های داخلی در کلمبیا است.

از زمانی شروع درگیری‌ها بین «فارک» و دولت کلمبیا 220 هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول