اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مهمترین رویدادهای امنیتی افغانستان در 24 ساعت گذشته

حادثه خونین رانندگی در «زابل»/ مرگ 17 فرمانده طالبان در شرق افغانستان

حادثه خونین رانندگی در زابل، مرگ 17 فرمانده شبه‏‎نظامی طالبان، قتل 13 غیرنظامی و آدم‌ربایی در هرات به جرم مشارکت در انتخابات از مهمترین رویدادهای امنیتی افغانستان در 24 ساعت گذشته هستند.

حادثه خونین رانندگی در «زابل»/ مرگ 17 فرمانده طالبان در شرق افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، مقامات ولایت «زابل» در جنوب افغانستان از کشته شدن 8 نفر و زخمی شدن 28 نفر دیگر بر اثر تصادف در این ولایت خبر دادند.

«غلام سخی زوغ لیونی» فرمانده امنیتی ولایت زابل در جنوب افغانستان در گفت‌وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که بر اثر سانحه رانندگی در منطقه «شهرصفا» این ولایت 8 نفر کشته و 28 نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته لیونی، این حادثه رانندگی حوالی ساعت 10 صبح سه‌شنبه در منطقه شهر صفا در بزرگراه «کابل- قندهار» رخ داده است.

کشته شدن 17 فرمانده شبه‏‎نظامی طالبان در شرق افغانستان

دفتر مطبوعاتی ریاست امنیت ملی افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که در یک حمله هوایی در ولایت «کنر» در شرق افغانستان 17 فرمانده طالبان پاکستانی و افغان کشته شدند.

براساس اطلاعیه کشته شده‎های طالبان به نام‎های «نورقاسم صبری» فرماندار مشهور این گروه «قاری عثمان»، «قاری زبیر»، «قاری لطیف»، «قاری طاهر»، «ملا بشیرگجر»، «قاری نذیر» و «قاری شیرین» از فرماندهان مشهور دیگر این گروه هستند.

کشته شدن 13 غیرنظامی در جنوب افغانستان

دفتر مطبوعاتی وزارت کشور افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که بر اثر انفجار مین کنار جاده‎ای در منطقه «میوند» ولایت «قندهار» در جنوب افغانستان 13 غیرنظامی کشته و 5 نفر دیگر زخمی شدند.

براساس این اطلاعیه، این رویداد زمانی رخ داد که خودرو حامل غیرنظامی از جاده عبور می‌کرد که با مین کنار جاده برخورد کرده که باعث کشته و زخمی شدن 18 غیرنظامی شد.

ربوده شدن 3 نفر به جرم مشارکت در انتخابات در غرب افغانستان

«عبدالحمید نور»، فرماندار منطقه «شیندند» ولایت «هرات» در غرب افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که شبه‎نظامی طالبان 3 نفر را به جرم مشارکت در انتخابات در منطقه ربودند.

به گفته نور، 2 نفر از ربوده شده‎ها آزاد شدند، اما از سرنوشت یک نفر دیگر خبر در دست نیست و نیروهای امنیتی تحقیقات خود را آغاز کردند.

این در حالی است که طالبان پیش از این نیز در مورد مشارکت مردم در انتخابات هشدار داده بود.

کشته شدن 32 شبه‎نظامی طالبان در نقاط مختلف افغانستان

دفتر مطبوعاتی وزارت کشور افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت‎های «کابل»، «میدان وردک»، «لوگر»، «کاپیسا»، «غزنی»، «کنر»، «نورستان» و«هلمند» در 24 ساعت گذشته 32 شبه‎نظامی طالبان کشته، هشت نفر زخمی و 11 نفر دیگر آنان دستگیر شدند.

بر اساس این اطلاعیه، 2 حلقه مین و مقداری سلاح سبک و سنگین از ولایت «ننگرهار» و «بامیان» نیروهای امنیتی افغان کشف و خنثی کردند.

دستگیری 86 شبه‎نظامی طالبان در جنوب افغانستان

دفتر مطبوعاتی والی ولایت «قندهار» در غرب افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که درنتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان در 15 روز گذشته در مرکز و مناطق این ولایت 86 شبه‎نظامی طالبان از جمله 3 فرمانده به نام‎های «اخترمحمد»، «محمدنادر» و «عبدالعزیز» دستگیر شدند.

بر اساس این اطلاعیه، 200 کیلوگرم مواد منفجره، یک خودرو  و 6 موتور سیکلت مملو از مواد منفجره نیز به دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است.

کشته شدن 3 شبه‎نظامی طالبان در جنوب افغانستان

«نظیف الله سلطانی»، سخنگوی تیپ 203 «تندر» ولایت «غزنی» در جنوب افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان در منطقه «گیلان» این ولایت 3 شبه‌‎نظامی طالبان کشته و یک نفر دیگر آنان دستگیر شد.

کشته و زخمی شدن 49 شبه‎نظامی طالبان در شمال افغانستان

«عبدالرحمن رحیمی»، فرمانده پلیس ولایت «بلخ» در شمال افغانستان امروز در نشست خبری به خبرنگاران گفت که نیروهای امنیتی افغان برای تأمین امنیت انتخابات و روز انتخابات حدود 38 شبه‎نظامی طالبان کشته، 11 نفر زخمی و 4 نفر دیگر آنان دستگیر کردند.

به گفته رحیمی، در این درگیری‎ها 8 پلیس افغان نیز کشته شدند.

همکاری پاکستان با شبه‎نظامیان طالبان

«سید امیر شاه سادات»، رئیس اداره امنیت ولایت «هرات» در یک نشست خبری گفت که اسنادی در دست داریم که نشان می‌دهند حملات تروریستی شبه‎نظامیان طالبان در افغانستان به کمک پاکستان انجام شده است.

به گفته سادات، از آغاز سال جدید (1393) تا کنون 311 نفر از مجرمان جرایم مختلف توسط نیروهای امنیتی افغان دستگیر شدند که اکثر آنان عضو شبه‎نظامیان طالبان بوده و قصد مختل کردن جشن سال نو و روند انتخابات (16 فروردین) افغانستان را داشتند.

وی افزود، شبه‎نظامیان طالبان به آن از سطحی توانایی فعالیت نرسیده‌اند که طرح‎های نظامی ایجاد کنند اما حملات شبه‎نظامیان طالبان پایان نیافته و اقداماتی برای ناامن ساختن افغانستان روی دست دارند.

این مقام امنیتی در ادامه ابراز امیدواری کرد که نیروهای امنیتی افغان هر گونه فعالیت‎های تروریستی طالبان را خنثی خواهند کرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول