اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

افغانستان در 24 ساعت گذشته

کشف 143 کیلوگرم تریاک/ کشته و زخمی شدن 13 شبه‎نظامی طالبان در نقاط مختلف افغانستان

کشف هزار و 82 گرم حشیش از داخل بدن 2 قاچاقچی، کشته و زخمی شدن 13 شبه‎نظامی طالبان، کشف 143 کیلوگرم تریاک، کشته شدن 2 کارگر معدن زغال سنگ، بخشی از رویدادهای امنیتی 24 ساعت گذشته افغانستان را تشکیل می‌دهند.

کشف 143 کیلوگرم تریاک/ کشته و زخمی شدن 13 شبه‎نظامی طالبان در نقاط مختلف افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، دفتر مطبوعاتی وزارت کشور افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغان 2 شهروند افغان را به اتهام انتقال یک هزار 82 گرام حشیش به خارج از این کشور در فرودگاه بین المللی کابل دستگیر کردند.

براساس این اطلاعیه، افراد دستگیر شده این مقدار مواد مخدر را در بدن خود جاسازی کرده بودند.

این در حالی است که یک هفته پیش نیز یک نفر به جرم انتقال 854 گرم مواد مخدر در فرودگاه بین‌المللی کابل توسط نیروهای امنیتی افغان دستگیر شده بود.

کشته و زخمی شدن 13 شبه‎نظامی طالبان در نقاط مختلف افغانستان

دفتر مطبوعاتی وزارت کشور افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت‌‎های «ننگرهار»، «کاپیسا»، «قندوز» و «زابل» در 24 ساعت گذشته، 9 شبه‎نظامی طالبان کشته، چهار نفر زخمی و 2 نفر دیگر دستگیر شدند.

براساس این اطلاعیه، 9 حلقه مین و مقداری مواد منفجره از ولایت‎های «خوست»، «هرات»، «بادغیس» و «هلمند» نیز به دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است.

کشف 143 کیلوگرم تریاک در غرب افغانستان

«رحمت الله ناصر»، فرمانده پلیس ولایت «نیمروز» در غرب افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که در یک عملیات نیروهای امنیتی افغان در منطقه «جغانسور» این ولایت 143 کیلوگرم تریاک به دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است.

به گفته ناصر، این مقدار مواد مخدر کشف شده در یک خودرو جاسازی شده بود که قصد انتقال آن را به خارج از کشور داشتند.

وی افزود، قاچاقچیان مواد مخدر با استفاده از تاریکی شب موفق به فرار شدند.

از سوی دیگر دفتر مطبوعاتی وزارت کشور افغانستان از کشف 70 کیلوگرم مواد مخدر از شهر «قلات» مرکز ولایت «زابل» خبر داد.

براساس این اطلاعیه، به اتهام قاچاق این مقدار مواد مخدر یک نفر توسط نیروهای امنیتی افغان دستگیر شده است.

کشته شدن 2 کارگر معدن زغال سنگ در شمال افغانستان

«عبدالفتاح عاطف»، فرماندار منطقه «نهرین» ولایت «بغلان» در شمال افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که بر اثر گاز گرفتگی 3 کارگر در معدن زغال سنگ این منطقه، 2 نفر کشته و یک نفر دیگر مسموم شده است.

به گفته ناصر، این رویداد ناشی از استخراج غیر تخصصی در این معدن بوقوع پیوسته است.

وی افزود، در این منطقه نزدیک به 35 معدن ذغال سنگ وجود دارد که استخراج این معدن را شرکتی به نام «هاشمی گروه» به عهده دارد.

از سوی دیگر «احمد جاوید بشارت»، سخنگوی پلیس ولایت بغلان از کشته شدن یک پلیس در منطقه «بغلان مرکزی» این ولایت خبر داد.

کشته و زخمی شدن 6 پلیس در جنوب افغانستان

«شفیق ننگ صافی»، سخنگوی والی ولایت «غزنی» در جنوب افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که بر اثر انفجار مواد جاسازی شده در یک موتورسیکلت در شهر غزنی 2 پلیس افغان کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته صافی، در این رویداد یک غیرنظامی کشته و 3 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

وی افزود، که این انفجار در مسیر عبور خودروی نیروهای امنیتی افغان بوقوع پیوست.

از سوی دیگر دفتر مطبوعاتی والی ولایت «قندهار» در جنوب افغانستان از کشف یک انبار اسلحه در منطقه «ژیری» این ولایت خبر داد.

دستگیری 11 سارق در نقاط مختلف افغانستان

دفتر مطبوعاتی وزارت کشور افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که  نیروهای امنیتی افغان  پنج نفر را به اتهام ترور، آدم‎ربایی و سرقت از حوزه‎های «اول»، «پنجم» و «هشتم» امنیتی شهر کابل دستگیر کردند.

براساس این اطلاعیه، شش نفر دیگری از آدم‎ ربایان و سارقان از حوزه «چهارم» امنیتی شهر «جلال آباد» نیز دستگیر شدند.

در این اطلاعیه آمده است که نیروهای امنیتی افغان در منطقه «اچین» این ولایت 620 جریب زمین را نیز از کشت کوکنار پاکسازی کرده‌اند.

ربوده شدن چهار نفر در غرب افغانستان

«فرهاد روفیان»، فرماندار منطقه «پشتون زرغون» ولایت «هرات» در غرب افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که شبه‎نظامیان طالبان، چهار نفر را از محله «طاقچه» این منطقه با خود بردند.

به گفته روفیان، تا هنوز هویت افراد ربوده شده معلوم نیست.

از سوی دیگر «بشر احمد غوریانی»، فرماندار منطقه «انجیل» این ولایت نیز از زخمی شدن 14 غیرنظامی در یک درگیری قومی در این منطقه خبر داد.

به گفته غوریانی، به اتهام ایجاد این درگیری‎ها، پنج نفر توسط نیروهای امنیتی افغان دستگیر شده است.

از سوی دیگر، «جاوید کارگر»، سخنگوی پلیس ولایت «فراه» نیز از دستگیری 2 شبه‎نظامی طالبان با تعدادی جنگ افزار در منطقه «بالا بلوک» این ولایت خبر داد.

چند قرارداد جهت پشتبانی از کودکان خیابانی امضا شد

«آمنه افضلی»، وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان امروز در کابل گفت که 13 کودکستان، پرورشگاه و موسسه برای 3هزار کودک که کار شاقه انجام می‌دهند به ارزش 148 میلیون اففانی برای آموزش، زبان اشاره‎ای، نفاشی و خیاطی در ولایت‎های «کابل»، «غزنی»، «سمنگان» و «ننگرهار» ایجاد می‌شود.

به گفته افضلی، دولت افغانستان به تنهایی توانایی تامین هزینه و رفع نیازهای جامعه را ندارد و باید بخش خصوصی نیز در این زمینه با دولت همکاری کند.

از سوی دیگر، «واسع نور مومند»، معاون امور اجتماعی افغانستان نیز گفت که در سراسر این کشور حدود 1.9 میلیون کودک مشغول بکار هستند که حدود 1.2 میلیون از این کودکان کارهای سخت انجام می‌دهند.

به گفته نورمومند، با این قرار داد 55 کودکستان و پرورشگاه در سراسر کشور برای ارایه خدمات به کودکان آسیب‌دیده فعالیت خواهند کرد.

دیدار  معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از سیل‌زدگان

«محمد کریم خلیلی» معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان امروز (یکشنبه) با تعدادی از وزاری دولت افغانستان از وضعیت سیل زدگان ولایت‎های شمالی این کشور دیدار کرد.

خلیلی گفت که این هیات بمنظور دل‎جویی و بررسی مناطق سیل‌زده صورت گرفته تا بهتر کمک‌ها به این مناطق منتقل شوند.

وی افزود: این هیات برای ارائه کمک‌های غذایی، پوشاک، دارو و برگشت دوباره شهروندان که منازلشان را از دست داده‌اند تلاش می‌کند.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان به شهروندان ولایت‎های شمالی وعده داد که دولت این کشور آماده است تا کمک‎های لازم را به آن‌ها ارائه کند. 

روز گذشته حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در دستوری تاکید کرد که کمک به آسیب دید‎گان سیل‌ها در شمال این کشور با سرعت بیشتری انجام شود.

تلفات سیل‌ها در شمال افغانستان تاکنون به 116 نفر رسیده و 3 هزار منزل مسکونی نیز تخریب همچنین چند هزار دام نیز تلف شده است. 

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول