اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری افغانستان و شبه‌قاره/53

آرامگاه «سید عبدالله» در هرات افغانستان+تصاویر

آرامگاه سید عبدالله از اعضای خاندان پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله) در هرات مورد توجه و ارادت خاص مردم این شهر است که این اواخر وزارت فرهنگ افغانستان کار بازسازی و مرمت این بنای تاریخی را آغاز کرده است.

آرامگاه «سید عبدالله» در هرات افغانستان+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در هرات، آرامگاه سید عبدالله نواده «جعفر بن ابی طالب(جعفر طیار)» و از اعضای خاندان پیامبر گرامی اسلام (صلی الله) در هرات مورد توجه و ارادت خاص مردم این شهر اعم از شیعه و سنی است و در این اواخر وزارت فرهنگ افغانستان کار بازسازی و مرمت این بنای تاریخی را آغاز کرده است.

«زیارت شهزاده‌ها» نام مکانی است که در بین شهروندان هرات از احترام و جایگاه خاصی برخوردار بوده و براساس روایات و اسناد معتبر تاریخی و دینی، آرامگاه «سید عبدالله» و «سید قاسم» نوادگان جعفر طیار و امام علی (علیه السلام) هستند که به دست حاکمان ظالم زمان خود به شهادت رسیدند و در منطقه «کهن‌دژ» در ناحیه قدیمی و تاریخی شهر هرات به خاک سپرده شدند.

آرامگاه این 2 بزرگوار در جوار «مصلای بزرگ هرات» بر بلندای یک تپه بزرگ قرار دارد و به زیارت شاهزاده‌ها (شهزاده‌ها) مشهور است.

امام‌زاده عبدالله، فرزند معاویه، فرزند عبدالله، فرزند جعفر طیار از اعضای خاندان پیامبر بزرگوار اسلام(صلی الله) است که در سال 134هجری قمری به دست «شبل» حاکم وقت هرات به درجه رفیع شهادت نایل آمد و در منطقه «کهن‌دژ مصرخ» شهر هرات دفن شد.

همچنین آرامگاه «سیدقاسم» فرزند امام جعفر صادق(علیه السلام)، فرزند امام محمد باقر(علیه السلام) و ... نواده حضرت علی (علیه السلام) در جوار آرمگاه سید عبدالله قرار دارد.

«سلطان محمد کرت» از سلاطین «غوری» گنبدی عالی به بهترین شکل معماری اصیل اسلامی در این مکان بنا کرد.

این آرامگاه در قرن نهم هجری قمری ساخته شده اما در سال‌های گذشته بر اثر جنگ‌های داخلی و به دلیل رفت و آمد روزانه زائران بخشی از آن تخریب شده و از بین رفته است.

پس از بررسی‌های به عمل آمده توسط وزارت اطلاعات فرهنگ افغانستان در این اواخر کار بازسازی این بنای تاریخی و زیارتی با هزینه‌ای بالغ بر 400 هزار دلار با حضور مقامات و مسئولان هرات آغاز شده و قرار است کار مرمت، سنگ فرش و افزایش استحکام ستون‌های آن به مدت یک سال تکمیل شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول