اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

درخواست اکوادور برای گسترش اتحاد بین احزاب چپ کشورهای آمریکای لاتین

رئیس جمهور اکوادور اعلام کرد: با توجه به این که احزاب راست در کشورهای آمریکای لاتین از منابع مالی و رسانه‌ای نامحدودی برخوردارند احزاب چپ به منظور جلوگیری از خرابکاری‌های آن‌ها در منطقه باید بیشتر متحد شوند.

درخواست اکوادور برای گسترش اتحاد بین احزاب چپ کشورهای آمریکای لاتین

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین، «رافائل کوره‌آ» رئیس جمهور اکوادور در ابتدای سخنرانی خود در نشست دولت‌های مترقی آمریکای لاتین در کیتو ( پایتخت اکوادور) که در حضور 35 حزب چپ از منطقه آمریکای لاتین و اروپا برگزار شد، اعلام کرد: احزاب چپ باید به تقویت روابط خود بپردازند زیرا حزب راست در حال تجدید قوای محافظه‌کارانه است.

خبرگزاری «آندس» در این خصوص نوشت: «کوره‌آ» در این نشست نسبت به دوران سختی که پس از قدرت‌گیری مجدد حزب راست در منطقه پس از یک دهه محرومیت از قدرت در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین به وجود می‌آید، هشدار داد.

وی همچنین از همدستی برخی از احزاب چپ رادیکال با این احزاب راست که در حال تجدید قوای محافظه‌کارانه خود از طریق کمک‌های مالی سازمان‌های غیر دولتی هستند ، اظهار تأسف کرد.

«رافائل کوره‌آ» رئیس جمهور اکوادور گفت: اگر چه در اکوادور و کشورهای آمریکای لاتین پیشرفت‌های زیادی رخ داده است اما ما هنوز نتوانستیم از قدرت تمامی افراد لایق در راه توسعه کشور استفاده کنیم و برای رسیدن به این هدف باید بر مفهوم بهره‌وری از افراد در راستای پیشرفت جامعه ارزیابی دوباره داشته باشیم.

وی همچنین بیان کرد: برای جلوگیری از نفوذ و پیشرفت حزب راست که از ارتباطات ملی و بین‌المللی و همدستی با رسانه‌های مخالف کشور بهره می‌گیرد باید تقویت انسجام منطقه‌ای و وحدت بین دولت‌های مترقی کشورهای آمریکای لاتین را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

کوره‌آ تصریح کرد: به دلیل این که حزب راست منابع مالی و رسانه‌ای نامحدودی در اختیار دارد ما نیز باید با ایجاد برنامه‌های مشترکی که به دفاع از دولت‌های دموکراتیک و مترقی آمریکای لاتین می‌پردازد با پیشروی آن‌ها در منطقه آمریکای لاتین مقابله کنیم.

وی اضافه کرد: این نشست که توسط حزب «آلیانزا پائیس» ترتیب داده شده فرصت مناسبی برای ایجاد یک دستور کار دائمی و مشترک برای مقابله با خرابکاری‌های حزب راست در منطقه آمریکای لاتین می‌باشد.

«رافائل کوره‌آ» رئیس جمهور اکوادور گفت: ایجاد یک دستور کار مشترک به این معنا نیست که سوسیالیسم نباید خود را با واقعیت موجود در هر کشوری وفق دهد و طرح‌های ابتکاری مانند بانک جنوب و یا صندوق ذخایر جنوب نیز مانند مکانیسم‌های تجاری دیگر در به دست آوردن استقلال قطعی کشورهای آمریکای لاتین در زمینه حاکمیت و پیشرفت این منطقه کمک می‌کند.

«کوره‌آ» همچنین ایده خود را از سوسیالیسم قرن 21 اینگونه تشریح کرد که سوسیالیسم گزینه‌های جدیدی از توسعه را تعریف می‌کند و حزب چپ باید به دنبال مفهوم جدیدی از توسعه باشد که با تمرکز بر روی تحقیقاتی با هدف حق یک زندگی بهتر صورت می‌گیرد؛ این توسعه با به کارگیری فلسفه «بوئن ویویر» به دست می‌آید که قابل قبول مردمان بومی کشورهای آند بوده و بر زندگی بر اساس احترام به طبیعت تمرکز دارد و این امکان را فراهم می‌سازد که انسان و طبیعت در کنار یکدیگر به زندگی ادامه دهند تا جایی که صلح و دموکراسی این اجازه را بدهد؛ چنین توسعه‌ای همچنین نباید اهداف سیستم سرمایه‌داری از جمله مصرف‌گرایی، صنعتی بودن و انباشت سرمایه را دنبال کند.

وی افزود: علی رغم این که حزب چپ در حال حاضر نیز ایده‌های سنتی خود را به کار می‌گیرد باید برای کمک به برقراری عدالت در جامعه بر تعدادی از مواضع گذشته به خصوص کناره‌گیری از حضور در تجارت و داد و ستد غلبه کند و تنها به این هدف توجه داشته باشد که سود حاصل از یک داد و ستد در راستای منافع مشترک با جامعه قرار گیرد.

در آخر «رافائل کوره‌آ» رئیس جمهور اکوادور مجددا تحریم‌های اقتصادی یک جانبه در کوبا را که توسط ایالات متحده آمریکا برای بیش از نیم قرن است که به این کشور تحمیل شده رد کرد و آن را بر خلاف قوانین بین‌المللی دانست.

به گزارش فارس، چندی می‌گذرد که حزب راست با اقداماتی منفعت‌طلبانه در کشورهای آمریکای لاتین موج عظیمی از اعتراضات را به سوی خود کشانده است؛ همکاری در کودتا علیه دولت مادورو در ونزوئلا، تحریم اقتصادی آرژانتین در رابطه با قرض این کشور به صندوق کرکس، بی‌اهمیتی به مسئله «شورون» (آلودگی‌های زیست محیطی شرکت نفتی آمریکایی) در اکوادور و ... از جمله این موارد به شمار می‌رود.

تمایل کشورهای منطقه آمریکای لاتین به ایجاد ساختارهای جدید منطقه‌ای، استمرار حمایت از سیستم چندقطبی جدید در نظام بین‌الملل از طریق فعال‌گرایی در سیاست خارجی، نفی نظام سلطه، باعث از بین رفتن فرصت حضور آمریکا در حیات خلوت خود شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول