اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

عطیه چپ به مجاهدین خلق!

روزنامه جمهوری اسلامی: روزیکه مجاهدین خلق (منافقین) به جای اطلاق صفت ارتداد به از دین برگشتگان درون سازمان لقب اپورتونیست های چپ نما اعطا کرد مشخص شد که تمایل به مارکسیسم و خودباختگی در برابر چپ جزو بافت و نسوج سازمان می باشد.

عطیه چپ به مجاهدین خلق!

رخدادهای 14 اردیبهشت 1360

چکیده

  • یک کشتی متعلق به یک شرکت خصوصی آمریکایی که از سوی نیروی دریایی ایران در خلیج فارس توقیف شده است اینک در خارج بندر بوشهر لنگر انداخته است .
  • یک خانه تیمی گروه فرقان در تبریز کشف و مقدار زیادی اسناد و مدارک ، دستگاه های چاپ، تعدادی اسلحه و وسایل ترور به دست مامورین افتاد.
  • شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز به ریاست آیت الله مبشری محاکمه سه تن از ایادی وابسته به رژیم گذشته و از فعالین بیدادگاه های نظامی و دادرسی ارتش را آغاز کرد .
  • محمد علی رجایی نخست وزیر در مصاحبه با روزنامه آساهی ژاپن اظهار داشت معتقد هستیم که این جنگ باید به پیروزی حق منتهی شود نه پیروزی قدرت .
  • هیئت سه نفری حل اختلاف بعد از ظهر امروز تشکیل جلسه داد و در پایان این جلسه آیت الله محمد یزدی سخنگوی هیئت نتایج بررسی ها را اعلام کرد.
  • هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی: آمریکا با کمک مرتجعین عرب به دنبال محکم کردن جای پای خود در منطقه است .
  • دادستان و اعضای دادسرای انقلاب اسلامی فیروز آباد که به مدت 36 ساعت دست به اعتصاب غذا زده بودند با وعده رسیدگی توسط قاضی شرع به ایراد تهمت توسط فرمانده هنگ ژاندارمری اعتصاب غذای خود را شکستند.
  • روز گذشته عراق تمام توان خود را برای بازپس گرفتن تپه استراتژیکی دزفول که هم اکنون در اختیار ایران است به کار برد اما این تلاش ها با مقاومت نیروهای ایرانی بی ثمر ماند.
  • سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در رابطه با درگیری های اخیر اعلام کرد مجاهدین خلق از مدت ها پیش درصدد ایجاد زمینه لازم ذهنی و عینی در جامعه و بخصوص برای هواداران خود در جهت ایجاد یک جنگ داخلی بودند.
  • روزنامه جمهوری اسلامی: روزیکه مجاهدین خلق به جای اطلاق صفت ارتداد به از دین برگشتگان درون سازمان لقب اپورتونیست های چپ نما اعطا کرد مشخص شد که تمایل به مارکسیسم و خودباختگی در برابر چپ جزو بافت و نسوج سازمان می باشد.
  • وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده است کارشناسان نظامی آمریکا ، مصر و اسرائیل از فردا به مدت دو روز در واشنگتن گردهم می آیند.
  • مقامات لبنانی روز دوشنبه به منظور یافتن راه حل هایی برای استقرار صلح در کشور به مذاکرات خود با عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه ادامه دادند.

توقیف کشتی آمریکایی با 10 خدمه انگلیسی در آب های خلیج فارس

محمد هاشمی رفسنجانی معاون سیاسی نخست وزیر در گفت و گویی خبر توقیف یک کشتی را در حریم آب های ایران تائید کرد .  هاشمی گفت : این کشتی که متعلق به کشور پاناما و در اجاره کویت می باشد یک کشتی لرزه نگار است که جهت اکتشافات نفتی مورد استفاده قرار می گیرد و به علت این که به حریم آب های ایران و منطقه ممنوعه جنگی تجاوز کرده است از طرف ایران توقیف شده است .

وی افزود : این کشتی بدون مجوز از دولت جمهوری اسلامی ایران در حریم آب های ایران آمده بود و با این که نیروی دریایی جمهوری اسلامی دو بار به آن ها اخطار کرده بود که از حریم آب های ایران خارج شوند و آن ها توجهی به این اخطارها نکرده بودند لذا نیروی دریایی تصمیم به توقیف آن کشتی گرفت . هاشمی ادامه داد : دولت کویت تا عذرخواهی نکند کشتی همچنان در توقیف خواهد ماند.

به گفته هاشمی از 18 خدمه این کشتی در بوشهر مراقبت می شود . 11 خدمه این کشتی انگلیسی هستند.(1) رادیو صدای آمریکا نیز در این زمینه گزارش داد یک کشتی متعلق به یک شرکت خصوصی آمریکایی که از سوی نیروی دریایی ایران در خلیج فارس توقیف شده است اینک در خارج بندر بوشهر لنگر انداخته است . این کشتی که به انجام تحقیقات لرزه نگاری مشغول بوده در پاناما به ثبت رسیده و خدمه آن انگلیسی هستند و گفته می شود که برای یک شرکت کویتی کار می کرده است . (2)

خانه تیمی گروه فرقان در تبریز کشف شد

یک خانه تیمی گروه فرقان در تبریز کشف و مقدار زیادی اسناد و مدارک ، دستگاه های چاپ، تعدادی اسلحه و وسایل ترور ، مواد شیمیایی آتش زا، کتاب و نشریات مختلف این گروه به دست مامورین افتاد. یک مقام در دادسرای انقلاب اسلامی تبریز طی مصاحبه ای مطبوعاتی ضمن اعلام این خبر گفت : خانه تیمی گروه فرقان به همت برادران سپاه پاسداران در محله باغمیشه این شهر کشف شد. این مقام افزود : مدارک و اسناد مهم دیگری نیز در دست داریم که فعلا تحت بررسی است و افشای آن ها را به بعد موکول می کنیم و احتمالا با این بررسی ها و تحقیقات عده ای نیز بازداشت می شوند.(3)

آغاز محاکمه 3 تن از فعالین بیدادگاه های رژیم سابق

شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز به ریاست آیت الله مبشری محاکمه سه تن از ایادی وابسته به رژیم گذشته به اسامی سرهنگ جهانگیر قوی روح ، سرهنگ ارفع الدین مشرفی و سرهنگ ابوالقاسم زینتی از فعالین بیدادگاه های نظامی و دادرسی ارتش را آغاز کرد . متهمین در دادگاه هایی که تعداد زیادی از مردم انقلابی در آن ها محاکمه و به اعدام و یا حبس های طویل المدت محکوم شده بودند نقش فعال داشته اند.(4)

 

خبر توقیف یک کشتی کویتی در حریم آب های ایران تائید شد . با این که نیروی دریایی جمهوری اسلامی دو بار به آن ها اخطار کرده بود که از حریم آب های ایران خارج شوند و آن ها توجهی به این اخطارها نکرده بودند لذا نیروی دریایی تصمیم به توقیف آن کشتی گرفت .

رجایی : برای ما انقلاب و ایدئولوژی و تمامیت کشور مطرح است

محمد علی رجایی نخست وزیر در مصاحبه با روزنامه آساهی ژاپن اظهار داشت برای ما انقلاب ، ایدئولوژی و تمامیت کشور مطرح است .  نخست وزیر در مورد هیئت های صلحی که بین ایران و عراق در رفت و آمد هستند گفت : ما پاسخ های خود را به این هیئت ها در چندین فقره داده ایم و معتقد هستیم که این جنگ باید به پیروزی حق منتهی شود نه پیروزی قدرت و از همان ابتدا من شخصا معتقد بودم که جنگ اگر قطعنامه و یا پیمان نامه ای لازم داشته باشد در میدان جنگ نوشته خواهد شد .

رجایی افزود : آن ها به ما می گویند جنگ به کشته شدن افراد شما و نابودی منابع اقتصادیتان منتهی می شود و این مسائل برای ما اهمیت چندانی ندارد برای ما انقلاب و ایدئولوژی و تمامیت کشور مطرح است و برای دشمن تجاوز و تعدی مطرح است و ما با این ها می جنگیم و موازنه قدرت را در ایمان جست و جو می کنیم نه در سلاح.(5)

هیئت حل اختلاف نتیجه رسیدگی به شکایات را اعلام کرد

هیئت سه نفری حل اختلاف بعد از ظهر امروز تشکیل جلسه داد و در پایان این جلسه آیت الله محمد یزدی سخنگوی هیئت نتایج بررسی ها را اعلام کرد. آیت الله یزدی اظهار داشت : جلسه قبل روابط عمومی نخست وزیری در رابطه با سرمقاله 6 اردیبهشت روزنامه انقلاب اسلامی که در آن پیرامون لایحه ای مطالبی درج شده بود از هیئت سوالی مطرح کرده بود.

وی ادامه داد : هیئت سه نفری در پاسخ به روابط عمومی نخست وزیری تاکید کرده است : همان طور که خودتان اعتراف کرده اید اظهار نظر قبل از تصویب در مورد یک لایحه حق مشروع هر کسی است و این مقاله در این مقام شناخته شد و مقصود تضعیف قوه مقننه نبوده مقتضی است از دنبال کردن بحث خودداری شود. آیت الله یزدی گفت : در این جلسه به نامه 26 فروردین آقای بنی صدر در مورد آقای بهشتی که قبلا مقداری از آن بررسی شده بود رسیدگی شد و در این رابطه هیئت نامه ای به رئیس جمهور نوشت .

وی در مورد پایان کار هیئت نیز گفت : نمی توان زمان خاصی را برای آن در نظر گرفت و تا زمانی که این حکم هست مسئولیت هست و هیئت به کار خود ادامه می دهد.(6)

هاشمی : آمریکا با کمک مرتجعین عرب به دنبال محکم کردن پای خود در منطقه است

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار کاردار فلسطین با اظهار تاسف از بمباران ضد بشری جنوب لبنان توسط صهیونیست ها گفت : آمریکا با کمک مرتجعین عرب به دنبال محکم کردن جای پای خود در منطقه است .

وی گفت : به نظر می رسد آمریکا بعد از این که پایگاه خود را در ایران از دست داده تمامی توان خود را متمرکز کرده تا این شکست تاریخی را جبران کند و اکنون با همراه نمودن اکثر کشورهای مرتجع عرب مشغول سرکوبی نیروهای مسلمان مترقی است و کشورهای مرتجع عرب با خوشحالی و رضایت به این توطئه نگاه می کنند.

هاشمی در پایان اظهار داشت : باید از ملت ها خواست و هشدار داد که حرکت کنند و دولت های خود را تحت فشار قرار داده و نگذارند آمریکا از این موقعیتی که با جنگ تحمیلی ایران و عراق به وجود آورده جای پای خود را در منطقه محکم نماید و مسلمانان را سرکوب کند. (7)

دادستان و کارکنان دادسرای انقلاب فیروزآباد اعتصاب خود را شکستند

دادستان و اعضای دادسرای انقلاب اسلامی فیروز آباد که به مدت 36 ساعت دست به اعتصاب غذا زده بودند با وعده رسیدگی توسط قاضی شرع به ایراد تهمت توسط فرمانده هنگ ژاندارمری اعتصاب غذای خود را شکستند. گفته می شود فرمانده هنگ ژاندارمری در گزارشی اعلام کرده بود که دادستان انقلاب فیروزآباد با ربودن دختر ناصر قشقایی زمینه اغتشاش در منطقه را فراهم کرده است . (8)

نبرد تن به تن در دزفول جریان دارد

به دنبال شکست های پی در پی متجاوزین عراقی در جبهه دزفول و غرب رودخانه کرخه دشمن روز گذشته تمام توان خود را برای بازپس گرفتن تپه استراتژیکی دزفول که هم اکنون در اختیار ایران است به کار برد اما این تلاش ها با مقاومت نیروهای ایرانی بی ثمر ماند.

دیگر گزارش های رسیده از این جبهه حاکیست که در حال حاضر نبرد تن به تن و توپخانه در جبهه دزفول ادامه دارد . خبر دیگر این که تلاش چند باره عراق برای بازپس گرفتن ارتفاعات بازی دراز ناکام ماند.(9)

مجاهدین انقلاب دلایل درگیری های اخیر را تشریح کرد

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در رابطه با درگیری های اخیر که در شهرهای مختلف توسط گروه های ضد انقلاب به وجود آمده است بیانیه شماه 90 خود را منتشر ساخت. در این تحلیل ابتدا به نحوه درگیری در شهرهایی چون قائم شهر ، کرمانشاه ، آمل ، تهران و ارومیه اشاره شده و سپس منظور نهایی گروه هایی که در مقابل انقلاب اسلامی قرار گرفته8 و چنین شیوه هایی را برگزیده اند تشریح شده است .

 

سازمان مجاهدین انقلاب در مورد درگیری های اخیر اعلام کرد:  نیروهایی که در این درگیری ها بیش از همه فعالند عبارتند از : سلطنت طلبان و ساواکی ها ، ملی گرایانی همچون جبهه ملی ، گروه های مخالف انقلاب مانند مجاهدین خلق ، پیکار ، چریک های فدایی (اقلیت) و مائوئیست ها.

نیروهای درگیر در آشوب های اخیر

اهم نکات مطرح در این اطلاعیه عبارت است از ؛

1- نگاهی اجمالی بر سیر حوادث و زد و خوردها و نیز عاملان ایجاد آن نشان می دهد نیروهایی که در این درگیری ها بیش از همه فعالند عبارتند از : سلطنت طلبان و ساواکی ها ، ملی گرایانی همچون جبهه ملی ، گروه های مخالف انقلاب مانند مجاهدین خلق ، پیکار ، چریک های فدایی (اقلیت) و مائوئیست ها که عناصر دسته اول (سلطنت طلبان و ساواکی ها) زیر پوشش سایر نیروها و گروه ها کار می کنند.

2- چریک های فدایی اقلیت و پیکار که از مدت ها قبل پذیرش مشی مسلحانه در مقابل نظام جمهوری اسلامی را اعلام کرده اند و در رابطه با جنگ تحمیلی اولی (اقلیت) علنا و با امضا شعار این جنگ ارتجاعی را مطرح می کنند و نتیجه می گیرند که باید هرچه سریع تر صلح را برقرار و نظام جمهوری اسلامی را از فتح بصره بازداشت که در غیر این صورت پایه های قدرتش آن چنان مستحکم خواهد شد که دیگر به این سادگی ها فرو نخواهد ریخت.

3- پیکار نیز با این تحلیل که سران هر دو طرف جنگ آمریکایی هستند و لذا جنگ ارتجاعی است از اعضا و هواداران خود می خواهند که مردم و زحمتکشان را از شرکت در این جنگ بازداشته آنان را به سمت جنگ داخلی با رهبران جمهوری اسلامی بکشاند و نیز مردم را از ارسال کمک های مالی و انسانی به جبهه ها بازدارند و مائوئیست ها هم چندی پیش در روزنامه هایشان صریحا خواستار مقابله و مبارزه جدی مردم در برابر «مستبدان روسی حاکم بر جمهوری اسلامی» شدند !

مجاهدین خلق [منافقین] استراتژی خود را ظاهرا عوض کرده است !

4- مجاهدین خلق نیز هم اکنون ظاهرا استراتژی خود را تغییر داده و به سوی رودر رویی مستقیم و حتی مسلحانه با نظام رفته اند و دیگر حتی مانند گذشته لازم نمی بینند که پوشش و محمل توجیه کننده ای برای ایجاد این گونه درگیری ها پیدا نمایند و اینک صریحا در مقابل دستور دادستان کل کشور اطلاعیه وزارت کشور و نیز دستور دیگر مسئولین شهرها مبنی بر عدم برگزاری هیچ گونه مراسمی خود مستقیما آن را برپا می دارند و حتی در ادامه زد و خوردها به نمایشگاه آلات و ابزار جنگی سپاه پاسداران حمله کرده و سعی در تصرف آنجا می نمایند و در همین شرایط جنگی با استفاده از سه راهی و نارنجک و ...در مقابل مردم و سپاه و سایر نیروهای انتظامی می ایستند.

مجاهدین از مدت ها پیش به دنبال جنگ داخلی است

5- مجاهدین خلق از مدت ها پیش درصدد ایجاد زمینه لازم ذهنی و عینی در جامعه و بخصوص برای هواداران خود در جهت ایجاد یک جنگ داخلی بودند و شاهد این مسئله مصاحبه رجوی در مجاهد به تاریخ 26 اسفند 1359 می باشد که تلویحا از جنگ داخلی صحبت به میان آورده است . قاسملو نیز در مصاحبه ای با رادیو کردستان گفته است دوری ما (حزب دمکرات کردستان ایران) از سازمان مجاهدین خلق توانسته است تا حدی به مبارزه در کردستان و به طور کلی در ایران ضربه بزند.

6- این گروه ها آرامش جامعه را در شرایط فعلی به هیج وجه نمی توانند تحمل کنند زیرا آرامش کشور هم در پیروزی های نظامی و جنگ و هم در استقرار نهادهای قانون اساسی نقش بسزایی دارد.(10)

عطیه چپ به مجاهدین خلق !

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود در باره ارتباط ارگانیک چپ ها با سازمان مجاهدین خلق نوشت : تمایل به چپ و چپ زدگی اپیدمی واگیری بود که پس از انقلاب بسیاری از افراد و گروه ها را مبتلا ساخت اما درباره مجاهدین ریشه تاریخی دارد .

در ادامه این سرمقاله آمده است : روزیکه مجاهدین خلق به جای اطلاق صفت ارتداد به از دین برگشتگان درون سازمان لقب اپورتونیست های چپ نما اعطا کرد مشخص شد که تمایل به مارکسیسم و خودباختگی در برابر چپ جزو بافت و نسوج سازمان می باشد. در این سرمقاله همچنین آمده است : مجاهدین خلق استخوان بندی عقیده و ایدئولوژی خود را مدیون چپ هستند.(11)

 

 به بهانه برقراری صلح در صحرای سینا آمریکا به دنبال استقرار دائمی در خاورمیانه است . خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده است کارشناسان نظامی آمریکا ، مصر و اسرائیل از فردا به مدت دو روز در واشنگتن برای برپایی طرح نیروی چند ملیتی استقرار صلح در صحرای سینا گردهم می آیند.

بحران لبنان خاورمیانه را با خطر جنگ تازه ای روبرو کرد

مقامات لبنانی روز دوشنبه به منظور یافتن راه حل هایی برای استقرار صلح در کشور به مذاکرات خود با عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه ادامه دادند اما فالانژیست های مسیحی اظهار داشتند که دورنمای خاتمه جنگ با موانع جدیدی برخورد کرده است .

رادیو آزاد آلمان به نقل از فالانژیست ها اعلام کرد دور دوم مذاکرات به خاطر تصرف زحله و کوه های سنین توسط نیروهای سوری و اخطار اسرائیل به سوریه موفقیت آمیز نبوده است .  گفتنی است نیروهای حافظ صلح سوریه و چریک های مسیحی به منظور کنترل این شهر که 200 هزار سکنه دارد نبرد سختی را ادامه می دهند و نیروهای حافظ صلح تلاش دارند که کنترل مسیحیان را از این منطقه بکاهند.

بهانه جدید آمریکا برای استقرار دائم در منطقه

خبر دیگر از منطقه این که به بهانه برقراری صلح در صحرای سینا آمریکا به دنبال استقرار دائمی در خاورمیانه است . خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده است کارشناسان نظامی آمریکا ، مصر و اسرائیل از فردا به مدت دو روز در واشنگتن برای برپایی طرح نیروی چند ملیتی استقرار صلح در صحرای سینا گردهم می آیند.

قرار است که پس از عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از صحرای سینا که آوریل سال آینده انجام می گیرد این نیروی چند ملیتی جایگزین شود. نکته مهم این که این مسئله برای نخستین بار نیروهای آمریکایی را به طور دائم در خاورمیانه مستقر می کند.(12)

آیت الله جنتی : وزارت کشور و شورای نگهبان آماده برگزاری انتخابات هستند

آیت الله جنتی عضو شورای نگهبان در مصاحبه ای اعلام کرد وزارت کشور و شورای نگهبان برای انجام انتخابات میان دوره ای آمادگی دارند. وی در مورد برگزاری انتخابات در برخی حوزه ها اظهار داشت : انتخابات در این شهرها نباید به تاخیر بیفتد مگر این که موانعی از قبیل اشغال نظامی وجود داشته باشد ولی اگر در برخی مناطق زمینه تشنج به وجود آمده باشد نیز انتخابات در آن مناطق انجان نخواهد گرفت .

وی در مورد درگیری های اخیر در برخی نقاط کشور نیز گفت : این مسئله طبیعی است و نیاز به تفسیر ندارد چون این گروهک ها و همفکرانشان با اربابانشان در خارج به این نتیجه رسیده اند که باید جنگ را متوقف نمایند و آن را به سود دشمن خاتمه دهند. همچنین خوراک تبلیغاتی برای رادیوهای بیگانه درست کنند و افکار را از جنگ به مسائل داخلی معطوف نمایند و نقشه های خود را عملی سازند . آیت الله جنتی گفت : این گروهک ها از سوی دیگر می خواهند دولت را ناتوان جلوه دهند تا ناچار شود مذاکره با دشمن را بپذیرد.(13)

پی نوشت :

1- کیهان ، 14 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

2-  کیهان ، 14 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

3- کیهان ، 14 اردیبهشت 1360 ، صفحه 11

4- کیهان ، 14 اردیبهشت 1360 ، صفحه 4

5- کیهان ، 14 اردیبهشت 1360 ، صفحه 1

6-  جمهوری اسلامی ، 16 اردیبهشت 1360 ، صفحه 8

7-  کیهان ، 14 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

8- کیهان ، 14 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

9- کیهان ، 14 اردیبهشت 1360 ، صفحه 4

10- جمهوری اسلامی ، 14 اردیبهشت 1360 ، صفحه 8

11- جمهوری اسلامی ، 14 اردیبهشت 1360 ، صفحه 1

12- کیهان ، 14 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

13- جمهوری اسلامی ، 14 اردیبهشت 1360 ، صفحه 4

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول